תופעת החינוך הביתי בישראל

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 8260
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

מבוא
החינוך הביתי הוא דרך חיים בה הילדים לומדים ומתחנכים במסגרת המשפחה והקהילה. האחריות והסמכות לחינוך נשארות בידי ההורים והילדים, ולא מועברות לידי המדינה (כמו החינוך ממלכתי) או לידי ארגונים מסחריים או אידיאולוגיים (כמו בתי-ספר וגנים פרטיים). תופעת החינוך הביתי ניתנת להגדרה ע"י התייחסות לשני מישורים: האחד, נוגע למקום הפיזי שהחינוך מתרחש בו, והשני, מתייחס לזהותו של מי שקובע את תכנית הלימודים. בנוגע למקום שתהליך החינוך מתרחש בו, מדובר בילדים שמתחנכים מן הבית ואינם פוקדים את בית הספר באופן קבוע. הסיבות לכך שהחינוך מתרחש בבית יכולות להיות רבות וביניהן: סיבות גאוגרפיות (כמו מגורים במקום מבודד), סיבות הקשורות לאידיאולוגיות פדגוגיות (כמו חוסר הסכמה עם דרכי ההוראה או עם פרמטרים אחרים המאפיינים את ביה"ס), סיבות הקשורות לאידיאולוגיות כלליות (למשל אידיאולוגיה דתית שההורים חושבים כי ייטיבו לחנך בבית), מסיבות רפואיות (כמו מגבלות רפואית המונעת מן הלומד להגיע לביה"ס) ועוד. לגבי הקובעים את תכנית הלימודים נראה כי בחינוך מן הבית, הילד מתחנך לאור קביעות קוריקולריות הנעשות בראש ובראשונה ע"י ההורים. המושג חינוך מן הבית מתאר את טיב היחסים בין הורים לממסד בכל הקשור לחינוך הילד. במידה וילד לומד בבית מסיבה גאוגרפית או רפואית ולומד לפי תכנית לימודים של מוסד מסויים ובהשגחתו, לימודים אלה יהיו למידה מרחוק ולא חינוך מן הבית.
במקרה שתכנית החינוך נקבעת ע"י ההורים וביוזמתם, יתאים המקרה לחינוך מן הבית.
כדי שתהליך החינוך יוגדר כ'חינוך מן הבית', עליו לעמוד בשני תנאים: האחד הוא שלפחות חלק מן החינוך ייעשה מן הבית ולא במוסד חינוך ציבורי, והשני הוא שההורים יהיו מעורבים באופן מכריע בקביעת תוכנית החינוך/הלימודים. בעבודה זו אתמקד בחינוך מן הבית מן הסיבות האידיאולוגיות, אסקור את ההסברים להתפתחות התופעה של החינוך הביתי (המשבר במערכת החינוך והסבר פוליטי אידיאולוגי), אציג את הקשר בין הפוסטמודרניות לחינוך הביתי, וכיצד מהפיכת התקשוב תורמת לחינוך הביתי (באמצעות מולטימדיה, מחשבים ואינטרנט), אדון בסוגיה האם החינוך בבית יעיל יותר מהחינוך בבית הספר, אמנה את יתרונות והחסרונות של החינוך הביתי, אסביר את התרחבות התופעה והאם מדובר בעבירה על החוק (בעולם/בישראל). בנוסף אמנה את הסיבות בעד ונגד לכך שההורה מהווה תחליף למורה ואראה כיצד המשפחות המיישמות את החינוך הביתי חשות בנוגע לחינוך הביתי.
תוכן העניינים

1 .           מבוא

1
2 .           הסיבות להתפתחות תופעת החינוך הביתי -..
2
                                 א)         המשבר במערכת החינוך -.
3
                                 ב)         הסבר פוליטי-אידיאולוגי –
4
3 .           פוסט-מודרניות והקשר לחינוך הביתי
5
4 .           מהפיכת התקשוב כתורמת לחינוך הביתי —
6
                                 א)         מולטימדיה, מחשבים ואינטרנט —
6
5.           האם הלימוד בבית יעיל יותר מהלימוד בבית הספר ? -..
8
6 .           יתרונות החינוך הביתי –
10 7.           חסרונות החינוך הביתי …
13
8 .           התרחבות תופעת החינוך הביתי -.
15
9.           החינוך הביתי בישראל …
17
1 0.        החינוך הביתי – עבירה על החוק ? …
19
                                 א)         בעולם
19
                                 ב)         בישראל –..
20
1 1.        ההורה כתחליף למורה …
22
                                 א)         בעד …
22
                                 ב)         נגד –
24
1 2.        המשפחות והחינוך הביתי

5
1 3.        סיכום –.
27
1 4.        ביבליוגרפיה ..
29