עבודה מצטיינת - השוואה במאפייני שעורי ההשכלה בקרב היהודים ודתות אחרות בישראל

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תוכן עניינים
2
מבוא –3
פרק 1 – התפלגויות האוכלוסיה על פי דת -4                     פרק 2 –  מאפייני  ההשכלה בישראל במגזר היהודי לפי מיגדר -..5
פרק 3 – מאפייני השכלה לפי ניגשים לבחינת בגרות –           9          פרק 4 – מאפייני ההשכלה בישראל על פי דתות –.12
סיכום -…13                                                                                                                                               העבודה לא כוללת ביבליוגרפיה                                                                         מבוא
מהי סטטיסטיקה ?
המדע סטטיסטיקה עוסק בשיטות לתיאור וניתוח נתונים אמפיריים, ושיטות להסקת מסקנות מנתונים אלה.
בכל מחקר המבוסס על נתונים אמפיריים דרוש ידע בסטטיסטיקה כדי לארגן את הנתונים, לנתח ולהסיק מהם מסקנות. על כן הסטטיסטיקה משמשת כמקצוע עזר בתחומים רבים כגון:
רפואה, כלכלה, סוציולוגיה, פסיכולוגיה, חינוך, ביולוגיה, הנדסה ועוד (רונית איזנבך, 1998, סטטיסטיקה ל"לא סטטיסטיקאים" ) לסטטיסטיקה שני כיוונים עיקריים:
א.      סטטיסטיקה תיאורית.
ב.      הסקה סטטיסטית.
בעבודה זו אעסוק בסטטיסטיקה תיאורית שאלת המחקר הראשית אותה אנתח היא:
השוואה בין שנות הלימוד של יהודים לעומת שנות הלימוד של דתות אחרות הנחת היסוד: בגלל מגוון סיבות אשר תפורטנה בגוף העבודה, שבראשיתן היא ההוצאה הלאומית לחינוך לפי המגזרים השונים, ומראה אפליה לטובת המגזר היהודי, הנחת היסוד תהיה מספר שנות הלימוד והממוצע במגזר היהודי יהיה גבוה מאשר במגזר הערבי. בנוסף אנתח נתונים רבים בעיקר מהמגזר היהודי.
בעבודה זו התבססתי על נתונים שפרסמו ע"י הלשכה  המרכזית לסטטיסטיקה, בשנתון סטטיסטי לישראל מס 55 בשנת 2005, כאשר הנתונים מתייחסים לשנת 2003.
הערה: לשם הנוחות אשתמש בעבודה זו במילים "המגזר היהודי" ו"המגזר הערבי" אשר כולל בתוכו למעשה את כל הדתות האחרות מלבד היהודים.