סמינריון בתיירות אתגרית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 14772
מספר מקורות 36

תקציר העבודה

תיירות אתגרית שוק התיירות האתגרית בעולם מוערך ב- 5 מיליון טיולים בשנת 2000. זה מסמל בערך 7 אחוז מכל הטיולים בעולם שהתרחשו באותה שנה. חשוב להבין שזה מוערך על ההגדרה של תיירות אתגרית ששמה דגש על תיירות ספורט וטבע ותיירות תרבותית, ביערות, או לפחות במקום מבודד שאין בו זכר לעירוניות. לכן כוללת פעילויות שהן לא פיזיות. אף על פי כן, חשוב מאוד לציין שהפוטנציאל המוערך של הביקוש של שוק התיירות האתגרית למרות נקודת המבט המצומצמת הוא בערך 60 מיליון או 14 אחוז מכל הטיולים שנערכים בעולם. באופן מסורתי, תיירות אתגרית נתפסת כפעילות לגילאים צעירים. למרות זאת, בשנים האחרונות ניתן לראות מספר גדול יותר של מטיילים מבוגרים שרוצים לחוות חוויות חדשות אחרי שהילדים שלהם עזבו את הבית. לפי איגוד תעשיית התיירות בארה"ב, תיירים בשנות ה- 20 שלהם נוהגים לצאת לטיולים אתגריים בשביל החוויה המיוחדת, אלו שבשנות ה- 30 שלהם מתמקדים יותר בסביבה שבה הם מטיילים, ואלו שבשנות ה- 40 או 50 שלהם מחפשים מפלט מהלחץ בעבודה. את המושג אתגר ניתן לבסס על התפיסה האישית של התיירים. "אתגר" הוא דבר סובייקטיבי וייחודי לכל בן אדם. זה דבר ידוע שמה שמהווה אתגר לבן אדם אחד, יכול להיות שבן אדם אחר לא יתפוס את זה כאתגר. אתגר הוא דבר אישי, יותר תלוי ברמת התפיסה המנטאלית וביכולות הפיזיות. כמו יופי שהרי הוא בעייני המתבונן, אתגר נתפס לפי המוח והנפש של הבן אדם. למרות שמפעילות ספציפית אי אפשר להגדיר אתגר, זה נראה כי אתגר מהווה מילה אחרת לפעולה. אתגר הוא לא חוויה פסיבית; זאת בדר"כ חוויה נהדרת. ההתחייבות יכולה להיות ברמה הפיזית, אינטלקטואלית, רגשית או נפשית. תיירות אתגרית היא בעיקר מבוססת על השתתפות פעילה וניסיון להתחדש וליצור כל פעם ריגושים חדשים". אתגר כולל מאמץ והתחייבות ובדר"כ גם מאמץ מנטאלי ופיזי שנרכש בעיקר באימונים. לפי ניתוח מדוקדק של הנישות התיירותיות שנידונו ע"י החוקרים ניתן לראות שישנה חפיפה ישירה בין הפעילויות הללו לבין התיירות האתגרית. את ההבדל בין שני הדברים הללו ניתן למצוא רק במוחו של התייר ולא בהכרח במוצר התיירותי. העניין של הצרכנים יכול גם להתחלק בין כמה נישות תיירותיות, אשר תורמת לקושי למתוח את הקו ביניהם – לדוגמא, בן אדם יכול להיות נלהב גם מאתגר וגם מתיירות בעלי חיים ושטחים פתוחים. אי המעשיות של הגישה הזאת מיוחסת לעובדה שבארה"ב וקנדה, תיירות אתגרית, תיירות אקולוגית ותרבותית בדר"כ נחשבות ביחד כמטרה עסקית שתומכת במדינה למרות השוני הרב ביניהם. אין ספק שהגדילה בענף התיירות האתגרית הוא בעיקר כתוצאה של הוצאת חבילות תיירות רגילה מחדש ושיווקן כחבילות תיירות אתגרית. בכל זאת, ההתגלות של התיירות האתגרית כתופעה שמתאימה גם לספקים וגם לצרכנים בשוק התיירות אומר שהענף הולך להתפתח נרחבות בעתיד.
תופעה זו הייתה ידועה מראש לארגון התיירות העולמי (1997: 28), שציין במגזין "מראה 2001" שהרצון לתיירות אתגרית אצל התיירים עולה; הנוחיות והאתגר התאחדו. מצפים גם שתיירות אתגרית תתפתח סביב 3 דברים: בידור, לימודים והתרגשות.
לתיירות אתגרית יש את כל הכלים להציע לקהל את הדברים הללו.
תוכן עניינים: רשימת מינוחים ומושגים. 1
1 . מבוא. 2
2 . מתודולוגיית המחקר. 3
3 . תיירות אתגרית מהי?. 4
3 .1. סקירה אתגרית – תהליך ומצב של מחשבה: 7
3 .2. ההצגה של האתגר בהקשר של תיירות: 8
3 .3. הבהרת הקשר הקיים בין סוגי תיירות לבין תיירות אתגרית. 9
3 .4. מוצרים של תיירות אתגרית. 9
3 .5. טיפולוגיות של תיירות אתגרית. 11
3 .5.1. הרפתקה ועצמאות. 11
3 .5.2. תיירות אתגרית "קשה" ו"קלה" 11
3 .5.3. יעדים ופעילויות כמובילים של התיירות האתגרית. 12
3 .6. ההתפתחות של ענף התיירות האתגרית. 13
4 . שוק התיירות האתגרית. 15
4 .1. הגיאוגרפיה של הביקוש.. 15
4 .1.1. תיירות חוץ. 16
4 .1.2. תיירות נכנסת ביעדים נבחרים. 18
4 .1.3. תיירות פנים. 21
4 .2. הסגמנטציה של שוק התיירות האתגרית. 23
4 .3. עתיד שוק התיירות האתגרית. 24
5. ההיקף והטבע של סוגיות מוסריות.
5 5.1. התגובה המשותפת לאתגרים המוסריים. 26
5.2. האחריות של תיירות אתגרית. 26
5.4. ההשפעות של תיירות אתגרית. 27
5.4.1. השפעה כלכלית. 28
5.4.2. השפעה סביבתית. 29
5.4.3. השפעה חברתית. 30 5.4.4. השפעות חברתיות של תיירות אתגרית על התייר. 31
6 . מניעים של תיירים אתגריים. 32
6 .1. היחס בין סיכון לאתגר. 33
6 .2. מאפיינים של סיכון 33
7. הכשרה לתיירות אתגרית בארץ. 35
7.1. בית ספר לתיירות אתגרית X-Cool 35
7.1.1. הכשרה והסמכה של מדריכים לתיירות אתגרית. 35
7.1.2. סדנאות וקורסים בתחום הפנאי והנופש האתגרי 36
7.1.3. הכשרה והסמכה של מדריכים לתיירות בארץ ובחו"ל. 36
7.1.4. קורסי התמחות אתגריים לקהל הרחב ביבשה ובים. 37
7.1.5. קורסי טיולים אתגריים לקהל הרחב. 37
7.1.6. קורסי אתגר לתלמידי תיכון (מחנה קיץ) 38
8 . אתרי תיירות אתגרית ברחבי הארץ. 39
9. תיירות אתגרית בעתיד: הגבול החדש.. 40 9.1. רקע מרכזי למגמות. 40 9.1.1. מגמות דמוגרפיות: 40 9.1.2. מגמות סוציו-אקונומיות: 40 9.1.3. מגמות טכנולוגיות: 42
9.1.4. מגמות פוליטיות וכלכליות. 43
1 0. מקרי מחקר. 44
1 0.1. מקרה מחקר 1 – תרמילאות באסיה. 44
1 0.2. מקרה מחקר 2 – מגזיני תיירות אתגרית. 46
1 0.3. מקרה מחקר 3 – אנשים מוגבלי ניידות וטיולים אתגריים. 48
1 0.4. מקרה מחקר 4 – תרמילאות לנשים. 49
1 1. דיון בממצאים. 51
1 2. סיכום ומסקנות. 53
1 3. ביבליוגרפיה. 54
1 4. הערות למרצה. 56
הערות המרצה – המשך. 57