הצעות לאסטרטגיה לאור איומה הביטחוני של איראן על ישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4632
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

מבוא
תהליך הבשלת תוכנית הגרעין האיראנית מסתמנת כצפירת אזהרה לישראל לגיבוש תוכנית אסטרטגית כוללת על מנת להתמודד עם הסכנה הקרבה. איומיו החוזרים ונישנים של נשיא איראן, מחמוד אחמדיניג'אד, מציבים את ישראל בהיערכות מואצת למלחמה צפויה. מטרת עבודה זו הינה לסקור את החלופות המדיניות אשר ישראל יכולה לנקוט בהן בהיערכותה הצבאית והמדינית כנגד איראן. שאלת המחקר של עבודה זו היא: מהן החלופות האסטרטגיות שעומדות בפני ישראל כנגד האיום של איראן?
עבודה זו מחולקת לארבעה פרקים, כאשר הפרק הראשון יציג סקירה היסטורית קצרה של היחסים בין ישראל ואיראן. ראשונה אציג את שיתוף פעולה הישראלי עם השאה עד למהפכה האיסלמית. שנית אציג את תמיכתה של איראן בטרור כנגד ישראל כהתנגדותה לתהליך השלום הישראלי- פלסטיני. בנוסף לכך, אציג את פיתוחה המתמשך של איראן לטילים בליסטיים ארוכי טווח ופיתוח תכנית גרעינית. הפרק השני בעבודתי ינסה להציג את החלופה הראשונה אותה גיבשתי על מנת להתמודד עם האיום האיראני. חלופה זו תתמקד בשיתוף פעולה עם נאט"ו על מנת לחזק את כושר ההרתעה של ישראל. הפרק השלישי בעבודתי יתמקד בחלופה השנייה אותה ניסיתי להציג כמתקפת מנע של ישראל על הכור האיראני בתמיכת ארה"ב. הפרק הרביעי בעבודתי ינסה להציג את החלופה השלישית כנגד האיום האיראני ויתמקד בהטלת אמברגו כלכלי על תזקיקי הנפט לאיראן באמצעות מועצת הביטחון של האו"ם על מנת למנוע מאיראן מתן מימון לתוכנית הגרעין שלה. החלק האחרון בעבודתי יוקדש לסיכום העבודה ומסקנותיי בדבר החלופה העדיפה ביותר, חלופה אשר תציג את התוצאות הרעות במיעוטן והעדיפות ביותר לישראל.
תוכן ענייניים מבוא -..  3
פרק א': סקירת התפתחות יחסי ישראל – איראן … 4-5
פרק ב': חלופה ראשונה – שיתוף פעולה עם נאט"ו .. 6-8
פרק ג': חלופה שנייה – הפגזה ישראלית של הכור האיראני בתמיכת ארה"ב — 9-10 פרק ד': חלופה שלישית – הטלת חרם כלכלי על תזקיקי הנפט לאיראן 11-12
סיכום ומסקנות ..13-14
הערות סיום -.
15-16
ביבליוגרפיה -.
17-18
נספח א' – רשימת המתקנים הגרעיניים של איראן 19-20