עבודה סמינריונית - כוחם האלקטורלי של יהודי ארצות הברית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 8725
מספר מקורות 36

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית בנושא כוחם האלקטורלי של יהודי ארצות הברית תוכן העניינים
מבוא. 1
פרק א: הקשרים הפוליטיים והארגון של הקהילה היהודית בארצות הברית בשירות האינטרס היהודי והישראלי 3
1 .1. תרומת הקשרים בממשל לשרות האינטרס היהודי והישראלי 3
1 .2. היהודים ככח מאורגן 6
1 .3. סיכום הפרק. 8
פרק ב: מעורבותם של יהודי ארצות הברית בפוליטיקה האמריקאית. 9
2 .1. המודעות הפוליטית. 9
2 .2. יהודי ארצות הברית ומדינת ישראל (פעילותה של איפא"ק) 10
2 .3. הקשר למפלגות. 13
2 .4. סיכום הפרק. 15
פרק ג: השפעות על הצבעתם של יהודי ארצות הברית. 16
3 .1. פניה לאינטרסים יהודיים.. 16
3 .2. היחס לישראל. 17
3 .3. הייצוג המאורגן של הקהילות היהודיות והקשר למפלגות. 18
3 .4. סיכום הפרק. 20 דיון מסכם.. 21
ביבליוגרפיה. 24
מבוא
סמוך לתחילת המאה ה-19 החלה הגירת יהודים ממזרח אירופה לארצות הברית. הגירה זו הלכה וגברה, כאשר לקראת סוף המאה ה-19 היו פזורות בארצות הברית עשרות קהילות בערים השונות שבהן התיישבו יהודים. כל עיר נחשבה לצורך העניין כקהילה, להוציא את ניו-יורק, שבה התקיימו כבר באותה תקופה מאות קהילות, בהתאם לערים והעיירות שמהן הגיעו מארצות מוצאם של היהודים, רמת הדתיות, סוג החסידות וכו'. כמעט בכל רחוב היתה קהילה יהודית.
היהודים שהגיעו מארצות מצוקה מיהרו להשתלב בארץ החדשה שהעניקה להם שיוויון זכויות וחופש תנועה ותעסוקה. במקביל להשתלבותם של היהודים בחברה האמריקאית הכללית, הם גם החלו בהתארגנות שהובילה לשיתוף פעולה בין מרבית יהודי אמריקה, למרות השוני ביניהם באורח החיים או בשייכות לזרם דתי זה או אחר. ישנם ארגונים בעלי טענה למנהיגות הקהילה היהודית וישנם ארגונים העוסקים בעיקר בשידול פוליטי. מבין הארגונים הייצוגיים (כלפי חוץ) של יהודי ארצות הברית בולט מועדון הנשיאים, הפועל למען קידום האינטרסים היהודיים בארצות הברית ובעולם וכן למען מדינת ישראל. בנוסף לארגונים היהודיים פועלת בארצות הברית השדולה היהודית איפא"ק, שתרומתה רבה לאינטרסים של מדינת ישראל. השדולה פועלת בקרב סנטורים וגורמי ממשל שונים, תוך הפעלת שיטות "המקל והגזר". אם אישיות פוליטית תומכת במדינת ישראל או בעניין היהודי (לפי הצורך) – אזי היא זוכה לתמיכת הציבור היהודי המאורגן ואף לתרומות נכבדות. אם לא – קיים חשש שהשדולה תיאבק כנגדו ואף תכשיל אותו בעת בחירות.
התערותם המוצלחת של היהודים בארה"ב וגיבושם במסגרות שונות, הוביל לכך שהם מהווים כח אלקטוראלי קטן אך משמעותי, העשוי להטות את הכף בעת הצורך. יתרונם של היהודים בכך שהם מרוכזים ב-12 מדינות בארצות הברית. מכיוון שכך האחוז היחסי שלהם באותן מדינות גבוה יותר מהאחוז שהם מהווים הארצות הברית. יתירה מכך, מחציתם חיים בניו-יורק, המהווה אינדיקטור בעל חשיבות רבה להצלחה בבחירות לנשיאות. יוצא אפוא, כי בניו-יורק שבה אחוז היהודים גבוה יותר באופן יחסי, הם נהנים מהשפעה ומעוצמה אלקטוראלית רבה. כך גם בשאר אחת-עשרה המדינות, שבהן תזוזה בהצבעתם עשויה להטות את הכף ולהעניק את השלטון למועמד מסוים. כתוצאה מכך יש להנהגה היהודית וכן לאנשי השדולה היהודית קשרי השפעה מתמידים עם הממשל, המגיעים עד לנשיא ארה"ב עצמו. שאלת המחקר תהיה על כן, מה משמעותו הפוליטית של הכח האלקטוראלי של יהודי ארצות הברית וכיצד באמת מייצג כח אלקטוראלי זה את האינטרסים היהודיים?
שאלות ונושאים אחרים עליהם תנסה לעמוד עבודה זו הינם: הגורמים המשפיעים על יהודים להצביע עבור מועמד מסויים או מפלגה מסויימת. האם ניתן להכליל גורמים אלה לגבי מרבית יהודי ארצות הברית? האם ניתן להתייחס למרבית יהודי ארצות הברית כאל כח אלקטוראלי בעל מגמת הצבעה אחידה? האם קיימת נטייה פוליטית או זהות פוליטית לזרמים יהודיים שונים (אורתודוקסים, קונסרווטיבים, רפורמים) בארצות הברית? האם יש בתוך זרם דתי מסויים מגמות הצבעה שונות, המקבלות ביטוי ברור ובולט? מעורבותם הפוליטית הפעילה (חברי מפלגה, פעילים, נושאי תפקידים) של יהודי ארצות הברית? המשמעות למועמדותם של יהודים במפלגה מסויימת.
על מנת לענות על שאלת המחקר, אעמוד בפרק הראשון על הקשרים הפוליטיים של הקהילה היהודית. קשרים אלה, הנובעים בין השאר מהעוצמה האלקטורלית של הקהילה היהודית יוצרים את העוצמה הפוליטית של יהדות ארצות הברית. יוסבר בו כי מרבית יהודי ארה"ב מרוכזים ב-12 מדינות, כך שבאופן יחסי, האחוז שלהם באזורים אלה גבוה יותר מאחוז היהודים בכלל האוכלוסיה. עוצמה זו חזקה אף יותר ממהותה הנומינלית-אלקטורלית, בשל הארגון של יהודי ארצות הברית ושל קהילותיהם. העוצמה האלקטורלית בשילוב המערכת הארגונית של הקהילה היהודית מתורגמים לכוח משימה עבור האינטרסים היהודיים והישראליים.
הפרק השני יעסוק במעורבות היהודית בפוליטיקה האמריקאית. ליהודים מודעות פוליטית גבוהה, אשר באה, בין השאר, לידי ביטוי באחוז גבוה של מצביעים מתוכם. פרט זה משמעותי, כיוון שהוא מגדיל את חשיבותם האלקטוראלית של היהודים. חלק מהיהודים גם מעורבים בחיים הפוליטיים בארצות הברית. ביניהם כאלה שנבחרו לסנט, לקונגרס ואחד – ליברמן – שאף היה מועמד לסגן נשיא והתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. כל אלה נתפסים כחלק מהכוח היהודי המאורגן המסייע למדינת ישראל.
הפרק השלישי יעסוק בהשפעות על הצבעתם של יהודי ארצות הברית. בכלל זאת היחס ליהודים וליהדות. הפרק ידון בין השאר בעוצמה האלקטורלית המסתתרת מאחורי הכוח הארגוני של היהודים בארצות הברית. יוצגו בו היתרונות מהארגון והריכוז של היהודים, שקרוב למחציתם חיים בני-יורק ועוצמתם שם עולה על הממוצע באחת-עשרה המדינות האחרות שבהן הם מרוכזים. יתרון נוסף הינו, בהיותו של הארגון ארגון אמריקאי ולחבריו זכויות של אזרחי ארצות הברית. כן יוצגו הסיכונים הנובעים מפעילות אגרסיבית יתר על המידה של ארגונים, כדוגמת השדולה הפרו-ישראלית, איפא"ק. מסקנותי וכן המענה לשאלות המשנה, שלדעתי רבה חשיבותן לחקר הנושא, יובאו בדיון המסכם.