קרב קורסק

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2590
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תקציר:
קרב קורסק נפתח 4
ביולי 1943, בסמוך לעירה קורסק שבמזרח גרמניה ונחשב לאחד הקרבות החשובים בחזית המזרחית במלחמת העולם השנייה. לאחר תבוסתם של הגרמנים בקרב סטלינגרד באוגוסט 1942, היטלר היה נחוש להשיג הכרעה צבאית ולאותת לאוכלוסיה הגרמנית, הממורמרת בשל המפלה בסטלינגרד, ולבעלות בריתה של גרמניה, שאין שום סיבה לפקפק בניצחון הסופי. ולכן פתח במבצע לכיבוש קורסק ולהשיב מנה לרוסיה שהיוותה את החזית המזרחית במלחמת העולם השנייה.
"Operation Zitadelle" (קרב מצודה) כך כונה קרב קורסק בפי הגרמנים, שנחשב לקרב השריון הגדול ביותר בהיסטוריה הצבאית. בקרב זה נלחמו הצבא האדום  של בריה"מ, כנגד הוורמאכט הגרמני.
לאחר קרב סטלינגרד פרצו הכוחות הרוסיים בתנופה מערבה. אך עד מהרה הפגין הצבא הגרמני יכולת התאוששות מופלאה והצליח לבלום את המתקפה הרוסית. משהגיע האביב בשנת 1943 היו הכוחות עדיין פרושים על פני מאות קילומטרים של חזית רציפה מן הצפון עד הדרום, כאשר במרכז, בנקודה הרחוקה ביותר אליה הצליח הצבא הרוסי להגיע, היה מבלט משמעותי מסביב לעיר קורסק.
צבא גרמניה ניצל את התקופה שבין החורף ובין האביב להתחמשות ולתכנון מבצע קורסק כשמטרתם הייתה לכבוש את האזור שהיה חיוני מבחינתם להמשך הכיבוש ולהכריע בקרב לאחר הפסדים בקרבות קודמים. מנגד לצבא הסובייטי היו גורמי מודיעין שונים שאפשרו להם לדעת את תוכניות הצבא הגרמני ולפתח מערכת הגנה והתקפה עם כוחות שריון ורגלים ששווים לפחות לכוחות שעמדו מולם, וכן היה להם אינטרס הגנתי להמשיך ולתקוף את גרמניה.
בעבודה זו נתמקד ברקע לקרב, ובנכונותם של שני הצדדים לחדש את כוחותיהם – מאזן הכוחות. נבחן את מהלך הקרב מבחינת צבאות רוסיה וגרמניה ואת תוצאות הקרב ומשמעותן עבור הצבאות השונים.
תוכן העניינים
מבוא   ………………………………………………………………………………..    1                                                                                                                                              פרק א' – הרקע והתחמשות הצבאות לקראת הקרב    ……………………………………  2-4                                                                פרק ב' – מהלך הקרב   ……………………………………………………………….   5-6                                                                                                                פרק ג' – תוצאות הקרב   ………………………………………………………………      7                                                                                                             פרק ד' – סיכום   ……………………………………………………………………..      8
ביבליוגרפיה   …………………………………………………………………………