מלחמת אלקאעידה בארצות הברית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4970
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

התפתחות באחד עשר בספטמבר 2001
הגיעה מלחמתו הממושכת של הג'יהאד האסלאמי בעולם המערבי לשיא מבעית, בצורת מתקפת טרור חסרת תקדים. תשעה עשר טרוריסטים, אנשי ארגון אל קעידה, חטפו בפעולה מתואמת ומתוכננת היטב ארבעה מטוסי נוסעים. שניים מהם רוסקו אל תוך מגדלי התאומים במרכז הסחר העולמי בניו יורק ומוטטו אותם על כל השוהים בבניין. מטוס נוסף רוסק אל תוך בניין הפנטגון בסמוך לוושינגטון, המטוס הרביעי התרסק באזור חקלאי בפנסילבניה.
בהתקפות הטרור נספו כ-3000 בני אדם . סדרת הפיגועים הקטלנית הכתה בהלם וזעזעה את העולם המערבי כולו. השלכותיו המדיניות, החברתיות והתרבותיות מרחיקות לכת. אירועי האחד עשר בספטמבר היוו את ירית הפתיחה למלחמת חורמה בטרור האסלאמי ומהווים נקודת מפנה משמעותית ביותר ביריבות ארוכת השנים בין הפונדמנטליזם האסלאמי לכוחות המאוחדים של המודרניזציה המערבית הליברלית.  בספרו "התנגשות הציוויליזציות" מגדיר הנגינטון ציוויליזציה כדרגת הזהות המקיפה והגבוהה ביותר המבחינה בין קבוצות שונות של בני אדם.  מקרה זה מביא לפנינו התנגשות חזיתית רבת עוצמה בין הציוויליזציה האסלאמית לזו המערבית . השתיים נבדלות בערכיהן הבסיסיים ובהשקפותיהם הבסיסיות, בצורות המשטר המונהגות בהם, ביחסם לדמוקרטיה, בדתם וביחסם לדת בכלל  , בתפיסתם את המציאות ובתרבותם. בעבודתי אטען כי המרכיב התרבותי באירועים הנידונים משפיע באופן ניכר על אופן וצורת הלחימה והתגובה של שני הצדדים, זאת אעשה תוך התייחסות למודל המוצג על פי האסכולה התרבותית.
מטרת העבודה בעבודה זאת אבחן את אירועי האחד עשר בספטמבר והשלכותיהם בהקשר תרבותי, תוך התייחסות למודל המוצג באסכולה התרבותית. שאלת המחקר באיזו מידה השפיעו גורמי תרבות השונים על התנהגותם הצבאית של הצדדים במתקפת הטרור באחד עשר בספטמבר ובתגובת הנגד אשר הגיעה בעקבותיה.
.
בעבודה זו שיטת המחקר הינה איכותנית, בה ייעשה שימוש בספרות ומחקר בנושא שהוצג, וכן בחומר היסטורי ותיאורי על מלחמת העולם השנייה בכלל, ותקיפת הירושימה בפרט, כגון, יומנים אישיים של מקבלי ההחלטות ועדויות של ניצולי ההתקפה הגרעינית.