תיירות בת קיימא הלכה למעשה

תקציר העבודה

טרור, אסונות טבע, מחלות, עליית מחירי הנפט, תנודות כלכליות ואי ודאות פוליטית- כל אלו מייצגים רק חלק מהסוגיות העומדות בפני תעשיית התיירות. ועם כל זאת, תעשיית התיירות היא אחת התעשיות הגדולות (אם לא הגדולה ביותר) בעולם. מדובר בתעשייה בעלת משמעות כלכלית וחברתית עצומה שמוסיפה להתפתח ולצמוח בכל שנה. על פי נתוני ה- WTO'ארגון התיירות העולמי' (www.unwto.org) שיעור הגידול השנתי הממוצע בתיירות העולמית עומד על 4.1%. בנוסף, בשנת 2005 תעשיית התיירות שברה שיא של כל הזמנים כאשר מספר התיירים בעולם הגיע אל מעבר ל-800 מיליון. מנתוני ה-WTTC 'המועצה העולמית לתיירות ונסיעות' (www.wttc.org) נכון לשנת 2006, תעשיית התיירות מייצרת כמעט 6.5 מיליארד US$ מהפעילות הכלכלית בעולם והצפי הוא כי עד שנת 2016 התרומה הכלכלית תהיה מעל ל-12
מיליארד US$. אולם, כיום ברור לעולם כי היא איננה תעשייה 'ידידותית לסביבה' כפי שנחשבה בעבר וכי יש ביכולתה את הפוטנציאל להריסת המשאבים עליהם היא מסתמכת. לאורך שלושים השנים האחרונות גברה המודעות להשפעות התיירות על יעדיה. הספרות האקדמית חוקרת ומתארת את השפעות התיירות בשלושה תחומים: השפעות כלכליות, חברתיות וסביבתיות. כל פיתוח תיירותי, כמו גם המשך הפעילות התיירותית הקיימת מחייבים חקר של השפעות ספציפיות אלו ברמה ארצית, אזורית ומקומית. וזאת על מנת להבין כיצד ניתן למזער את ההשפעות השליליות, תוך ניצול ההשפעות החיוביות. כל אלו הביאו ליצירת מושגים כמו: תיירות אלטרנטיבית, תיירות אקולוגית, תיירות אחראית, תיירות 'רכה', תיירות 'ידידותית לסביבה', תיירות בעלת השפעות מינימאליות ועוד. כל המושגים הללו סובבים סביב מושג מרכזי שנקרא תיירות בת קיימא. עבודה זו תעסוק בנושא תיירות בת קיימא, תוך בחינה של הצד התיאורטי כמו גם הצד המעשי של נושא זה. העבודה תתחלק לשני חלקים: החלק הראשון יספק את הצד התיאורטי ויכלול: התפתחות היסטורית של אסטרטגיה זו, תיאוריות והגדרות בנושא, וכן היקפה ומימדיה של התיירות בת הקיימא. החלק השני יבחן כיצד משולבת אסטרטגיה זו בעסק תיירותי נבחר והוא בית מלון בשם 'The Punta Cana Resort & Club' הנמצא ברפובליקה הדומיניקאנית אשר בקריביים. חלק זה יעסוק בצד המעשי וינתח את הבעיות הקיימות בהנחלת אסטרטגיה זו, את ההשלכות השונות, וכן את היתרונות והחסרונות. לעבודה זו שתי מטרות: המטרה הראשונה היא להגדיר תיירות בת קיימא ולבחון את התהליכים המרכזיים המיוחסים לפיתוח תיירות בת קיימא. המטרה השנייה היא להעריך את מידת היעילות והמגבלות של פעילויות המיושמות בפעולות תיירות ספציפיות. תוכן עניינים
מבוא. 4
חלק א' – מהי תיירות בת קיימא?. 5
התפתחות היסטורית. 5
הגדרות לתיירות בת קיימא. 6
טבעה והיקפה של תיירות בת קיימא. 6
פיתוח בר קיימא. 7
שלושת המימדים של תיירות בת קיימא. 7
המימד הסביבתי 7
המימד הכלכלי 8
המימד החברתי 9
סיכום היתרונות והחסרונות של תיירות בת קיימא. 10 היתרונות. 10 החסרונות. 10 חלק ב' – יישום תיירות בת קיימא בארגון תיירותי 11
רקע. 11
האזור לפני הפיתוח. 11
ראשית הפיתוח. 11
סיפור הצלחה –  The Punta Cana Resort and Club כיום. 12
הגנה על הסביבה בשילוב עם חינוך חברתי 12
התועלות. 13
לארגון 13
לקהילה המקומית. 13
לתיירים. 13
אתגרים וקשיים שעדיין קיימים. 13
מסקנות והמלצות. 15
סיכום. 16
רשימה ביבליוגרפית. 17
נספחים. 19
נספח 1 – התפתחות כרונולוגית של תיירות בת קיימא (Swarbrooke, 1999) 19
נספח 2 – עקרונות תב"ק (Bramwell et al, 1996 מתוך Swarbrooke, 1999 ) 20 נספח 3 – תיירות בת קיימא מול תיירות שאינה בת קיימא (Swarbrooke, 1999) 21
נספח 4 – היקפה של תיירות בת קיימא (Swarbrooke, 1999) 22
נספח 5 – מודל ארבעת הכוחות ( Gandhi et al, 2006) 23
נספח 6 – היקף הקונספט של סביבה (Swarbrooke, 1999) 24
נספח 7 – השפעות סביבתיות (Hunter&Green, 1996 מתוך Swarbrooke, 1999)
5 נספח 8 – התועלות והעלויות הכלכליות מתיירות (Swarbrooke, 1999) 26
נספח 9 – מפות ותמונות- The Punta Cana Resort and Club והאזור. 27