אלטלנה כגורם מכונן בגיבושו של צה"ל

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3139
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא פרק א: התפיסה הלאומית לצבא העם צבא אחד פרק ב: מלחמת אחים בדרך לשלטון דמוקרטי עם צבא אחד פרק ג:האלטלנה כגורם מכונן בגיבושו של צבא הגנה לישראל ביבליוגרפיה ראשית של פרשת אלטלנה אינו למעשה בזמן האירוע עצמו קרי הגעת האוניה ופריקתה בחופי ארץ ישראל, פרשת אלטלנה הינה תוצר של ניגודים ואידיאולוגיות שונות בחברה הישראלית בתקופת המנדט ועם הכרזת הקמת מדינת ישראל.
עם הגעת הספינה לחופי כפר ויתקין ,ותחילת פריקתה החלו חלופי אש בין כוחות האצ"ל לבין כוחות הצבא הלאומי על חופי בית ינאי למניעה בכל דרך את פריקת מטען הספינה על החוף,ולמעשה מתחילה מלחמת אחים,ששום צד מהניצים אינו מעוניין בו אך כל אחד רואה דרך עינו את קידוש משימתו האצ"ל בהבאת אמצעי לחימה ולוחמים למימוש אידיאולוגיה של כיבוש ארץ ישראל ,ומנגד ממשלת ישראל והצבא הלאומי הרואה בהבאת הספינה כמרד וכניסיון של האצ"ל לפגוע באחדות העם וממשלה המכוננת .
במהלך עבודה זו אנסה לתאר את השקפת עולמם של שני הצדדים האצ"ל בראשות מנחם בגין  וממשלת ישראל בראשות דוד בן גוריון על הבאתה לארץ ישראל.
ונבדוק האם ההחלטות להלחם בכל דרך אפשרית לאי הגעתה לארץ ישראל עד כדי מלחמת אחים היווה נטבח עיקרי לגיבושו של צבא ההגנה לישראל.
ראש הממשלה ושר הביטחון הגיעו למסקנה אחת כי סירוב האצ"ל להעביר את הנשק לטובת המדינה ולצבא ההגנה לישראל יוביל להתפתחות חמורה מאוד קרי למלחמת אחים.
לאור הפגזתה והטבעתה של האלטלנה למעשה נתן לממשלת ישראל את האומץ הדרוש לטהר את כל ארגוני המחתרות השונים וליצור סטאטוס קוו חדש ללא מחתרות עצמאיות אילה גוף מדיני צבאי אחד שנותן החלטות וגוף צבאי אחד שמבצע אותן ולאחר פירוק האצ"ל וטיהורו פורק גם הפלמ"ח ולמעשה ניבנו היסודות המלאים לצבא העם של המדינה הדמוקרטית הישראלית קרי צבא של העם ללא זיקה פוליטית ומחיבות ונאמנות מלאה לממשלה המכוננת בשלטון עד עצם היום הזה.