ניהול תעשיית התיירות - אלדן השכרת רכב

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3446
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

מבוא: על פי World Tourism Organization תעשיית התיירות היא פשוטה המורכבת ממגוון תחומים העולים על צרכיו של התייר. תעשיית התיירות הוא תעשיית ייצוא בלתי ניראת (כלכלית). כל שנה תעשיית הניהול גודלת ב – 4-5%. על כל מאה אלף תיירים שנכנסים נוצרים 4,500 מקומות עבודה. 700 מיליון נוסעים בינלאומיים מגיעים מידי שנה, 4 מיליון נוסעים אוויריים מידי שנה, נסיעות ותיירות הם כ – %
1 1.7 בעולם, 1/2 מיליון חדרי מלונות חדשים נבנים בכל שנה, 31 מיליון פליטים ו –
1 00 מיליון מהגרים בכל זמן פנוי, 700 מיליון מכוניות נוסעים. על פי חוטר (1998) התיירות הנה תעשייה ותיקה אשר החלה מתפתחת בפונדקי הדרכים וחניוני הלילה במאות ה – 17 וה – 18. למרות היותה תעשייה "זקנה" כביכול, נחשב ענף התיירות לענף הפועל ברוח צעירה ודינאמית מאד.
ייחודה של תעשיה זו מתבטא בתחלופה הן מצד האורחים והתיירים המגיעים ליעד, שוהים בו משך זמן מוגבל וממשיכים לדרכם, והן מצד נותני השירות בענף; לעיתים אנשי מקצוע צעירים ללא הכשרה שירותית מתאימה או לחילופין, אנשי מקצוע וותיקים, בעלי ידע רב וניסיון אשר גם הם בעבודתם לאורך השנים דילגו ממקום עבודה אחד למשנהו לרבות בתתי- הסקטורים השונים המרכיבים את ענף התיירות.
על פי פז – טל (1998) הבסיס לעיצוב האופי המייחד כיום את תעשיית התיירות נגזר מהמנהלים בענף.
ניהול של עסק ממגזר השירותים בכלל, ושל עסק תיירותי בפרט, אינו דומה לניהול כל אחד מהמגזרים האחרים במשק. זהו אינו מפעל תעשייתי או חברה מסחרית אשר גם להם אופי ניהול ייחודי. זוהי מערכת שונה לחלוטין המתבססת על אינטראקציה בין נותני השירות ללקוחות, על מאפיינים עונתיים, על צרכים, רקע, מסורות ומנהגים השונים מלקוח ללקוח, והחשוב מכל – תעשייה המורכבת, ממגוון שירותים אותם הלקוח מקבל, אשר מתחברים יחדיו ומרכיבים את המוצר התיירותי השלם.
לפיכך, לקוח הרוכש מוצר תיירותי אחד שלם, רוכש בעצם מספר מוצרים מכמה תתי-ענפים שונים. הוא יכול להזמין חופשה במשרד הנסיעות, לטוס עם חברת תעופה, להשכיר רכב, ללון בבית-מלון ולבלות במסעדה. כל אלה מרכיבים ביחד את חופשתו של הלקוח, ולכן חשוב שכל מגוון השירותים יהיו מושלמים על מנת שחופשתו תהיה מוצלחת.
איכותם של המוצרים הללו נקבעת רבות ע"י המנהל, האחראי על הגורם המספק את השירות ללקוח.
עבודה זו, מטרתה לבחון את סגנון הניהול של מנהלת בחברת אלדן, הפועלת ברמה התפעולית בענף התיירות בתחום השכרת הרכב. העבודה תציג תיאוריות המתארות את מאפייני הניהול באופן כללי, ותתייחס למנהלת באופן אישי. העבודה תבדוק מהי משמעות המילה "ניהול" בעבור המנהלת וכיצד המוטו הניהולי שלה מיושם בפעילותה היומיומית השוטפת במקום עבודתה. וכמו כן, כן יוצג רקע כללי המתאר את הסביבה הארגונית.