עבודה סמינריונית: הקשר בין מורה לתלמיד בשיעורי נגינה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 14565
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

       הקשר בין מורה לתחמיד בשיעורי נגינה  בתור מורה למוזיקה אני רואה ב'קשר' מורה-תלמיד  גורם  אלמנטרי לצורך  למידת נגינה  .
 דיונים רבים נעשו בעניין הטכני של שיעורי נגינה , בניתוחים הסטורים של יצירות , מלחינים, באינטרפרטציה ועוד. הקורס "אינטרפרטציה במוזיקה ודרכי הוראה" נגע גם בהיבטים של דרכי הוראה בצורה מאוד מעניינת ומעמיקה, אך נושא הקשר בין מורה לתלמיד , נעשה בצורה שטחית בלבד והייתי רוצה להעמיק דווקא בצד הזה, כי לדעתי הוא צד לא שולי ,אלא צד מרכזי ליעילות הלמידה. העבודה חושפת דעות של אנשים משטחים שונים  שלדעתי דומים  ללמידת נגינה  וכך להרחיב את הידע  על  מידת  הקירבה  הרצוייה  בין מורה לנגינה לבין תלמידו  .
 ישנם מקצועות שדומים  באיפיונם  של קשרים בין-אישיים לאלה של מורה ותלמיד בשיעורי נגינה  , ודרך האנלוגיה הזאת אני מקווה למצוא דרך להאיר נקודות שעדיין חשוכות ולא טופלו  לעומק.
אני יוצאת מנקודת מוצא שישנה חשיבות רבה לקשר בין מורה לתלמיד ליעילות הלמידה. דעה זאת מתבססת על נסיון אישי ואנסה לבסס את התחושה והנסיון שלי באמצעות שתי שיטות מחקר :
1)    שיטת מחקר עיונית  – סקירה ספרותית     א.  מאמרים המטפלים בנושא ההוראה בכלל : ( ראה פרק א') * מהו מורה מעולה / קומבס,בלום,ניומן,הנלור ( *.On the art of teachingE.W.Eisner  ב. מאמרים המטפלים בהוראת נגינה בפרט(ראה פרק ב') * מורה ותלמיד / היינריך נויהאוז *
2 )    שיטת מחקר אמפרית – מחקר איכותני  (ראה פרק ד')             * ציפיות התלמיד– המורה כאדם ומדריך לחיים, או המורה   כאמן מבצע            * ציפיות המורה- העדפת הכישרון או העדפת השקעה כלי מחקר:
א.   ראיונות עם תלמידים ומורים לנגינה ב.   שאלונים שימולאו על ידי תלמידים ומורים לנגינה   ניתוח המחקר: ( ראה פרק ה') המחקר הוא איכותני, דהיינו, אנתח את תשובות המרואיינים – התלמידים בנפרד והמורים בנפרד . אראה מה משותף ומה שונה בתשובותיהם של התלמידים ושל המורים בנפרד ולאחר מכן, אחפש את המשותף והשונה בין התשובות של התלמידים והמורים ביחד.
על מנת להרחיב את הידע בעניין הקשר הבין אישי,  אתבונן בתחומי הפסיכולוגיה בנסיון לבדוק ולהשוות בין החשיבות של ה'קשר' בין מטפל-מטופל לבין מורה-תלמיד ( ראה פרק ו'  ) עבודה קיבלה ציון 95. כוללת נספחים: המחקר בשטח.
                                              תוכן עיניינים:
                                                                                                מבוא 3
       פרק א' –המורה –…7
        פרק ב'- המורה והתלמיד –..10        פרק ג' –   אפיון הקשרים בין מורה לתלמיד והסיטואציה של           שיעור בנגינה 14
        פרק ד'- ה'קשר' בטיפול פסיכולוגי –…16
       פרק ה'- אינטרקציה והוראה -…20        פרק ו'- המחקר :
הקדמה –…22
                   שאלון למורים ושאלון לתלמידים …24
                    איסוף נתונים ..
5        פרק ז' –סיכום הנתונים 34
       פרק ח' – ניתוח המחקר 37
       פרק ט'- דיון- מה הקשר?שילוב בין ניתוח המחקר לבין המאמרים -.40         רשימה ביבליוגרפית -43
       נספח א' -…44
       נספח ב' -…57