בדיקת עיכוב חיידקים ע"י חומרים אנטיביוטיים באמצעות מבחן הדיסקיות, • קביעת ה- MIC, מינימום ריכוז החומר האנטיביוטי המעכב גידול חיידק ספציפי, בדיקת השפעת תרכובת הסולפא על חיידקים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 1646
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

מעבדה מס' 4 – עיכוב ותמותה של חיידקים מטרת המעבדה ·        בדיקת עיכוב חיידקים ע"י חומרים אנטיביוטיים באמצעות מבחן הדיסקיות ·        קביעת ה- MIC, מינימום ריכוז החומר האנטיביוטי המעכב גידול חיידק ספציפי ·        בדיקת השפעת תרכובת הסולפא על חיידקים מבוא
ישנם מספר גומרים אשר יכולים להביא לעיכוב בגידול החיידקים ולתמותה – תנאים סביבתיים, גורמים כימיקליים וגורמים ביולוגיים. החומרים אשר יכולים להביא לעיכוב הגדילה נקראים בקטריוסטטים – כאשר מוציאים חומר זה החיידקים ימשיכו להתחלק וחומרים בקטריוצידים אשר מביאים לתמותת החיידקים והוצאתם לא תביא לחידוש התחלקות החיידקים.
ישנן מס' שיטות לבדיקת רגישות של חיידקים לאנטיביוטיקות שונות – ·        שיטת הדיסקיות עפ"י Kirby – Bauer – בשיטה זו ישנו שימוש במס' סוגים שונים של אנטיביוטיקות אשר ספוגות בדיסקיות קטנות. הבדיקה נעשית באמצעות צלחת אגר בו נזרעו חיידקים מסוג מסויים לגביו רוצים לבדוק רגישות לאנטיביוטיקה. על המצע מניחים דיסקיות שונות ספוגות באנטיביוטיקות מסוגים שונים כאשר החומר האנטיביוטי אמור לעבור בדיפוזיה למצע המזון המוצק ולעכב גידול החיידק. סביב הדיסקית אמורה להיווצר הילת עיכוב.
הרגישות נבדקת עפ"י קוטר ההילה – לפי טבלת קוטרי העיכוב Kirby – Bauer אשר מציגה את הרגישות או העמידות עפ"י הקוטר שהתקבל בכל אנטיביוטיקה. מתוך בדיקה זו ניתן לקבוע לאיזו אנטיביוטיקה חיידק מסויים רגיש, לדוגמא בעת דלקת גרון. ·        קביעת MIC – בדיקה זו מאפשרת לחשב את הריכוז המינימלי של החומר האנטיביוטי שמעכב גידול של חיידק ספציפי ומכאן יהיה ניתן לחשב את המינון נגד המחלה שנגרמת כתוצאה מהחיידק. את החישוב לוקחים  מהמבחנה עם הריכוז הנמוך ביותר של החיידק בה לא היה גידול.
·        תרכובת הסולפא – הינו חומר אנטיביוטי אשר מעכב את פקטור הגידול החיידקי PABA שמסנטז חומצה פולית אשר משמשת מקור לסינטוז נוקלאוטידים. בתרשים ניתן לראות את אופן פעולת הסולפא.