הלוחמה הפסיכולוגית בעירק

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6827
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

עבודה במסגרת סמינר "לוחמת מידע" תוכן עניינים
מבוא
-3
פרק תאורטי-              הלוחמה הפסיכולוגית במלחמת לבנון השנייה –.4-6
פרק מרכזי –             לוחמה פסיכולוגית -7-13
           הלוחמה הפסיכולוגית בעירק -.14-
5 סיכום ומסקנות -26-27
ביבליוגרפיה –28-29
נספחים .30-37
מבוא
הלוחמה הפסיכולוגית האמריקאית אותה האמריקאים ומדינות הקואליציה  הפעילו  בעיראק, לדבריפרופסור וימן :" כללה 1200 איש שכל עיסוקם היה מה שקוראים "psy-op" – יחידה של לוחמה פסיכולוגית". כיום כבר יודעים מעט על הצלחת האמצעים האלה,ביניהם : הפצת מיליוני כרוזים בערבית, הפעלת תחנות רדיו, חלקן התחזו כתחנות רדיו עיראקיות, חלקן התלבשו על התדר העיראקי ומפריעות לתדר המקורי. הלוחמה הפסיכולוגית האמריקאית שלחה טרם פרוץ המלחמה דואר אלקטרוני והודעות s.m.s בטלפונים הסלולאריים לצמרת הצבא ולצמרת המשטר העיראקי כשבנוסף האמריקאים השמיעו שידורים ברמקולים.
את הצלחת הלוחמה האמריקאית ניתן רק להעריך, אך סביר למדי כי  לדברי וימן :"חלק מההסבר לכניעה המהירה, להישברות של הצבא העיראקי, לחוסר הנכונות לקחת חלק במלחמה, קשור גם לריכוך המאסיבי שעשו האמריקאים".   בעבודה אחקור את הלוחמה הפסיכולוגית שהפעילו מדינות הקואליציה  וארצות הברית כלפי  הצבא והעם העירקי .
העבודה מתחלקת לשלושה חלקים :החלק הראשון הוא הפרק התאורטי בו ישנו מקרה דומה – הלוחמה הפסיכולוגית שישראל נקטה כלפי הלבנונים במלחמת לבנון השנייה 2006 . בשני המקרים קהל היעד הוא היריב . בו מדינות הפולשות לשטח האוייב  צריכות להלחם בשתי זירות  הזירה התודעתית והזירה המלחמתית . במלחמת לבנון, בדומה לעירק , ישראל נקטה בשיטת הכרוזים שנופלים מהשמים ובנוסף חדרה לטלוויזיה של הארגון .
בכדי להבין את הלוחמה הפסיכולוגית בעירק יש להבין מושגי יסוד בתחום הלוחמה לכן בחלק השני בעבודה אציג סקירה כללית אודות הלוחמה הפסיכולוגית תוך התייחסות על הגדרות הלוחמה , קהל היעד ועיקרי הלחימה . בחלק השלישי אציג את הלוחמה הפסיכולוגית בעירק תוך התייחסות לסקירה כללית על הלוחמה של  כוחות הקואליציה , האמצעים בהם נקטו ללוחמה , פנית הלוחמה לעם העירקי ולצבא , לחץ הלוחמה על ידי כמות , אפקטיביות והוכחה להצלחת הלוחמה .