סחר בנשים

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5923
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

1 . תקציר נושא עבודתנו הוא סחר בנשים הגורמים לתופעה והתמודדות השלטון והחוק בישראל.
מטרת העבודה היא לבדוק ולנסות להבין כיצד מתרחשים מעשי זוועה כגון : חטיפה, התעללות פיזית ומינית, מכירה וקניה של נשים, החזקתן בתנאי מחייה מחפירים, וכל זאת במדינות דמוקרטיות הדוגלות בשוויון, חירות וכבוד האדם.  בנוסף בדקנו כיצד הנשים הגיעו למצב זה מלכתחילה, האם מרצון או שמא מכפייה.
בהמשך בדקנו כיצד החוק בישראל מתייחס לתופעה, כיצד המשטרה אוכפת אותה ומה יחסה של מערכת המשפט להפרת זכויותיהן של הנשים.
חשיבות הדיון בנושא זה היא העלאת המודעות הציבור לתופעה ואולי כתוצאה מכך ינקטו צעדים מחמירים הן בשלטון החוק והן מתוך החברה עצמה למיגור התופעה.
שאלת המחקר: האם יש קשר בין יחס השלטון לגודל תופעת הסחר.
תוכן עניינים

1 .       תקציר –…1
2 .       מבוא 2
2 .1   רקע היסטורי –..2
2 .2   סחר בנשים- הגדרה -2
2 .3   זכויות האדם –…2
3 .       פרק 1: גורמים לתופעה -3
3 .1   גלובליזציה ..3
3 .2   מדינות מוצא 4
3 .3   ארגוני הפשע המאורגן .4
4 .       פרק 2: סחר בנשים ושלטון החוק בישראל –7
4 .1   החוק –7
4 .2   המשטרה -8
4 .3   הפרקליטות- מדיניות התביעה -9
4 .4   בית המשפט- הליך פלילי –…9
5.       פרק 3: דרכי מאבק והתמודדות –11
5.1   חקיקה ואכיפה –.11
6 .       דיון ומסקנות -14
7.       סיכום 15
8 .       ביבליוגרפיה.
-16
9.       נספחים –…17

2 . מבוא
2.1 רקע היסטורי סחר בבני אדם הוא תופעה נפוצה במהלך ההיסטוריה.  סחר בנשים הוא אחד מהקטגוריות של סחר בבני אדם, וסחר בנשים לצורכי מין הוא תת קטגוריה.( דהאן ולבנקרון,
2 004) תופעת הזנות והסחר הבינלאומי בנשים היתה אחת המכות החברתיות הקשות ביותר בחברות במערביות החל מסוף המאה התשע עשרה, ולא פסחה על החברה היהודית שעברה טלטלות ושינויים מאז שנות השמונים.
הגורמים לתופעה היו: מצוקה כלכלית, כרסום בסמכות ההורים, החלשת המסגרת המשפחתית, רדיפות אנטישמיות, צפיפות אוכלוסין ואבטלה. אולם התגברות תופעת הזנות אצל יהודים נבעה בעיקר מהשלכות גלי ההגירה הגדולים שפגעו קשות בחברה היהודית. (נלי לס, 1982) בשנות התשעים של המאה העשרים התפתחה תופעת סחר הנשים בישראל כתוצאה מהתפרקות ברית המועצות, דבר שהוביל לקריסה כלכלית וחברתית וכתוצאה מכך מיליוני נשים נפלטו ממעגל העבודה. ללא רשת ביטחון הן נותרו ללא אמצעי קיום מינימלים. הם נאלצו להיאבק למען הישרדותן ובשל כך נשים רבות היגרו למערב אירופה, צפון אמריקה וישראל. חלקן היגרו במטרה ידועה מראש שיעבדו בזנות וחלקן היגרו כאשר נאמר להן שיעבדו בעבודות שונות (ניקיון, טיפול בילדים ועוד).
רשת גדולה של סרסורים וסוחרים עוסקת שנים בסחר בנשים בישראל ולרשויות החוק אין דרך למנוע את פעולתן שמפרות את זכויות האדם של נשים נסחרות.

2 .2 סחר בנשים  ההגדרה             הגדרה המשפטית הבינלאומית המקובלת אושרה בעצרת כללית של האו"ם בנובמבר 2000: א.      סחר בבני אדם משמעותו- גיוס, הובלה, אחזקה או קבלה של בני אדם באמצעות איום או שימוש בכח או באמצעים של כפייה, חטיפה, הונאה, רמייה, שימוש לרעה בכח או ניצול לרעה של עמדת חולשה, קבלה או מתן תשלום או טובות הנאה כדי להשיג את הסכמת אדם לשליטה של אדם אחר לשם ניצולו. ניצול כדרישת מינימום יכלול ניצול של העיסוק בזנות בידי אחרים או צורות אחרות של ניצול מיני, עבודת כפייה או מתן שירותים בכפייה. עבודות או פרקטיקות  אחרות דומות לעבדות, שיעבוד או הסרת איברים.
ב.      ההסכמה של קורבן הסחר בבני אדם לניצול כפי שמצוין בפסקה א' היא בלתי רלוונטית כאשר נעשה שימוש באחד האמצעים המצויים בפסקה א'. על פי ריימונד, (Raimond, 2002)
2 3. זכויות האדם             חוק יסוד כבוד האדם וחירותו- חוק יסוד זה מטרתו להגן על כבוד האדם וחירותו " אין פוגעים בחייו, בגופו או בכבודו של אדם באשר הוא אדם. כל אדם זכאי להגנה על חייו, על גופו ועל כבודו. זכויות היסוד של אדם בישראל מושתתות על ההכרה בערך האדם, בקדושת חייו ובהיותו בן חורין".
            ביטוי כבוד האדם הוא ביטוי עמים שטרם גובש עד תומו במלאכת הפרשנות וגדרי תכניו טרם תוחמו. כבוד האדם קשור לתחומים רבים ודבוק בהקשרים אנושיים שונים.             השופט מ אלון. פירש: "-
גישת זכויות האדם בהקשר לסחר הנשים -.