תנאי העסקה בעייתיים של עובדי ענף האבטחה בישראל

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 10618
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

תקציר ענף השמירה והאבטחה הוא אחד הענפים הנהנים מפריחה בשנים האחרונות, מאז שנת 2000 בפתח כל מרכז קניות, מסעדה או סתם חנות, יושב מאבטח הסוקר את הנכנסים כאשר האיום העיקרי הוא פעולות טרור בשטח המתחם עליו הוא מגונן, ככול שהמצב הביטחוני מחמיר, הצורך באבטחה גובר וזה מביא לצמיחת הענף בצורה חסרת תקדים.
המצב הביטחוני הקשה וגלי הפיגועים ההמונים במקומות הומי אדם הובילו לצורך להרחיב ולחזק את מעגלי האבטחה במקומות שונים ורבים במשק, מצב זה הוביל לגידול ניכר בביקוש לעובדי שמירה ואבטחה בתקופות של אבטלה ומיתון במשק, ואומנם במהלך השנים אפשר לראות עלייה ניכרת במספר המועסקים בענף.
כמו כן השתרשות דפוס ההעסקה המכונה מיקור חוץ (Outsourcing) הוביל ליצירת מעגל רחב של חברות הנותנות שירותים בתחומים שונים, ובהם השמירה והאבטחה. לדפוס העסקה זה, הנהוג במגזר הציבורי והפרטי כאחד, השלכות בפרט על יחסי העבודה, שכן ההתקשרות עם חברת שמירה נקבעת במידה רבה על-פי סכום העִסקה שהיא מציעה, ולסכום זה יש השלכות על שכרם של העובדים ועל תנאי העסקתם.
יש אי-בהירות בדבר מספר המועסקים בענף השמירה והאבטחה בישראל. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה רואה בעובדי שמירה, אבטחה וניקיון עובדי ענף אחד ואינה עורכת כל הבחנה בין משלחי היד האלה. על-פי נתוניה, בשנת 2003 הועסקו ב"שמירה, אבטחה וניקיון" כ-62,500 איש(הלמ"ס, 55. 2005) על-פי נתוני מינהל תכנון, מחקר וכלכלה במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (להלן: משרד התמ"ת), בשנת 2003 הועסקו בישראל 46,500 שומרים ומאבטחים, שהם 2% מכלל המועסקים במשק.(הנדלס 2004) לעומת זאת, על-פי הערכות אחרות מספר המועסקים בענף השמירה והאבטחה גדול הרבה יותר, עד כדי פי-שניים ממספר זה.(ביאור 2005). על פי הערכות ארגוני העובדים למיניהם, מועסקים היום בענף זה מעל למאה אלף עובדים ביותר מ-
5 0 חברות אבטחה ושמירה, חברות אלה מגלגלות מחזור של למעלה מ-8 מיליארד שקלים בשנה. (קו לעובד 2006) ראשי פרקים :
מבוא
סקירת הענף והתפתחותו בשנים האחרונות ייחודו של הענף בהשוואה לענפים תעשיתיים אחרים ארגוני מאבטחים ושומרים פגיעה בזכויות עובדי ענף השמירה והאבטחה תנאי העסקה הייחודיים כפי שנכתב בחוק/צו ההרחבה תיקוני חקיקה – היקפם ובחינת דיותם לטיפול בבעיות הענף סיכום