ג'ורדנו ברונו בעין סוציולוגית

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2933
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

ג'ורדנו ברונו בעין סוציולוגית תוכן העינינים א.
המסגרת התיאורטית. 1
ב. מעמד וסטטוס. 2
ג. זר בעל סטטוס. 4
ד. הזר, הסטטוס הפוליטי והדיאלקטיקה של הכנסיה. 5
ה.
הכריזמה והפוליטיקה של האפיפיור. 7
ו.
ג'יורדנו ברונו והקבוצה הקטנה. 8
ז.
סיכום.. 9
ביבליוגרפיה. 11
לעתים הסטטוס מוביל גם לעוצמה פוליטית, אלא שמלכתחילה כל אחת מקטגוריות אלו הינה עצמאית וניתן להבחין בה במקרים שאדם זוכה לסטטוס בזכות חוכמתו, ידענותו, כישוריו, כמו ג'יורדנו ברונו שבסיפור חייו (הרמן, 1997) אתמקד, לצורך המחשת מצבים, שבהם באות לידי ביטוי ההבחנות החברתיות.             "בעוד שהמקום האמיתי של 'מעמדות' הוא בתוך הסדר הכלכלי, הרי מקומן של 'קבוצות סטטוס' הוא בתוך הסדר החברתי, כלומר, בתוך ספירת חלוקתו של ה'כבוד'. כי בתוך ספירות אלו מעמדות וקבוצות סטטוס משפיעים זה על זה… " (וובר, 1995: 
2 02-203). כאשר אדם מגיע להישגים, הוא עשוי ליהנות מכבוד המעניק לו את הסטטוס שעל פיו מחפשים את קירבתו. כאשר ילד בגיל צעיר עני, בדרך כלל יכולותיו האמיתיות טרם באות לידי ביטוי כך שהסטטוס שלו מושפע בדרך כלל ממעמדו הכלכלי או מהסטטוס של הוריו. הילד פיליפו גדל בבית עני ובעל סטטוס נמוך. האלימות שאביו השליט בבית לא הוסיפה לסטטוס שלו וכך אחד הסיפורים הראשונים הינו המכות שספג משני דרדקים עזי אגרופים (הרמן, 1997: 7).             הפרדת הסטטוס מהמעמד הכלכלי החלה, כאשר התגלה כעילוי עוד בנולה, מורהו אנסלמו טען כי אין לפיליפו עוד מה ללמוד אצלו והמליץ לשלחו לנפולי. למרות יחסו העוין של אביו, התחיל פיליפו לחוש בעוצמתו האישית, כאשר החל לשאול את מורו שאלות מכשילות וחש בעוצמתו הגוברת (שם: 19). גם בבגרותו היה פיליפו עני. כאשר הגיע לאולפן של מגיסטר וינצ'נצה התגלה חיש מהר כעילוי, כך שלמרות עוניו, הציבה אותו תכונה זו בסטטוס גבוה יותר באולפן וסטטוס זה התחזק, כאשר מגיסטר וינצ'נצה הזמינו ללשכתו ואפשר לו לבוא בכל שעה שירצה לקרוא במילון (שם: 24). כאשר התגלה זכרונו הפנומנלי של פיליפו, הוא טופח עוד יותר על ידי המגיסטר והדבר חיזק את הסטטוס שלו בתוך בית האולפן. ידיעותיו גרמו לו להתחבב כילד על האיכרות והמוכרות שגם כיבדו אותו בפירות ומיני מאכלים שונים (שם: 35-36). את הסטטוס מיהר פיליפו לרכוש באמצעות כישוריו ויכולותיו, כאשר אותו "זיק רשעות" שבו הביך את פרא אנסלמו בנולה, החל להפנות גם כלפי המגיסטר ושאר המורים בויכוחיו איתם (שם:
49-50). הסטטוס של פיליפו הלך והתחזק. למורים לא היה כבר ידע כדי לחדש לו דברים ובמעמד זה שרכש לעצמו הצליח להכניע לא רק את התנגדות המורים, אלא גם את פרא אמברוזיו שהשלים עם להלוהיו וקיבלם כרצון הבורא לתדהמתו של וינצ'נצה (שם: 74).             כאשר גם בבית האולפנה של וינצ'נצה לא היה לפיליפו מה ללמוד, הוא נתפס כבן טיפוחיו של וינצ'נצה שראה בו חבר יותר מאשר תלמיד והחל לדאוג לגורלו במשטר האינקוויזיציה. מכאן מומלץ להכניסו למנזר הדומיניקני שבנפולי. פיליפו הופך ליורדנוס ברונוס ולימים ג'יורדנו ברונו (שם:
93-94). בין קריאת ספרים אסורים בסתר ללימודי הקודש, התחזקה –
העבודה כתובה בפונט 13