סמינריון מלחמת ששת הימים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3974
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא                                                                                עמ'
3 -4
התגברות פעולות החבלה והתקריות בצפון                                           עמ' 5-6
פינוי כוח האו"ם מהגבול                                                                 עמ' 7-8
חסימת מצרי טיראן                                                                        עמ' 9-11
מעמד מנהיגות עבד אל-נאצר בסכנה                                         עמ'
1 2-13
חמדנותו של מלך ירדן                                                          עמ' 14-15
סיכום                                                                               עמ' 16
ביבליוגרפיה                                                                       עמ'
1 7
מבוא
מלחמת ששת הימים אשר התרחשה בשנת 1967 חתמה בתוצאותיה מראה חדש למדינת ישראל הצעירה בעיני מדינות ערב, ובמלחמה זו השיגה ישראל הישג צבאי ומדיני עצום. הצבא הישראלי כבש שטחים רבים, מידי הסורים כבש את כל רמת הגולן, מידי המצריים את כל סיני, ומידי הירדנים נכבשה הגדה המערבית.
אין ספק שמדינות ערב ספגו השפלה קשה ובעיקר המשטר המצרי. נאצר איבד רבות מיוקרתו כמנהיג האומה הערבית. תוצאות והשלכות מלחמת ששת הימים משפיעות על ישראל עד עצם היום הזה. עד היום ישראל לא מסרה לסוריה את שטחה ושומרת על שטח זה כקלף מיקוח חזק.
מלחמת ששת הימים אינה תוצאה של מספר תקריות באותה שנה, אלא תולדה של יחסים שהחריפו עם השנים בין ישראל ומדינות ערב.ניתן לומר כי מאז ומתמיד לא הייתה הסכמה בין הצד הישראלי לצד הערבי, יחסים סבוכים ומורכבים שהלכו והתגברו עם השנים. מלחמת העצמאות של ישראל הסתיימה בהסכמי שביתת הנשק ולא בהסכמי שלום בין המדינות. ניסוחם המעורפל של אלו ואי בהירות בנוגע "לאזורים המפורזים" הביאו להחרפה ביחסי ישראל ערב. מסיום מלחמת העצמאות  נפגעו אזרחים רבים משני הצדדים והמתיחות גברה עד שהגיעה לשיאה במלחמת סיני הידועה כמבצע קדש באוקטובר 1956. מלחמה זו הייתה יזומה ע"י ישראל בשיתוף המעצמות האירופאיות בריטניה וצרפת לכיבוש חצי האי סיני והשתלטות על תעלת סואץ. במהלך המלחמה כבשה ישראל את חצי האי סיני מידי מצריים.
במלחמה זו המצריים הובסו, הרגישו מושפלים התעוררו בהם רגשות נקם חזקים מאוד והשבת "הכבוד האבוד". "וממבצע קדש החלו המצריים לחזק את צבאם במידה ניכרת.הם אימנו את החיילים, רכשו נשק רב ללא הגבלה להגשמת מטרותיה כולל טילים חדישים,אימנו ושיפרו את יכולות הטייסת, טרחו והקפידו ליצור צבא חזק ועמיד יותר לקרבות מול האויב הציוני".
כלומר, כל אותם שנים תכננה מצריים את המתקפה שלה על ישראל ולכן הכינה את הצבא שלה ואת התנאים ההכרחיים מסביב למצב של מלחמה. במקביל להכנות, כרתה מצריים ברית עם סוריה, ומאוחר  יותר עם ירדן. במשך כל אותם ההכנות לקראת המלחמה התקריות והחבלות כלפי ישראל אינן פוסקות אך נשמרות בצורה מאופקת עד שמגיע השיא בשנת 1967 אשר מוביל לפריצת מלחמת ששת הימים.
בעבודתי אעמוד על הגורמים והסיבות העיקריות שהובילו לפרוץ מלחמת ששת הימים באותה עת, מלחמה זו כפי שציינתי הינה תולדה של יחסי סכסוך מתמשכים בין הצד הישראלי לצד הערבי אך ערב המלחמה ישנם מספר גורמים אשר עוררו והחריפו את המתח והובילו למלחמה בלתי נמנעת וקשה אשר הסתיימה בניצחון של הצד הישראלי.