קוד אתי בשירות הציבורי בכלל ובספריות בפרט

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 7767
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

"קוד אתי" הוא מסמך שיטתי המציג כללי אתיקה מחייבים ומסביר אותם, בין השאר על יסוד התכונות המכוננות של הארגון וערכי הדמוקרטיה.
ע"י גיבוש קוד אתי, פיתוח ויישום של תכנית אתיקה אפקטיבית פנימית, מעלים הארגונים והפועלים מטעמם את רמת האתיקה בפעילותם, באופן שיש בו כדי לעודד גם את העלאתה של רמת השמירה על החוק.  כללי אתיקה אינם יכולים תמיד לתת תשובה לדילמות אתיות, להן נחשפים בעלי תפקידים שונים בשירות הציבורי. לכן, יש חשיבות רבה בפיתוח כושרם של אנשי השירות לקבל החלטות אתיות ברוח כללי האתיקה של הארגון במספר מוקדים: 1. אבחון האקלים האתי של הארגון לשיקוף הפרופיל האתי של בעלי התפקידים השונים ושל הארגון כולו. 2.
פיתוח, ייעוץ וליווי תהליך של גיבוש קוד אתי. 3. הטמעה של קוד אתי בארגון ע"י פיתוח מערכת הדרכה לעובדים ולמנהלים בארגון וליווי תהליכי שינוי בעקבות פיתוח הקוד האתי. 4. פיתוח מנגנונים ארגוניים להתמודדות עם דילמות  אתיות.
בעת יישומה של תכנית האתיקה הפנימית עלולים להיווצר מצבים במישור הפלילי והאזרחי, הן כלפי הארגון והן כלפי הפועלים מטעמו:  א. במישור הפלילי בהליך כנגד הארגון, בית המשפט צריך לשקול אם להתחשב בקיומה של תכנית הטמעה פנימית אפקטיבית כנסיבה להקלה בעונש בבואו לגזור את דינו של הארגון, אבל בהליך פלילי המוגש כנגד הפועלים מטעם התאגיד, בית המשפט צריך להחליט אם לקבוע כי יש בתכנית ההטמעה הפנימית האפקטיבית, כדי להוות טענת הגנה גם כנגד עצם האישום.  ב. במישור האזרחי בית המשפט צריך להחליט אם לפסוק שיש בתכנית ההטמעה הפנימית האפקטיבית, כדי לשמש "אמצעי סביר" למניעת הפרת החוק.
לעיתים יש ניגוד פנימי באתיקה: מה שאתי לאדם/ארגון אחד יכול להיתפס כלא אתי בעיני אדם/ארגון אחר, בשל משתני תרבות, הבדלי מעמד וכו'. לכן נשאלת השאלה: האם יש מושג כמו "אתיקה אוניברסאלית?" או שמא האתיקה היא יחסית ולא יציבה? בעבודה זו אתייחס לכללי הקוד האתי של ספרני ישראל – בעיות הטמעה ויישום בספרייה. כללי הקוד מחייבים את כל ספרני ישראל במגוון סוגי הספריות: ציבורית, אקדמית, ספריות של קהילות מסוימות כמו בתי ספר וקיבוצים ועוד. לכאורה, תחום הספרנות אינו צופן בקרבו סוגיות, שמצריכות כללי קוד אתי ו/או מעורבות משפטית, אך לא כך הוא הדבר. על הספרנים להתמודד יומיום עם דילמות שונות ורבות, שגם אם נמצא להן תשובה בכללי הקוד האתי, עדיין יש קושי ביישומם של כללים אלה.     בנוסף, אביא כדוגמה את כללי הקוד האתי של חברת התרופות "פארמה ישראל" ושל הרוקחים בישראל. תחום עיסוקם הינו בעייתי מבחינה אתית ומבחינה משפטית כאחד, וניתן לראות כי כללי הקוד האתי שלהם אכן מפורטים יותר ומחייבים ביותר.
תוכן העניינים
א.    מבוא .עמ' 5-2.
א.1. מהו קוד אתי ובמה חשיבותו א.2. חוק ואתיקה – ומה שביניהם א.3. הטעמה ויישום של קוד אתי ב. האם צריך קוד אתי לספרנים .עמ'
1 0-6. ב.1. הספרייה בחברה פלורליסטית ב.2. חוק ואתיקה  בספריות בישראל ב.3. כללי הקוד האתי של ספרני ישראל ב.4. השוואה לכללי הקוד האתי הבינלאומי ג. סוגיות ודילמות שעומדות בפני הספרנים .עמ'
1 5-11.
ג.1. חופש אינטלקטואלי ג.2. צנזורה ג.3. רמת שירות ג.4. זכויות יוצרים ד. קודים אתיים נוספים להשוואה –..עמ'
2 1-16.
ד.1. חברה לשיווק תרופות ד.2. ארגון הרוקחים ה. סיכום עמ'
2 2.
ו.
ביבליוגרפיה -..עמ' 23.