עמדות בני נוער כלפי נוער מנותק

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5307
מספר מקורות 42

תקציר העבודה

בס"ד                                                                                                     -תקציר- מטרת מחקר זה הייתה לבדוק האם קיים הבדל במידת האמפתיה ומוכנות לקרבה חברתית כלפי נוער מנותק בין נוער בסיכון השוהה בפנימיות ובין נוער נורמטיבי.
 המחקר התבסס על ההנחה כי חיבה בין בעלי דעות דומות מביאה לאיזון הכרתי וכן כי ככל שעולה מידת הדמיון בין הקבוצות השונות כך עולה בנכונות למגע וקירבה בניהם. וכן על ההנחה כי לבנות ישנה נטייה גבוהה יותר לאמפתיה ומוכנות לקשר כלפי השונה מאשר לבנים.
לפיכך סביר להניח כי מידת האמפתיה ומוכנות לקרבה חברתית כלפי נוער מנותק תהיה גבוהה יותר אצל נוער בסיכון השוהה בפנימיות מאשר אצל נוער נורמטיבי. כמו כן סביר להניח שימצא הבדל בעמדות אלו לגבי נוער מנותק אצל בנים ובנות, בנות תגלנה אמפתיה ומוכנות לקשר במידה גבוהה יותר מאשר בנים. דבר נוסף שניתן לשער הוא כי  השימוש בסטריאוטיפים בכיוון החיובי יעיד על מידת אמפתיה ומוכנות לקשר במידת גבוהה יותר.
לצורך בדיקת השערות אלו חובר שאלון המורכב משאלון סטריאוטיפים המורכב מ-12 צמדי סטריאוטיפים מנוגדים. ומשאלון של Bogardus לגבי מוכנות לקרבה חברתית, בו חוברו שלושה מקרים על נער/ה מנותק,בסיכון ונורמטיבי והנבדקים התבקשו לדרג את מידת מוכנותם לקשר עם אותו מקרה.      המדגם כלל 80 נבדקים בגילאי 15-18, 40 בנות ו-40 בנים הלומדים במקיף אריאל ובמוסדות שונים בעיר כרמיאל.
הנתונים שעובדו באמצעות ניתוח שונות ו- T-Test  , איששו את השערות המחקר באופן חלקי. נמצא הבדל מובהק בין בנים ובנות בעמדותיהם כלפי נוער מנותק, נמצא גם כי השימוש בסטריאוטיפים בכיוון החיובי העיד על מידת אמפתיה ומוכנות לקשר גבוהה יותר. אך לא נמצא הבדל מובהק בעמדותיהם של נוער בסיכון השוהה בפנימיות ובין נוער נורמטיבי כלפי נוער מנותק.
      תוכן עניינים:
  תקציר 3
מבוא:
גיל ההתבגרות -..4
נוער מנותק –.4
נוער בסיכון השוהים בפנימיות 4-5
עמדות …5
אמפתיה 5-6
הבדל בין בנים ובנות –…6-7
קרבה חברתית -.7
סטריאוטיפים -..7-8
הבדל בין המינים במשתנים אמפתיה וקרבה חברתית –.8
קשר בין סטריאוטיפים לאמפתיה –8
השערות המחקר …9
שיטה:
·        אוכלוסיית המחקר 10 ·        כלים -10 ·        הליך -11
תוצאות –..12-16
דיון ..17-18
ביבליוגרפיה -.19-21