ספרי תלת-מימד לילדים

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6566
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא   –   2
פרק ראשון – ההתפתחות הסנסורית של הילד   –   3
–          השילוב בין מערכות התנועה למערכות החושים   -..   3  –          אינגרציה חושית   -.   4  –          השפעת אתגרי האינטגרציה החושית במהלך שלבי התפתחות שונים   -…   4  –          תפיסה חזותית   -…   6  פרק שני – ספרי ילדים בעולמו של הילד   –…   7  –          תרומת הספר לילדי הגן   –.   7  פרק שלישי – איורים בספרות לילדים      11  –          שינוי הגישה   —   12  –          ספרי פופ-אפ   —   14  פרק רביעי – מעצבי ספרי פופ-אפ   –   17
–          ראיון עם אריק היל      17
–          ראיון עם דויד קרטר   –…   18  דיון ומסקנות   –   20 ביבליוגרפיה   -.   22  רשימת תמונות   ..   24  מבוא
בעבודתי כמה נושאים, המשמשים מעין "תרשים-זרימה" מחשבתי, שמטרתו להקיף את תחום ספרי תלת-הממד לילדים.
בתחילה, חקרתי את ההתפתחות הסנסורית של הילד. נעזרתי במחקרים ובמאמרים שנכתבו על התפתחות מערכת החושים ועל השפעתה בתהליך ההתפתחותי.
היו שעסקו בעבר בנושא השילוב בין מערכת התנועה למערכת החושים, וכן באינטגרציה החושית, בקשר שלה לשלבי ההתפתחות השונים ולתפיסה החזותית. היה לי חשוב להתעכב ולהבהיר נושאים אלה על-מנת להתבסס עליהם ולהיעזר בהם בהבנת המשך המחקר.
בהמשך, היה עלי לברר את מקומו של הספר בעולמו של הילד. מתוך שיחות יזומות עם גננות בגני ילדים ושיחה עם אנשים בני-גילי על זיכרונות מגיל הגן, הבנתי שרצוי לתת חשיבות רבה לנושא. על כן, נעזרתי בניסוי, מחקר ומאמר, כולם בנושאים הקשורים לספריות בגן הילדים, למקומן, חשיבותן והשפעותיהן. זה פרק שעניין אותי במיוחד. הדוגמאות שהבאתי בעבודה עוזרות להבין את כוחו של הספר ואת משמעותו הרבה על הילדים בגילאים צעירים.
הופתעתי לגלות שהגישה השטחית והרווחת ברוב הציבור רחוקה מאוד מהאמת המוכחת.
יש לשים דגש רב וחשיבות נעלה על הספרות, הלשון ואמצעי ההמחשה השונים.
בשלב זה, פניתי לצד האמנותי, היצירתי של הספר. חקרתי את האיורים בספרות לילדים, את התהפוכות הרבות שעברו המאיירים, המו"לים, ובעקבות כך גם הספרים.
נעזרתי בעבודות מחקר שעשו רבים וטובים ממני, שסקרו את הנושא באופן היסטורי ובצורה מדוייקת ומובנת.
הגישות השונות העלו בי ספקות ומחשבות שלא העלתי במחשבתי קודם לכן.
בסופו של דבר, השתלשלות העניינים הביאה אותי לעסוק בנושא שלשמו נכתבה העבודה, ספרי הפופ-אפ (תלת-ממד). מסתבר ששלב זה, גם הוא לא סופו של תהליך התפתחות האיורים.
העבודה והמחקר בתחום עיצוב התלת-ממד דינמיים מאוד. לאורך כל הדרך ישנם פרסומים שונים, גישות חדשות ויצירות מפתיעות. החדשנות הזאת, היא שמשכה אותי לתחום.
בסוף עבודתי הבאתי שני ראיונות עם שני מעצבי פופ-אפ מהעולם. הראיונות סגרו לי כמה פינות, הפן האישי של החוויה והיצירה השלימו בעיני את התמונה.
השכלתי, הפנמתי, התחדשתי ואף נהנתי מעצם המחקר ומהגילויים שנוכחתי להיחשף אליהם בעקבותיו.