אלימות בבית הספר-תפיסת מורים את התופעה,הגורמים לאלימות והדרכים למניעתה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 12410
מספר מקורות 62

תקציר העבודה

מבוא
                           האלימות בימנו הגיעה למימדים מפחידים, היא קיימת בכל העולם וכן בחברה   הישראלית. אחת מזירות האלימות המרכזיות היא בית הספר (הורוביץ פרנקל וינון 1990). ישראל  דורגה חמישית בעולם כמדינה בה תלמידי בית ספר נחשפים לאלימות (בנבנישתי 2000). ילדי בית הספר נחשפים לאלימות מידי יום, לפחות שליש מן הילדים חווים  אלימות בבית ספרם (בנבנישתי 2003).
 האלימות לובשת צורות שונות :ונדליזם-פגיעה ברכוש, לעתים  כמחאה נגד הממסד, אלימות מילולית –הקנטות, העלבות, קללות, איומים ואלימות פיזית -דחיפות, מכות, בעיטות, צביטות ואונס. אלימות זו בד"כ מתונה אך בצורותיה הקיצוניות היא מגיעה אף לרצח . עבריינות הנוער  גדלה בכ-38.5  אחוזים בשנת 2000 (סואן 2002).
ממצאי הדו"ח השנתי בנושא אלימות בבית הספר, שמפרסם משרד החינוך לשנת 2006: מחצית מתלמידיי בית הספר היסודיים והתיכונים היו קורבן לאלימות פיזית. עוד עולה מהדו"ח כי רבע מהתלמידים ואחד מכל חמישה מורים חוששים לביטחונם האישי, כמו-כן, באחד מכל חמישה בתי ספר ביקרה בשנה האחרונה ניידת משטרה, והתגלו מקרים של אלימות הורים נגד מורים. נתון נוסף מראה כי יותר מ  10%מהמורים הרימו יד על תלמיד.
 הדו"ח מציג אלימות קשה וביריונות של תלמידים בבתי ספר. הטרדות מיניות, התעללויות בתלמידים ובמורים והצקות מתמשכות.
(בנבנישתי 2006).
 מכאן, לא פלא כי  התלמידים מרגישים כקורבנות  למעשיי אלימות בידי חברייהם, מרגישים חסריי ביטחון ולעתים מפחדים להגיע לבית הספר. גם המורים מודאגים מן המצב. הם חוששים לעצמם ולתלמידיהם ומנסים להאבק בתופעה  ההולכת וגוברת (בנבנישתי 2003,תימור 1998 ).
המורים ומערכת החינוך כולה מנסים לעמוד על הגורמים השונים לתופעה ובכך לווסת  ולנסות למנוע את מקריי האלימות בבית ספרם. מאחר ותופעת האלימות היא רחבה ומושפעת מגורמים רבים, בתי ספר רבים מקיימים תכניות למניעת אלימות בבית ספרם. בין הגורמים לאלימות נמצאו הסברים אישיותיים וסביבתיים, כאשר חלק נכבד תופס בית הספר כמקור לאלימות (לאופר.א .והראל.י ).
משרד החינוך גם הוא מוטרד מן התופעה ולכן מגיש החלטות אופרטיביות למאבק באלימות. בדיון מיוחד בנושא אלימות בועדת החינוך של הכנסת  כינה א.בורג את האלימות כ"סרטן חברתי" שיש לעצור אותו (בורג 1994).
אם כך,נראה כי מימדי התופעה מורגשים לכל: התלמידים, המורים, ההנהלה, משרד החינוך והכנסת. כולם מוטרדים מהתגברות האלימות .ייתכן כי כל אחד מהם תופס את חומרת האלימות באופן שונה-מי יותר ומי פחות, אך ככלל ישנה מגמה בקרב כולם לנסות ולמתן ככל הניתן את התופעה.
בעבודתי זו אסקור את תופעת האלימות בבית הספר, אתייחס לתאוריות ולסוגיי אלימות שונים, אציג תפיסות  של מורים את התופעה, את הגורמים ודרכיי ההתמודדות שלהם עימה.
שאלת המחקר תנסה לבחון מהם הגורמים האישיותיים והסביבתיים העיקריים הגורמים ומסייעים לאלימות? ומהם הדרכים הטובות ביותר למניעת האלימות?
תכן עיניינים מבוא …2-3
פרק 1- אלימות ומאפינייה -.4-5
פרק 2- אלימות בבית הספר .6-13
פרק 3- תאוריות על אלימות 14-16
פרק 4- הקשר בין אלימות, מין וגיל – 17-19
פרק 5- תפיסת האלימות …20-22
פרק 6- הגורמים האפשריים לאלימות בבית הספר 23-33
פרק 7- דרכים ופתרונות אפשריים למניעת אלימות –…34-47
דיון ..48-50 ביבליוגרפיה -51-56