יחסי גומלין בין חברה אזרחית ודמוקרטיה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4970
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

יחסי גומלין בין החברה האזרחית לבין המדינה הדמוקרטית המושג "החברה האזרחית" התפתח במקורו בהקשר סוציו-פוליטי והיסטורי במערב אירופה ובצפון אמריקה. במשך מאות שנים התפתחה בחברות אלה הפרדה משפטית בין הכלכלה לפוליטיקה והחברה האזרחית צמחה במקביל לגיבוש החברה המודרנית. במדינות דמוקרטיות במיוחד ציפיות האזרחים ותביעותיהם מממשלותיהם הולכות וגוברות. לציבור יש מודעות לטיב תפקודו של השלטון והוא עומד על זכותו להשפיע על ההחלטות המדיניות. המנגנונים הפוליטיים הממוסדים מתקשים להיענות לציפיות החדשות עקב:
א. מימון שירותי הרווחה שפוגע ביכולת המדינה להיענות לתביעות בתחומים נוספים, ב. משברים כלכליים כלל-עולמיים שפוגעים באמון הציבור ביכולת המדינה להבטיח אספקת מצרכים מסוימים, ג. מחלוקות על מדיניות החוץ-לאומית שפוגעות בתחושת האחדות הלאומית, ד. מפגעים סביבתיים שמעוררים ספקות ביכולת המדינה לגבור על אינטרסים של אליטות כלכליות ופוליטיות, ה. סיקור תקשורתי צמוד של תפקוד השלטון, כולל כישלונות ושערוריות פוליטיות, שחושף את השלטון לביקורת ציבורית נוקבת.
לכן, הציבור פונה יותר ויותר לחפש חלופות חוץ-ממסדיות. אחת מחלופות אלה היא פעילות במסגרת החברה האזרחית.
שאלת יחסי הגומלין בין המדינה לחברה האזרחית בעייתית לשתיהן:
מנקודת מבטה של המדינה עולה השאלה – מדוע היא צריכה לתמוך בחברה האזרחית, שאמורה להיות עצמאית מעצם מהותה? ומצד שני, מנקודת מבטה של החברה האזרחית עולה השאלה – מדוע היא תהיה מוכנה להזדקק לסיוע המדינה, אם היא רוצה לשמור על ייחודיותה ועצמאותה?
לארגוני החברה האזרחית החפצים לשמור על ייחודיותם, בעיית הקשר עם המדינה מורכבת ביותר, מכיוון שלרבים מהם קשה מאוד להתקיים ללא תמיכה כספית, בין אם התמיכה ממשלתית, תמיכה של קרנות, או תמיכה של המגזר העסקי.
אתגר נוסף שעומד בפניהם הוא שאם הם מעוניינים להתקיים בצורה יעילה, הם צריכים ליצור מבנים ארגוניים מסוימים, שעצם קיומם פוגע בייחודיות וביכולת שלהם לפעול בצורה עצמאית.
לשאלת המחקר בעבודתי: התנאים לשותפות בין חברה אזרחית למדינה דמוקרטית – יש 3 תשובות:
א. בכל תנאי (שותפות), ב. בשום תנאי (עימות), ג. בתנאים מסוימים שותפות ובתנאים אחרים עימות (שילוב).
תוכן העניינים         א.        מבוא -.עמ'
3 -2.
         ב.         התנאים לשותפות בין החברה האזרחית למדינה הדמוקרטית..עמ' 11-4. ב.1. בכל תנאי (שותפות) …עמ' 6-4.
ב.2. בשום תנאי (עימות) …עמ' 8-7.
ב.3. בתנאים מסוימים שותפות ובתנאים אחרים עימות (שילוב)-..עמ' 11-9.
          ג.         סיכום -עמ'
1 2.
         ד.         ביבליוגרפיה –עמ'
1 3.