מצבות הקבר ומצבות הזכרון במאה ה-15

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 1525
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

רנסנס ("לידה מחדש" או "תחייה") זו תקופה המודרנית, שהתחילה במאה ה-14 ובאה להחיות את התרבות הקלאסית, בעיקר של יוון ורומא. התפיסה בתקופה זו הייתה מנוגדת לתפיסתה של הכנסייה ושמה במרכז את האדם ולא את האל, אל אף העמקה בדת. הכוח עבר לידי העשירים ואנשי ציבור חילוניים וכן גם מוסד הפטרונות. פריחת הרנסנס המוקדם נקטעה על ידי מגפה השחורה וחזרה לפרוח במאה ה-15. חלק מחוקרים טוענים שעושר מבוזבז של ניצולי המגפה, שבידיהם נותר ממון רב הוא שנתן דחיפה להשקעה ופיתוח האומנות.
תנועת ההומניזם הייתה אחת הכוחות, שהובילו את הרנסנס. תנועה זו שמה את האדם במרכז והייתה את התפיסה של אריסטו ואפלטון לגבי מידות טובות, כאשר לפיה כל אדם ניחן במידות טובות ויש לו הזדמנות לבטא אותם בעולם הזה. מושג "התהילה", שהתפתח בתקופה המדוברת.
הנצחת הנפטר הייתה קיימת מאז ומעולם על ידי מצבות הקבר. אמנם בעיצוב ופיסול של מצבות בתקופת הרנסנס, שהושפעו לא מעט מאלמנטים קלאסיים של התקופות הקודמות, ניתן להבחין בשינוי גישה זו אצל הציבור. מצבות מפוארות של המאה ה-15 הוקמו כעת לכבוד הומניסטים ואישים מכובדים ולא רק אצילים ואנשי דת כמו שהיה מקובל לפני כן ואומנות הקבר הגיעה לשיאים חדשים והתאימה את עצמה לתפיסות החדשות של התקופה. העבודה מונה 5 עמודים