כיצד נתאפשרה השואה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 9759
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תוכן העניינים
              מבוא
2
פרק 1     קבוצה – מאפיינים עיקריים
3 -4
פרק 2     קונפורמיות וחשיבה קבוצתית 5-7
פרק 3     תוקפנות ותסכול
8 פרק 4     דה- אינדיווידואציה ודה- הומניזציה 9-10 פרק 5     תהליכי השפעה
1 1-13
פרק 6     הגורמים המוקדמים לעליית הנאציזם
1 4-18
פרק 7     החינוך הנאצי כאמצעי השפעה
1 9-20 פרק 8     השואה כתוצאה של תודעת משבר
2 1-27
פרק 9     העם הגרמני: נוגש או קורבן?
28-37
              סיכום
3 8
              ביבליוגרפיה
3 9-40 מבוא
מרבית חוקרי גרמניה הנאצית מסכימים שהאנטישמיות היוותה מרכיב מרכזי בנאציזם , יותר מבכל תנועה או תקופה אחרת. יש מביניהם הטוענים כי האנטישמיות עמדה במוקד האידיאולוגיה הנאצית. תקופת הרייך השלישי הפעם הראשונה בה רעיון השמדת הרעיון עמד כעיקרון בפני עצמו ולא כחלק ממטרה גדולה יותר. התבוננות בחלוקת התקציב הגרמני בתקופת מלחה"ע 2 מגלה כי ניתנה עדיפות למרכיבי ה"פתרון הסופי" ,בהם תחזוקת מחנות ההשמדה, כלי תחבורה מהם ואליהם והקצאת משאבי אנוש על פני מאמץ המלחמה הגרמני. עבודה זו תנסה להבין היכן נעוצים שורשי השנאה הנאצית, אשר הובילה בסופו של דבר להתרחשות השואה, וכיצד הסכים העם הגרמני, שעד אותה תקופה נחשב למוביל תרבותי עולמי, מסודר, נקי וחובב יופי ואומנות לקיומה של השואה תחת חסותו, ואף לנטילת חלק פעיל (מי יותר ומי פחות) ומעשי במרחץ הדמים החולני בהנהגת הנאצים. כמו כן מנסה עבודה זו  לענות על השאלה כיצד ויתרה קבוצה כה גדולה, היינו העם הגרמני, על צלם האנוש שלה כמעט בין לילה, וכיצד הצליחו ראשי הרייך והמפלגה הנאצית לסחוף אחריהם עם שלם לביצוע תוכניותיהם המפלצתיות מבלי שתקום מולם התנגדות מהותית. מפאת מורכבותו של הנושא, העבודה מורכבת ממספר רב באופן יחסי של פרקים: תחילה נגדיר מהי קבוצה ונסקור מהם מאפייניה העיקריים, נציג מהי קונפורמיות בקבוצה ומהי חשיבה קבוצתית, על כל הסכנות שהיא טומנת בחובה. נגדיר מהי תוקפנות ונאמוד על הקשר שבין תוקפנות לבין תחושת תסכול, נציג שני תהליכים המאפשרים לאדם הממוצע להפוך לאלים מאוד,  נסקור את תהליכי ההשפעה המרכזיים, היינו התרצות, הזדהות והפנמה. נציג את הגורמים הנסיבתיים שאפשרו את עליית הנאציזם לשלטון וכיצד הנאצים השתמשו בחינוך כחלק מתעמולתם. נבחן האם השואה היא תוצאה של תודעת משבר, ולבסוף נעסוק בפרק בעל מטען רגשי רב: ננסה לענות על השאלה האם העם הגרמני אשם בשואה, או אולי הוא עצמו נפל קורבן למכונה הנאצית הדורסנית.    העבודה כתובה בפונט אריאל, ברווח כפול