החאג' האחרון של מחמד

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3686

תקציר העבודה

באסלאם יש חמשה עמודי תווך, חמש מצוות עיקריות אותן כל מאמין מוסלמי צריך לבצע.
1.      א-שהאדה – الشهادة העדות, היא אמירת "אין אל מלבד אללה ומוחמד הוא שליחו של אללה".
2.      א-צלאה – الصلاة היא תפילה שנאמרת חמש פעמים ביום: שחרית, צהריים, מנחה, מעריב ולילה.
3.      א-זכאה – الزكاة היא מתן מעשר צדקה לעניים; "צדקה" הנה נתינת צדקה מרצון בכל עת, אולם "זכאת" הנה המצווה שבה מחויב המוסלמי, וכך היא נקראת רשמית.
4.      אל-חג' – الحجّ הוא העלייה לרגל למכה בחודש ד'וּ אל-חִג'ה (החודש האחרון בלוח השנה המוסלמי) וקיום הטקסים שם, וזאת לפחות פעם בחיים. לאחר העלייה לרגל מקובל לכנות את המוסלמי בתואר הכבוד "חאג'", אם כי אין חובות, איסורים או זכויות מיוחדות הכרוכים בתואר זה.  5.      א-צום – الصوم הוא הצום מהזריחה עד השקיעה בחודש הרמדאן (החודש התשיעי בלוח השנה המוסלמי).
   כאמור החג' (حج) הוא העלייה לרגל למכה, והוא הרביעי מבין "חמשת עמודי האיסלאם". כל מוסלמי בריא בגופו מחוייב לעלות לרגל למכה לפחות פעם אחת בחייו, אם יש לו המשאבים הכספיים הנדרשים. העלייה לרגל למכה מתקיימת פעם בשנה בחודש ד'ו אלחג'ה.
   העולה לרגל מבצע סדרה של פעולות ריטואליות:
1 .       ריצה- מהר ערפאת למזדליפה (התמרור הקדוש) ולאחר מכן למינא
2 .       במינא הוא מעלה קורבן ולפני כניסתו למכה הוא מגלח את ראשו.
3.       כשהוא נכנס למכה הוא מקיף את הכעבה שבע פעמים ותוך כדי מנשק את האבן השחורה ונוגע בה.
4.       אם הוא יכול ורוצה הוא יקיף את צפא ומרווה ולאחר מכן יבצע מספר טקסים מתישים שלא מצריכים יכולות פיזיות גבוהות. פחות במינא .
   ככל הנראה מקור המילה חאג' בשורש העברי ח.ו.ג., שמשמעותו ללכת מסביב במעגלים. האטימולוגיה של המילה מעלה את השאלה לגבי מקורותיו של הטקס. העלייה לרגל היא טקס עתיק  יומין שקדם לאסלאם.
   בעבודה זו אנסה לבחון את החג' הטרום אסלאמי ומהי תרומתו בגיבוש הטקס אותו אנו מכירים עד ימינו אנו. הדעות לגבי הלכות ומנהגי העליה לרגל כיום שנויות במחלוקת ולא ברורות. אולם אין עוררין על כך, שהחג' האחרון של מחמד הוא הדוגמא והמופת לקיומו ההלכתי של החג'. מה השאיר מוחמד אחריו? אילו משמעויות יש לתקופה שבה מתבצע החג' ומה המקום של המצווה הזו באסלאם כפי שהעביר אותה מוחמד? אלו השאלות עליהן אנסה לענות בעבודה זו.