הסכם מינכן 1938

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 4367
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תקציר:
חבל הסודטים היה חלק בלתי נפרד מצ'כוסלובקיה חבל ארץ במערב המדינה על גבול צ'כוסלובקיה גרמניה חבל ארץ בעל חשיבות אסטרטגית וכלכלית עליונה ועצומה ביותר.
היטלר מנצל את המיעוט הגרמני הגדול כשלושה מליון גרמנים שיושב בחבל הסודטים בצ'כוסלובקיה ודורש את העברת חבל ארץ זה לריבונות גרמניה. היטלר שהיה זקוק נואשות לחיזוק הכלכלה הגרמנית והצבא הגרמני, מאיים שאם חבל הסודטים לא יעבור לשליטת גרמניה הוא יפתח במלחמה. כתוצאה מאיומיו ולאחר ניסיונות תיווך של ראש ממשלת בריטניה צ'מברלין ומתוך חשש כבד למלחמת עולם נוספת, התכנסה במינכן בספטמבר 1938 ועידת שלום בהשתתפות ארבע מדינות גרמניה, ברטניה, צרפת ואיטליה. על פי כל ניתוח היסטורי מתקבל על הדעת, יצאה גרמניה כשידה על העליונה מהסכם זה. בסיום הוועידה הוחלט שעל צ'כוסלובקיה למסור את חבל הסודטים לידי גרמניה ללא דיחוי על מנת למנוע מלחמה. ניתן לומר כי מה שהחל כניסיון למנוע את המלחמה באמצעות ההסכם, הסתיים במלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות מעודה.
אין מקום במסגרת זו לעסוק בשאלה התיאורטית המעניינת, האם התנהגות שונה של מעצמות אירופה במהלך משבר מינכן של 1938, הייתה משנה את פני ההיסטוריה. "ידוע לנו כיום כי אילו ברטניה וצרפת היו בוחרות להתנגד לתוקפנות של היטלר כלפי צ'כוסלובקיה, ייתכן כי הייתה יוצאת לפעול קשר של קציניו להפלתו.(שירר, 1962) עבודה זו תתמקד בגרמניה וברטניה כשחקנים עיקריים בהסכם, תדרג את האינטרסים שהניעו אותם לחתום על ההסכם  ע"פ התיאוריה של נוכטרליין ואת הקשר לעוצמתם ע"פ התיאוריה של מורגנתאו.
תוכן העניינים
נושא                                                                                                                                            עמוד    מבוא ………….……………………………………………………………………………3
פרק א' – רקע תיאורטי ………………………………………………………………………4-7
1 .                   שחקנים ……………………..………………………………………………………4
2 .                   אינטרסים לאומיים ………………………………………………………………..5-6
3 .                   עוצמה …………..……………………..…………………………………………6-7
פרק ב' – רקע היסטורי …………….……..…….………………………………………….8-9
פרק ג' – פרק יישומי………………………………..…….………………………………10-16
פרק ד' – מסקנות וסיכום …….……………..………………………………………………17
ביבליוגרפיה19………………………………………………………..……………………….