יחסי צבא-פוליטיקה: השוואה בין תקופת רבין לתקופת נתניהו

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7830
מספר מקורות 60

תקציר העבודה

יצחק רבין ובנימין נתניהו כיהנו בתפקיד ראש הממשלה בפרק זמן סמוך אחד לשני. עם זאת, דומה כי קשה למצוא שני ראשי ממשלה בישראל שהיו כה שונים איש מרעהו. האחד איש צבא ותיק ומנוסה, מופנם ובוגר, ואילו השני מנהיג צעיר וכריזמטי, שייך לדור חדש שמנסה לפרוץ לו דרך משלו. עבודה זו באה לבחון את היחסים בין הדרג הצבאי, עם דגש על ראשי הצבא והמטכ"ל, לבין הדרג המדיני, בדגש על ראשי הממשלה והגורמים הביטחוניים שבממשלה.
מערכת היחסים בין הדרג המדיני לצבאי היא נושא חשוב בכל מדינה, במיוחד במדינה שחייה בצל הסכנה לקיומה ונאבקת על ביטחון האינטרסים החיוניים שלה. כל מדינה מחפשת את הדרך הטובה לה ביותר לקביעת יעדיה ולהשגתם, בשילוב של מדיניות אזרחית והיערכות צבאית. סביב שני מוקדים אלה, ישנם הבנות או חיכוכים בין הדרג המדיני לבין הדרג הצבאי. טיבם ומהותם של היחסים האלה העסיקו, מעסיקים ויעסיקו כל מדינה, ובמיוחד כזאת השרויה במאבק מתמיד על ביטחונה וקיומה הפיזי. כל מדינה מעצבת את פתרונותיה על עקרונות בסיסיים אותם קבעה לעצמה על פי מצבה. כמו בכל נושא בו מעורבים אנשים, ובמיוחד בנושאים שעיקרם יחסי אנוש ודרכי פעולה, האישים העומדים בראש המערכת הצבאית ובראש המערכת המדינית, הם אלו שקובעים כיצד יתנהלו היחסים בין המערכות. כלומר, האישים העומדים בראש הפירמידה הצבאית והמדינית יוצרים ביניהם מערכת יחסים שתלויה בין היתר באישיות ובכימיה שיש ביניהם.
הצבא בישראל, ובמיוחד מאז מלחמת ששת הימים, הינו אליטה בפני עצמו אשר היא בעלת השפעה גדולה על הכוח הפוליטי בישראל. עם זאת מעולם, כפי הנראה, לא היה איום של נטילת השלטון בכוח, אלא ניסיונות של הידברות תוך משחקי כוחות פנימיים של השפעה הדדית.  מחקר זה ינסה לבחון מה היו ההבדלים במהות, כמו גם באופי ובסגנון, שבין ראש הממשלה יצחק רבין לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו – על רקע היחסים עם הצבא. ייבחן הרקע והמטען הצבאי של כל אחד מהם, מה היה אופי היחסים עם ראשי הצבא – אופי הרמוני או קונפליקטואלי, ומה היתה רמת שיתוף הפעולה ביניהם.
האם היחסים היו יחסים שבין אותה אליטה רעיונית ש חלקה בדרג הצבאי ובמקרה חלקה בדרג המדיני, או שמא הדרגים שונים גם בכך שהם באים מאליטות שונות ומנסים להשפיע בכוח על הדרג השני. במידה והיה עימות בין הדרגים, כיצד הוא בא לידי ביטוי, האם הוא היה פומבי מבחינה הצהרתית או האם היה מרומז ונעשתה פשרה. לעיתים ייתכן כי העימות היה בחדרי חדרים ולא נוכל לדעת עליו, אולם גם היעדר עימות הינו בעל משמעות במקרים מסוימים. האם הדרג המדיני החליט בניגוד לעמדת הצבא, וכיצד הצבא קיבל הכרעה כזו.  במקביל תובא בחשבון ההתפתחות הטכנולוגית, החברתית והמדינית בישראל בתקופה הנחקרת.
בספרות המחקר נדונו מספר שיטות לבחינת היחסים בין הדרגים. עבודה זו תתבסס על המודל של לאקהם לגבי הגבולות המקוטעים והחדירים שבין הדרגים. עבודה זו תנסה לבחון בצורה פרטנית יותר מה היה אופי היחסים בתקופת רבין ומה קרה בעקבות עוצמת הפתאומיות ושינוי הגישה – אם היתה – בתקופת נתניהו. בנוסף יינתן דגש לשאלה כיצד הרקע האזרחי או הצבאי של כל אחד מהם בא לידי ביטוי.  עקב היקפו של הנושא בחרתי להתמקד בעיקר בנושא המו"מ לשלום שנערך בתקופה זו, שהגיע לשיאו בהסכמי אוסלו בתקופת רבין ובהסכם וואי בתקופת נתניהו. בנוסף יובאו מקרי בוחן נקודתיים כמו הטיפול של רבין בתפקידו כשר ביטחון באינתיפאדה הראשונה, ופרשת האלוף שחור שנפגש עם שמעון פרס בראשית כהונת נתניהו. מטרת המחקר לבחון, לנתח, לתאר ולהשוות את אופי היחסים שבין הדרג המדיני בישראל, בראשות ראשי הממשלה נתניהו ורבין, לבין הדרג הצבאי הישראלי, בראשות הרמטכ"לים שומרון, ברק, שחק ומופז. ההשוואה תיערך על בסיס הסכמי אוסלו וואי והטיפול של רבין באינתיפאדה הראשונה ופרשת האלוף שחור בתקופת נתניהו.
חשיבות המחקר ותרומתו בתחילת שנות התשעים, עם כניסת ערוץ 2
המסחרי ותהליך הגלובליזציה, ובעקבות ועידת מדריד והסכמי אוסלו חלו תהליכים של שינוי בחברה הישראלית. בחירתו של נתניהו – עם התדמית האמריקאית והאזרחית – לראשות הממשלה סימלה אולי את אחד השיאים של תהליך זה. כמו בכל שינוי, גורמים מרכזיים בחברה מנסים לשמר את כוחם. מחקר זה ינסה לראות כיצד התמודד הדרג הצבאי עם תהליך זה שלכאורה אמור להחליש אותו, והאם ניתן לראות שינוי באופי היחסים בין הדרג הצבאי למדיני במהלך אותה תקופה. בחינת התהליך תתן אפשרות לבחון ולחזות שינויים ודרכי השפעה ותיקון היחסים בין הצדדים במקרה של התדרדרות על רקע שינויים חברתיים מסוג זה.
נתניהו ורבין היו ראשי ממשלה מסוג שונה. האחד מנוסה, שייך לדור המייסדים ואיש צבא בכיר בעברו ובאופיו הוא מופנם ומנוסה יותר. השני צעיר, מודרני ובא מרקע אזרחי ואופיו סוער יותר ויחסית ללא ניסיון פוליטי. הבנת ההבדלים בין אופי הפעילות שבין הדרג הצבאי והמדיני על רקע
פעילות ראשי ממשלה שונים כל כך, תתן כלי ואפשרויות לגיבוש דרכי פעולה עתידיים בין ראשי ממשלה לבין הדרג הצבאי וזאת בהתאם לאופיים ולרקע ממנו הם באים.
שאלות המחקר מה היה אופי היחסים שבין הדרג המדיני לבין הדרג הצבאי בישראל במהלך כהונתם של ראש הממשלה יצחק רבין וראש הממשלה בנימין נתניהו ? האם היחסים היו תקינים מתוך הבנה ושותפות הדדית, או שמא היחסים היו על בסיס חשדנות ומחלוקת הדדיים והדרג המדיני הכריע בניגוד לדעת הדרג הצבאי? עד כמה הגבולות בין הצדדים היו חדירים – האם הדרג הצבאי היה מעורב יותר בפוליטיקה, בתהליך המדיני ובהחלטות הממשלה, או שהדרג הצבאי היה כפוף יותר למדיני והדרג המדיני התערב בהחלטות צבאיות? האם ואיזה משקל היה לרקע הצבאי/אזרחי של הדרג המדיני? האם העובדה שרבין בא מהדרג הצבאי עזרה לו בהתמודדותו עם הדרג הצבאי?
כיצד בא לידי ביטוי הרקע האזרחי של נתניהו והאם זה החליש את סמכותו בעיני ראשי הצבא? האם הדרג המדיני הסתמך רק על דעתו ועמדתו של הצבא, או שמא היה ניסיון לראיה "אזרחית" יותר? כיצד באה לידי ביטוי העובדה שרבין ונתניהו באו מאליטות שונות ונתפסו כמייצגי אליטות שונות?
תוכן עניינים
מבוא. 3
רקע תיאורטי 8
רקע היסטורי 9
רבין – רקע
אישי והיסטורי 9
נתניהו – רקע אישי והיסטורי 9
פרק א' – תקופת רבין 9
האינתיפאדה. 9
הסכם אוסלו 9
פרק ב' – תקופת נתניהו 9
עלייתו לשלטון ופרשת האלוף שחור. 9
הסכם וואי 9
סיכום ומסקנות. 9
ביבליוגרפיה. 9