מחקר בנושא - התאבדות בקרב בני נוער

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2404
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

א. מבוא
התאבדות נחשבת לגורם השני בחשיבותו למוות בקרב בני נוער בעולם המערבי. שעור ההתאבדות בגיל ההתבגרות אינו הגבוה ביותר לעומת גילאים אחרים, אולם מחשבות התאבדות, ניסיונות התאבדות והתנהגות מסוכנת שכיחים בגיל זה יותר מבכל גיל אחר. גיל ההתבגרות הוא תקופה של התפתחות מהירה- פיזית, נפשית ופסיכו-חברתית. תקופה זו קריטית משום שהיא כרוכה בקונפליקטים רגשיים וחברתיים, במתחים, בלחצים ובקשיים בבית ובבית הספר. מתבגרים עשויים להתמודד עם קשיי התבגרות בדרכים שונות: תוקפנות, מרד, התכנסות עצמית, התרחקות פיזית מהקושי (בריחה מהבית), ביטוי הקושי בדרך של סימפטום פסיכוסומטי, או במקרים קיצוניים – בניסיון התאבדות (אלן אפטר, 2001).
            התפיסה התאורתית  העומדת בבסיס עבודתי, היא של ניסיון התאבדות כנקודת מפנה. לכן, בעבודתי אנסה לענות על השאלה באיזו מידה מהווה ניסיון ההתאבדות נקודת מפנה בחייהם של המתבגרים ? . נקודת מפנה הינה הרגע בו מתרחש שינוי משמעותי, רגע קריטי, משבר, רגע ממנו משהוא משנה כיוון. תפיסתו של האירוע כנקודת מפנה מהווה ניסיון לארגן את החוויה סביב מס' רעיונות מרכזים. בן-ארי ( 1995,Ben-Ari).
כמו-כן, העיסוק בניסיון ההתאבדות כנקודת מפנה, מאפשר להגיע להבנה על הדרך בה מארגנים מתבגרים את ניסיון ההתאבדות בקונטקסט של סיפור חיים. הבנה מסוג זה עשויה לתרום הן ברמה התאורתית והן ברמה המעשית, שכן תהליכים טיפוליים מבוססים ברובם של תפיסות סובייקטיביות ועל ארגונם כסדרה של אירועים היוצרים סיפור בעל חוקים והיגיון פנימי. בזמן  שהחברה הסובבת תבין את תופעת ההתאבדות, תוכל לסייע להתמודדותם עם תופעה זו ולתרום רבות ליכולת החברה ואנשי המקצוע ליצור קשר עם מתבגרים אלה, ומתוך כך להוסיף כוח ליכולתם לסייע ולמנוע מצבי התאבדות או גילויים של נטיות אובדניות, בוולביי (Bowlby.j, 1985).
בעבודתי אתייחס במקביל גם לגורמים שהתעצמו בהשפעתם בשני העשורים האחרונים ואשר על כן היוו השפעה רבה על מימדי תופעת ההתאבדות בקרב בני הנוער.
מתוך הבחנה בגורמים בעלי השפעה, הופעלו תוכניות למניעה/הקטנה תופעת ההתאבדות, תוכניות אלו נותחו ויושמו לאחר שהובנו התהליכים אותם עוברים בני-הנוער בתקופת ההתבגרות.
תוכן העניינים
א. מבוא……………………..……….……………………………
2 ב. התאבדויות וניסיונות ההתאבדות- רקע מדעי……………………………
3 ג. שכיחות התופעה…………………………..………………………
4 ד. הסבר תופעת ההתאבדות……………………………………………
4                   1. התאוריה הפסיכודינאמית………………………………….
4
                  2. התאוריה הפסיכוסוציאלית…………………………………
4                   3. התאוריה הקוגנטיבית……………………………………..
5
ה. גורמי הסיכון……………………………………………………..
6
ו. דרכים למניעת תופעת ההתאבדות……………………………………..
7
                 1. מאפייני תוכניות למניעת התאבדות……….…………………..
7
                 2. סוגי התוכניות השונות למניעת התאבדות כפי שנעשו בארה"ב…..….
7
ז. סיכום…..………………………………………………………..
8
ח. בבליוגרפיה……………………………………………………….
10