הממלכה המאוחדת מגמות איחוד מול פילוג

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7646
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

מבוא
שאול, דוד ושלמה היו הראשונים במלכי ישראל ויהודה.
תקופת מלכותם מוגדרת בתולדות ישראל כ"תקופת הממלכה המאוחדת". ראשיתה של תקופה זו בשנת 1020 לפנה"ס בקירוב. עבודה זו דנה בעיקרה בגורמים השונים שהביאו לפילוג ה"ממלכה המאוחדת" בשנת 928 לפנה"ס בימי  רחבעם בנו של שלמה המלך, לשני חלקיה הפנימיים, ממלכת יהודה מחד גיסא וממלכת ישראל מאידך גיסא, תוך כדי בדיקת נקודות שוני ודמיון בין שתי הממלכות ומהות היחסים ביניהן.   היה ראוי להתמקד תחילה בתקופת שלטונו של שאול המלך, אולם בחרתי להתמקד בעבודתי בתקופה החל מתקופת שלטונו של דוד. שאלת המחקר בעבודה תעסוק במהות קשר האיחוד של יהודה עם ישראל. האם מדובר בשתי חטיבות נפרדות הקשורות זו בזו בקשר אישי ומאוחדות על ידי מלך העומד בראשן, או שהייתה זו מדינה אחת מאוחדת?
ההנחה המרכזית שביסוד העבודה והמשמשת בעצם נקודת המוצא היא שלאורך כל קיומה של "הממלכה המאוחדת", פעלו במקביל כוחות מנוגדים זה לזה. מצד אחד מגמות של איחוד וריכוזיות כנדרש משלטון מונארכי ומצד שני מגמות של פיצול ופילוג כתוצאה מהמאבק התמידי בן המשטר הקודם, משטר שבטי מסורתי, לבין הכוחות החדשים הפועלים במסגרת השלטון המלוכני. הטעם העיקרי לכתיבת העבודה הוא הצורך לבדוק היכן כשלו דוד ושלמה בגיבוש העם לכלל חטיבה אחת כיוון שלכישלון זה, שסופו בפיצול הממלכה המאוחדת לשתי חטיבות, שאין כל ספק שהשפעתן המדינית של שתי הממלכות הייתה פחותה בהרבה משל "הממלכה המאוחדת", הייתה השפעה מכרעת על גורלו של עם ישראל לאורך כל ההיסטוריה. ייתכן שההצלחה של דוד ושלמה בגיבוש העם לכלל חטבה אחת הייתה יכלה לתת סיכוי כלשהו בעימות העתידי כנגד האימפריות העומדות לקום באשור ובבבל שאת הנזק העצום שהפילו על עם ישראל ניתן לחוש עד עצם היום הזה.   מבנה –העבודה :
הפרק הראשון: יעסוק בתקופת דוד המלך, מגמות איחוד מול פילוג. הפרק השני: יעסוק בתקופת שלמה המלך, תקופת הזוהר מול ניצני הפילוג.  הפרק השלישי: יוקדש לבחינת הסיבות והגורמים לפיצול ה"ממלכה המאוחדת".
הפרק הרבעי: יבחן את נקודות הדמיון והשוני בין שני הממלכות תוך הצגת מהות הקשר ביניהן. סיכום ומסקנות. תוכן עניינים:
  מבוא …3
פרק ראשון: תקופת מלכות דוד- מגמות איחוד מול פילוג -.4
ירושלים: מרכז מדיני פולחני ..4
ארגון מינהלי –5
צבא -…6
ערי הלווים –…6
מרד אבשלום –7
מרד שבע בן בכרי -8
פרק שני: תקופת שלמה המלך –תקופת הזוהר –מול זרעי הפילוג –10 ביסוס השלטון -..10 הצבא בימי שלמה …10 מפעלי הביצור -…11
בניית בית המקדש- וחיזוק ערכה של ירושלים כמרכז דתי-לאומי, אוניברסאלי-..11
חלוקת הממלכה לנציבויות -12
הפקידות הגבוהה בימי שלמה .12
מיסים ועבודות- אנגריה –13
פיתוח הכלכלה והמסחר –14
סיכום תקופת שלמה 14
פרק שלישי: הסיבות לפילוג הממלכה המאוחדת .17
·        הסיבה הדתית- פולחנית -…17
·        קנאת אפרים ביהודה –…18
·        הגורם הכלכלי חברתי: עול המיסים והשלכותיו החברתיות -18
·        שבטיות כנגד מלוכה 19
פרק רביעי: ממלכות ישראל ויהודה מצבן אחר הפילוג, נקודות דמיון ושוני –20 מצב גיאוגרפי שונה .20 ההבדל בהרכב הדמוגראפי של האוכלוסייה –..20 מרכז מדיני-דתי -20 יציבות שלטונית -21
סיכום .23
ביבליוגרפיה -…24