עבודה בנושא עמותת "זכרון מנחם" לטיפול בחולי סרטן ובני משפחותיהם

תקציר העבודה

. מבוא – במסגרת העבודה בחרנו להתמקד בארגון "זכרון מנחם", שהינו עמותה ללא כוונות רווח, העוסק בתמיכה בילדים חולי סרטן ובבני משפחותיהם.  העמותה הוקמה בשנת 1990 על-ידי מירי וחיים ארנטל, אשר כזוג צעיר בשנות העשרים לחייהם התמודדו עם מחלת הסרטן, שהכתה בבנם הבכור מנחם ז"ל.
מנחם והמשפחה התמודדו עם המחלה במשך חמש-עשרה שנים, במהלך תקופה זו צברה משפחתו נסיון רב בכל הקשור במחלת הסרטן ובהתמודדות עם המצוקות הנלוות אליה. שלושה חודשים לאחר מות בנם החלו בני הזוג ארנטל בבניית הארגון. חיים ומירי השכילו להבין את חשיבות העזרה מסביבה תומכת לה זוכה המשפחה ברגעים כה קשים. בני הזוג הבינו את שחווים האחים, כיצד לסייע להורים, והעיקר, כיצד לתמוך בילד שעובר את מאורעות המחלה. כמו כן ידעו למה זקוקה אוכלוסיה זו בכדי להתגבר וכיצד ניתן לאפשר למשפחה המורחבת את מלוא התמיכה לחצות בצורה הקלה ביותר את הדרך מלאת המהמורות. סיסמת הארגון המבטאת את רוחו ומטרת קיומו הינה "ביחד נתגבר". העמותה שמה לה למטרה לתת הרגשת משפחתיות ולאפשר לילדים התבגרות כבריאים בנפשם.
תחומי הפעולה העיקריים של הארגון הינם במרכז יום חינוכי-חברתי-שיקומי, שם בשעות הבוקר מהווה המקום תחליף לבתי ספר רגילים בשל הצורך לבודד אותם רפואית. אחר הצהרים מצטרפים גם אחי החולים למרכז זה המספק שילוב של חינוך, הנאה, בילוי ועבודה שיקומית, תוך התמודדות עם המחלה. הילדים מבצעים תרפיה באומנות, דרמה, מוזיקה, תנועה, גינון, בעלי-חיים ועוד. כמו כן מועסקים הילדים באגף ספורט, אומנות ויצירה, אודיטוריום, האגף הרפואי, המוזיקלי, בקבוצות תמיכה, חדר מחשבים, ספריה, צילום וכיתות לימוד. משפחותיהם של הילדים זוכות לפעילויות אף הן, מתוך ההכרה שגם הן זקוקות לתמיכה גדולה עקב הקושי הנפשי עימן הן מתמודדות. מעבר לפעילות השוטפת, הארגון מפעיל שלושה מחנות בשנה אשר מהווים תחנות אנרגיה חיוביות עבור הילדים החולים. במחנות זוכים הילדים לאטרקציות רבות, ייחודיות ומגוונות ברחבי העולם. הארגון אף מפעיל מרכז אירוח (הוסטל) המיועד להורי הילדים הגרים מחוץ לעיר.
כתוספת חשובה לפעילותיו הרבות מנהל הארגון בנק לתרומות דם ומרכיביו, עד כדי אספקת כשליש מתצרוכת בי"ח הדסה עין כרם.   המשרד הראשי המרכז את העבודה האדמניסטרטיבית של הארגון נמצא בשכונת בית וגן בירושלים. בעיר ממוקם גם המרכז  היומי-חינוכי בו מתבצעת עיקר הפעילות בשגרה. ל"זכרון מנחם" סניף פעיל בחיפה כאשר בתי החולים, שמטבע הדברים, ממלאים מקום מרכזי בחיי היומיום של הארגון הינם 'הדסה עין כרם' שבירושלים ו'רמב"ם' בחיפה.
ארגון "זכרון מנחם" איננו היחיד הפועל למען מטרות אלו: ניתן לציין את ארגון "קו לחיים" הפועל לטובת ילדים חולי סרטן ובנוסף מטפל גם בילדים חולי ניוון שרירים ופגועי שיתוק מוחין. כמוה עמותת "גדולים מהחיים", אשר פועלת לשיפור איכות חייהם של הילדים החולים ללא הבדל של דת, גזע ולאום. כמובן שלא ניתן שלא להזכיר את "האגודה למלחמה בסרטן", המפעילה ומממנת מערך שירותים ותמיכה כוללני למען ילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם בישראל. סביבת העבודה בארגון הינה וודאית ויציבה: שיטת העבודה והטיפול בילדים נעשים במשך השנים באופן אחיד וידוע עפ"י דרך המותווית מהצלחות העבר וכמובן מהפקת לקחים. הארגון עוסק בילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם בלבד ואינו מרחיב פעילותו מעבר לכך אל עבר תחומים אשר אינם מוכרים או משנה את קהל היעד במהלך העבודה. הארגון שואב את התמיכה הפיננסית בעיקר מכספי תרומות המגיעים מהארץ ומחוצה לה, כמו גם מתקציבי משרד הרווחה בישראל.
הארגון מורכב מבעלי תפקידים בשכר וממתנדבים.
מספר העובדים בשכר מונה כעשרים וחמישה , ובנוסף להם כעשרים מתנדבים הכוללים את בנות השירות הלאומי. במהלך המחנות מתרחב הארגון לכמאה וחמישים עובדים ובעיקר מתנדבים המתלווים לילדים, משגיחים עליהם במהלך הפעילויות ומוודאים כי יהנו במהלך המחנה.
בעלי תפקידים יושבי ראש – חיים ומירי ארנטל: חיים ומירי יושבים במהלך היום-יום במשרדי העמותה, שבבית וגן. משם מקבלים החלטות הנוגעות לפעילות השוטפת של הארגון: קבלת עובדים ומתנדבים, קשר עם משפחות החולים, מענה מהיר לבעיות המתעוררות בארגון וקשר רציף עם בתי החולים.  עמותת ידידים בארצות הברית – קבוצת יהודים אמידים הדואגת לגיוס כספי תרומות למען פעילויות הארגון מולם עובד אחראי מטעם ההנהלה בארץ.
רכז פעילויות – אחראי על תכני הפעילות ותיאום לוגיסטי של המחנות. אחראי לוגיסטיקה – אחראי על הכנת ותפעול הפעילות השוטפת (בא לידי העבודה לא כוללת ביבליוגרפיה