הקשר שבין מודל הצבא לניהול עימות נמוך עצימות עבודה

תקציר העבודה

הקשרים בין שינוי מודל הצבא ובין ניהול עימות נמוך עצימות. תוכן עניינים
1. מבוא 2
2 . מקומו של "מכפיל הכוח" בקשר שבין טכנולוגיה, צבא פוסט-מודרני וניהול עימות נמוך עצימות .4
2 . שינויים גיאו-פוליטיים וגיאו אסטרטגיים –…6

3 . הגורמים המבצעיים אשר היוו שיקול רב משקל בהחלטה על מעבר לצבא מקצועי-…9
4 .
סיכום 15
ביבליוגרפיה –.16

1 . מבוא. בתום המלחמה הקרה החל עידן צבאי חדש, העידן פוסט מודרני. שינויים גיאו-פוליטיים וגיאו-אסטרטגים  בזירה המדינית, הובילו לשינויים בתפיסת האיום.
ברית המועצות התמוטטה וארה"ב נותרה מעצמה יחידה על גבי הגלובוס. החשש החדש, לא היה ממלחמה בין גושית שתתפתח למלחמה גרעינית, אלא ממשבר פנימי או איומים לא צבאיים אחרים, דוגמת הטרור. כתוצאה מכך החלו שינויים חברתיים /כלכליים וצבאיים. כתוצאה מאותם שינויים, לא היה יותר צורך בצבא הפרופסיונאלי הגדול, מבנה הצבא הפך להיות מודל של צבא פרופסיונאלי/מקצועני קטן, המיועד להתמודדות עם איומים של משברים פנימיים ואיומים לא צבאיים אחרים. כאשר, משימתו העיקרית היא הומניטאריות ושמירת השלום.
הצבא הפוסט מודרני יועד לתפיסת האיום החדשה, לחימה בעימות נמוך עצימות או עימות מוגבל. העימות נמוך העצימות, הינה אסטרטגיה צבאית המאופיינת בלחימת כנגד: גרילה וטרור, המתרחשת במרחבים המאוכלסים באזרחים.
כשהמטרה המרכזית  בתפיסה זו, היא להגביל את מספר הנפגעים האזרחיים למינימום, אך יחד עם זאת לנסות ולמגר את הטרוריסטים הנטמעים בלב האוכלוסייה האזרחית. כאשר שיטת הפעולה היא נקודתית. http://www.omedia.co.il/Show_Article.asp)) העימות נמוך העצימות הוא האתגר של הצבא הפוסט מודרני. העימות מאופיין בלחימה א-סימטרית. כלומר: מצד אחד ישנו כוח סדיר על זרועותיו השונות: חי"ר, שריון, תותחנים, חיל אויר, לוחמה אלקטרונית וכדומה. מהצד השני כוחות גרילה או טרוריסטים. הכוחות הסדירים, ערוכים ללחימה כנגד כוחות דומים (כוחות סדירים של ישות מדינית אחרת). אולם בלחימה מוגבלת (בעצימות נמוכה) הם מצוידים ומאומנים הרבה פחות. לכן חשיבותו של מכפיל הכוח הטכנולוגי בעימות מסוג זה היא עצומה.
כוח צבאי סדור, פוסט מודרני מקצועני, בעל עליונות טכנולוגית יכול ומסוגל לנצח במערכה נגד ארגון גרילה או טרור. השיפורים הטכנולוגים המסייעים בתקשורת בכוח האש, בדיוק, ברווחת החיילים הלוחמים וכדומה, תתרום למאמצי הניצחון. בעבודה זו נדון במקומו של "מכפיל הכוח", בקשר שבין טכנולוגיה, צבא פוסט מודרני וניהול עימות נמוך עצימות. נדון בשינויים הגיאו-פוליטיים שהובילו והגיאו אסטרטגיים שהובילו לשינוי בתפיסת האיום וכפועל יוצא לשינוי במודל הצבא ולבסוף נדון בגורמים המבצעיים שהובילו לשינוי במודל הצבא.