מוטטות לטיניות במאה ה-16 לפי מזמור תהילים קל"ז

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3065
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

מוטטות לטיניות במאה ה-16 (לפי מזמור תהילים קל"ז) תקציר הקדמה פרק 1. ספר תהילים כמקור לטקסטים ליטורגיים פרק 2. תולדות המוטטה (1200 -1630) פרק 3.
מלחינים ויצירתם סיכום            ביבליוגרפיה תקציר בתוך רפרטואר עצום ורב של יצירות מוזיקליות מהמאה ה- 16, שמור מקום מיוחד לאותן הנקראות "מוטטות" ובמאמר זה נעסוק רק בתת- קבוצה מתוכן והיא "מוטטות לטיניות". כדי למקד את הדיון נבחרו שבע יצירות בלבד, שהולחנו סביב מזמור תהילים קל"ז  , Super Flumina Babylonis )"על נהרות בבל"). משותף להן היותן יצירות קוליות, פוליפוניות, סקציונאליות, במרקם קונטרפונקטי ו/ או אחר. מוטטות אלה נכתבו למקהלה אחת או שתיים ולקולות מעורבים. נראה שחוברו כדי להשתלב במקומות קבועים  בטקס המיסה, בתפילות ערבית או באירועי חצר חילוניים אך סוגיה זו דורשת המשך מחקר. הקדמה המאמר שלפנינו  נושא אופי של סקירת ספרות ומטרתו להניח תשתית למחקר רחב שעניינו אנליזה של טכניקות הלחנה, סוגי מרקם ויחסי טקסט וצליל, ביצירות מוזיקליות מהמאה ה-16 (תקופת הרנסאנס). עד היום אין בידי קהילת המוזיקולוגים כלי עבודה אנליטי מגובש דיו, מנוסח היטב ומקובל לחלוטין, לפחות על הזרם המרכזי. בעשורים האחרונים נעשו ניסיונות "לתרגם" את הפרטיטורות לתיאורים גראפיים המאפשרים לעין לקלוט מידע בו- זמני על שטח  מצומצם Peled ,K.
Esther, 1990: 26-187)).
גישה זו לא זכתה עד כה להד רב וחוקרים אחרים מציגים רעיונות ודעות משלהם, בנסיון לעקוף ולו במידה מסויימת, את התיאורים המילוליים המייגעים המקובלים עד היום.
 (Aldrich, 1969;  Wienpahl, 1972 ; Bashour, 1974; Berger, 1975; Ethier, 1998; Denk, 2001; Solomon, 2003).