השפעת אם המכורה לסמים על התפתחותו של התינוק

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4970
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

תקציר- ישנם מחקרים רבים על השפעת התמכרות לסמים של האם על התינוק ועל התפתחותו, הספרות עוסקת בתהליך הגמילה שעובר התינוק בביה"ח עם לידתו.
נעשו הרבה מחקרים על הסביבה שאליה נולד התינוק ובדקו האם כאשר התינוק נשלח לאימוץ התפתחותה תקינה וטובה יותר לעומת התינוק שנשאר בסביבתו הטבעית.
אנו בעבודתנו נתאר את המחקרים העוסקים בדבר ונסקור את הנושאים הבאים:
מהם סמים, התמכרות וסבילות.
סוגי הסמים הקיימים.
כיצד הסמים משפיעים על האם.
תסמונת הגמילה שעובר הילוד.
כיצד השימוש בסם משפיע על התפתחות הילד.
האם הסביבה משפיעה על התפתחות הילד.
מסקנות העבודה: ניתן לשפר בצורה נכרת את עתידם של הילדים הנולדים לאם מכורה אם נשכיל לשפר את הסביבה בה הם גדלים בשנות חייהם הראשונות.
כאשר מדובר ב"ילודים בצל סמים", האיתור המוקדם ביתור צריך להתרחש כבר בעת ההיריון.
פרק 1- הסם, השפעתו ותהליך ההתמכרות מה זה סם?
סם הוא כל חומר כימי אשר גורם או עלול לגרום לשינויים גופניים, רגשיים, חשיבתיים והתנהגותיים.
חומרים המשפיעים על המצב הנפשי קרויים חומרים פסיכו- אקטיביים. קיימים חומרים פסיכו- אקטיביים המשמשים תרופות למחלות שונות, שהשימוש בהם נעשה מתוך צורך רפואי ותחת פיקוח רפואי, על-פי מתן מרשמים בלבד ובמינון מותאם.
אולם כל שימוש אחר הוא שימוש לרעה, אשר יש בו גם פגיעה ארוכת טווח בסוגי התפקוד של האדם, ולעיתים הוא מלווה בהשלכות חברתיות קשות מאוד.
מהו שימוש לרעה?
חומרים  כמו חשיש, מריחואנה, L.S.D (אסיד), אקסטזי (M.D.M.A ), הרואין, קראק , וואליום , אלכוהול ועוד רבים נוספים הם חומרים פסיכו אקטיביים (סמים , DRUGS ) , משמע חומרים בעלי השפעה על מערכת העצבים המרכזית ומכאן עוד מגוון השפעות פיזיות , נפשיות , רגשיות , קוגניטיביות, התנהגותיות והשפעות על המוטיבציה. חלק מחומרים אלה הם בלתי חוקיים לשימוש באופן מוחלט, עקב תופעות הלוואי המסוכנות שיש להם.  קיימים חומרים פסיכו אקטיביים  המשמשים כתרופות למחלות או הפרעות שונות (ווליום, כדורי שינה ועוד), כאשר  שימוש זה נעשה מתוך צורך רפואי ותחת פיקוח רפואי על ידי מתן מרשמים בלבד ובמינון מותאם.  אולם, כל שימוש אחר הינו שימוש לרעה אשר יש בו פגיעה קצרת וארוכת טווח בכל סוגי התפקוד של האדם ובעל השלכות חברתיות קשות מאוד.
בדברנו על סמים, עלינו להבין שבאופן ראשוני מדובר בחומרים שהם למעשה בעלי פעילות רפואית חשובה. הבעיה המרכזית היא לא החומרים עצמם, אלא ההתמכרות לאותם חומרים. בעת ההתמכרות, משתמשים המכורים בכמויות גדולות מאוד של חומרים, אשר גורמים לשינויים קשים בתפקוד מערכת העצבים המרכזית. מערכת העצבים מבקרת את התפקוד של כל מערכות הגוף.
המערכת מקבלת את המידע העצב, מעבדת אותו ושולחת את התגובה העצבית לאיברי הגוף.
הסמים משפיעים על פעילות מערכת העצבים המרכזית. מערכת העצבים המרכזית נחלקת לשתי תת- מערכות:
מערכת העצבים המרכזית, המורכבת מהמוח הממוקם בגולגולת וממוח השדרה הנמצא לאורך עמוד השדרה.
מערכת העצבים ההיקפית, המורכבת ממספר רב של סיבי עצב המחוברים זה לזה.
כל אזור במוח מבקר את כל תחומי התפקוד של האדם. הסמים מגיעים אל המוח באמצעות מחזור הדם. השפעתם תלויה באזור במוח הנחשף אליהם, במידת החשיפה ובהקיפה. –