נערה בהפרעה ניתוח הפרעת אישיות גבולית של הדמות בסרט, עבודה שקיבלה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
ציון 93
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3904
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

מבוא
"הפרעת אישיות גבולית- הפרעת אישיות שנויה במחלוקת שזכתה לתשומת לב רבה בשנים האחרונות".( Smite, E.E.
,Bem, D.J. ,Nolen-Hoeksema, S. Fredrickson, B.L. & Loftus, G.R., 2002
,p.584.)          "זה שנים שמושג זה שנוי במחלוקת , ויש מי שרואים את הביטוי מקרה הגבול או אישיות גבולית כלא מוצלח…" ( אליצור, א' ,טיאנו, ש' ,מוניץ, ח' ונוימן, מ' ,1995, ע"מ 293 ).
        הפרעת האישיות הגבולית אובחנה בשנת 1950 על ידי ד"ר ג'והן גונדרסון, מנהל מחלקה בבית החולים הפסיכיאטרי בהרווארד. ההבחנה הוספה למדריך האבחנות הפסיכיאטריות הDSM-III שפורסם רק בשנת 1980. במשך שנים לפני כן היו לא מעט אנשים אשר לא אובחנו על ידי אף אחד מהקריטריונים במדריכי האבחנות הפסיכיאטריות ולכן לא זכו לטיפול הולם.
        הפרעת האישיות הגבולית, אותה בחרנו לחקור בעבודתנו, מאפיינת כשני אחוזים מהאוכלוסייה. חוסר המודעות הכללית באוכלוסייה לגבי קעום ההפרעה ואי הידיעה כי ייתכן והתנהגות הנראית נורמטיבית לחלוטין על ידי הסביבה (עצבנות, פחד מנטישה, בזבוז כסף ואף אובססיה למין) יכולים להיגרם מהפרעת אישיות זו היוו את הגורמים אשר סללו בפנינו את הדרך לבחירתו של נושא זה.
        בבואנו לנסות ולהבין הפרעה זו אנו נשתמש בסרט "נערה בהפרעה" ובניתוח דמותה של סוזנה קייסן בת ה-17 המאובחנת כלוקה בהפרעה והיא הדמות הראשית בסרט, בכדי לבחון ולהגדיר את הפרעת האישיות הגבולית, כיצד מופיעה במדריכי האבחנות הפסיכיאטריות ICD ו-DSM ונתאים את הקריטריונים לאבחנה לדמותה של סוזנה.
        בפרק הראשון ניתן קווים לדמותה של סוזנה, ננתח את הסימפטומים של הפרעת האישיות וראה כיצד ניבטים הם מהתנהגותה וכן ננסה לאתר את נקודת המפנה בחייה של סוזנה אשר הביאה להתפרצות ההפרעה.
         בפרק השני נביא את הגישה הפסיכודינמית של פרויד המסבירה את הגורמים להפרעת האישיות ואת שלבי התפתחותה אצל סוזנה.
        בפרק השלישי בעבודתינו נדון בגישה הקוגניטיבית ובטיפול בלוקים בהפרעת אישיות גבולית על פי שיטה זו.
תוכן עניינים
מבוא .עמוד 3
פרק א'- נערה בהפרעה – הפרעת אישיות גבולית –..עמוד 4
פרק ב'- גישה תיאורטית – הגישה הפסיכודינמית -…עמוד 7
פרק ג'- דרכי טיפול – הגישה הקוגניטיבית .עמוד 10 סיכום –..עמוד 12
ביבליוגרפיה -עמוד 13