סמינריון בנושא דואר זבל בהקשרו הנזיקי

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 7079

תקציר העבודה

תקציר:
סוגית דואר הזבל בהקשרו הנזיקי .
חשיבותה של פלטפורמת הדואר האלקטרוני ומעמדה כיום בתרבות המערבית, הגדרת הסוגיה היקפה וחומרתה והשפעתה הכללית הן ברמת משתמש הקצה והן מבחינה מערכתית.
הדין המצוי בישראל כיום-  מצבו, תרומתו לנושא ודעתו של בהמ"ש. כיוונים חדשים כדוגמת הצעות החוק שעומדת בפתחו של בית המחוקקים , וכן השאיפה לעבר הדין הרצוי –  היקפו , מידת התערבות המחוקק בפרקטיקה הנוהגת וכדומה.
המשפט המשווה-  שכן אנו דנים בסוגיה גלובלית משמעותית ומתאמצת ומשכך אין היא רק מנת חלקנו. בתוך עמנו אנחנו חיים ובטרם נמהר ליישם רציונאלים ודינים זרים עלינו להבין האם הם נכונים וראוים גם בשבילנו . מצד אחד כאמור מדובר בנושא גלובלי ואולי נכון יהיה להכיל דין אחד גלובאלי אך מנגד עולה השאלה האם יש בכל זאת לעשות אבחנה כלשהי המתבקשת מהשוני והקדמה בין המדינות השונות . מבוא
הדואר האלטקטרוני ( Electronic mail או בקיצור E mail ) הינו אמצעי התקשורת הנפוץ ביותר בעולם כיום להעברת מסרים כתובים. הוא מהווה פלטפורמה מתקדמת לשירותי הדואר שהכרנו בעבר אולם השינויים הטכנלוגיים הפכו אותו כיום לכלי השימושי ביותר של משתמשי האינטרנט. הדואר האלקטורנטי מבוסס למעשה על רשת האינטרנט ובאמצעותה הוא מקשר בין בגומרים השונים. מיתרונותיו המשמעותיים : על פי רוב הוא שירות שניתן בחינם ואין כל עליות עסקה (דוגמת בולים ) מלבד החיבור לאינטרנט, ההודעות נשלחות ומתקבלות במהירות הבזק, פשוט ונוח להפעלה, מהימנות גבוה , ניתן לשלוח הודעות מכל מקום בעולם לכל מקום ועוד.
כל אלה ועוד גרמו לדואר האלקטרוני לשנות למעשה את פני התרבות המערבית מקצה לקצה בין יתר השפעותיו ניתן למנות דוגמאות כדון שינוי בתרבות הארגונית של תאגידים וחברות , שינוי בתמיכה התכנית למוצרים , שינוי בצורת המסחר העולמית ועוד. הערכות מדברות על כך שבשנת 2005 היו מעל 1.2 ביליון תיבות דואר וכיום נשלחות מעל 30 ביליון הודעות דואר מידי יום.
דואר הזבל לדואר הזבל  או בשמותיו הלועזיים  Spam/junk mail , אין הגדרה חד ערכית המקובלת על ידי כולם . לעניות דעתי הטיבו להגדיר את נושא זה בכתב התביעה של מייקרוסופט נגד אמיר גנס שם נאמר כי " ה Spam, דואר הזבל האלקטרוני, הוא הרעה החולה שצמחה לצידו של מדיום הדואר האלקטרוני. בדרכו הטפילית מנצל ה Spam את מעלותיו הטובות של המארח ( היינו המחשבים, ציוד המחשבים וכדומה ) משגשג בזכותן ופוגע אנושות במארחו" . במילים אחרות מדובר על סוג של נגיף או טפיל המבקש לרכב למעשה על הצלחתה המסחררת של פלטפורמת הדואר האלקטרוני. לדעתי אין מדובר פה על המצאת הגלגל משחר ההיסטוריה אנו עדים לגל חיקוים או טפילים למינהם להצלחות גדולות יותר או פחות כך היה כשהתחילו להשתמש בכרטיסי אשראי ואנשים רבים הצליחו לגנוב סכומים מחשבונות , כך היה אם נושא הוירוסים במחשבים השונים וכך גם לגבי דואר הזבל. מקור המונח Spam mail מקורו למעשה באנלוגיה למאכל לוף שנחשב על פי רבים למאכל פחות איכותי ומזין . יש הטוענים שלרוב הלוף עשוי משאריות מזון שנטחנו ועובדו בשנית. למעשה מדובר במעיין כינוי רחוב לתופעה שתפש במהרה וכיום הוא כניב שגור לתופעה אפילו בבתי המשפט.
בעבודה זו אבקש להביא גם את צידו השני של המטבע בה אנשים לא ממהרים להגדיר את דואר הזבל בצורה כוללנית כל כך דהיינו ניתן לראות ב"דואר הזבל" גם כצורה לגיטימית לחופש הביטוי ולהעברת מסרים פרסומיים שונים המהווים נטבח חשוב בתרבות המערבית המתקדמת. בהמשך עבודה זו אעמוד בהרחבה על טיעוניהם של מצדדי דואר הזבל.
ד"ר קרניאל מנסה להכליל את תופעת דואר הזבל  ולהגדירה כ"כל הודעת דואר שאינה מוזמנת ואינה רצויה למקבל". הגדרה זו היא הגדרה רחבה במיוחד אולם לדעתי היא מהווה נקודת מוצא טובה לתחילתו של הדיון בנושא שכן מתוך הכלל שלכאורה נראה רחב ניתן לפרוט את הנישות המסוימות יותר דוגמת הדואר הפרסומי האלקטורני . במאמרו מפנה ד"ר קרניאל גם להגדרות מצמצמות יותר כפי שעולה מפס"ד סויסה שם נאמר כי דואר הזבל האלקטרוני הנשלח שלא על בסיב התקשרות קודמת בין הצדדים , נשלח למטרות מסחריות  ובדרך כלל לקבוצה גדולה של מכותבים ".
במקום אחר נאמר "הודעות 'זבל' שאיש לא ביקש לקבלם והן מגעות לציבור בעל כורחו" . במאמרו של אלעד שרף מובא הציטוט  " Spam, like beauty, is in the eye of the beholder"  על שמדובר במעין הערה צינית ה side affect  שלה חשוב לדעתי. מדובר למעשה בתופעה שקשה להגדירה ואנשים שונים יגדירו אותה בצורה שונה בהתאם לצרכיהם והשקפת עולמם. מפרסמים שונים יכולים להעדיף לקרוא למסרים האלקטרונים שהם שולחים כדואר פרסומי לגימיטי ולעומת משתמשי הקצה יכולים לקרוא לזה דואר זבל .
נקודה מעניינת נוספת לעניין ההגדרה עולה ממאמרה של Keren Nag   שעל אף שהוא מדבר על נושא דואר הזבל בקנדה ניתן לראות כיצד תקופות הזמן השונות משפיעות על הגדרת המושג  . לדעתי חשוב להבין כי אנחנו מדברים על עולם טכנולוגי ודינאמי מעין כמותו , ההגדרה המשפטית חייבת להתאים את עצמה לתקופה על מנת לתת מענה טוב ונכון יותר לתופעה. בשורה התחתונה אנחנו יכולים לנסות לסכם ולומר כי באמת אין הגדרה אחת וכאמור אנשים שונים בהתאם לטענה שברצונם להציג יבקשו להציג הגדרות שונות . אולם לעניות דעתי נראה כי צריך להסתכל על הדברים ברזולוציה מעט גבוה יותר והיה מי שאמר כבר כי אינו יודע להגדיר אהבה אולם כשהוא נתקל בה הוא יודע לזהותה.
תוכן עיניינים מבוא
            המונח דואר זבל             היקף התופעה             משמעות התופעה             הפן הנזיקי המצב בארץ             הדין הקיים             דוגמאות פסיקה המצב בחול             הדין האמריקאי העבודה לא כוללת רשימה ביבליוגרפית