תורת ביופי של פלוטיניוס

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4970

תקציר העבודה

החוג לפילוסופיה עבודה בנאו-אפלוניזים: תורת היופי של פלוטינוס והרלוונטית שלה כיום            תוכן עניינים
                                                                        
1 ) מבוא                                                 עמוד 3

2 ) תורת היופי של פלוטינוס               עמודים 4-8

3 ) רלוונטיות תורת היופי של             עמודים 9-11
פלוטינוס כיום
4 ) רשימת מקורות                             עמוד  12
מבוא
בעבודה זאת ישנו דיון על פילוסופית היופי והאסטטיקה של פלוטינוס והאם יש לה רלוונטיות כיום, תוך התבססות על חיבורו של פלוטינוס "על היפה", ובטכסטים העוזרים לבאר אותה.  לפני דיון באספקט זה של הפילוסופיה של פלוטינוס, ישנה חשיבות להכיר את תפיסת העולם או המציאות של  פלוטינוס וזאת  מכוון שעל פי תפיסת המציאות שלו נובעת תפיסתו את היפה, לכן במבוא יש ניסיון להתייחס בתמצות לתפיסתו האנטולוגית של פלוטינוס.   המציאות על פי פלוטינוס מתחלקת לרבדים אשר נובעים מהאחד המוחלט, כול ההוויות מקבלות את הוויתן ממנו והוא מכיל אותן, הוא מקור כול הנוצר אך בכול זאת  שונה  מכול מה שנוצר בזכותו, מכוון שהוא בעצם מעבר לכך הוא אינו הוויה כמו כול דבר אחר. האחד המוחלט היינו סיבת עצמו, הוא אין סופי ולכן לעולם לא ישתנה. למרות שהאחד המוחלט הוא סיבת הריבוי, סיבתם של כול הקיים,  הוא  מנוגד לריבוי מעצם זה שהוא לא התחלק למה שהוא מכיל, הוא נמצא בכול ולא נמצא בכלום.
 מאמאנאציה של האחד המוחלט היא מקורו של עולם השכל כפי שהשמש היא מקור אורה, לא ניתן לנתק את קיום האור מהשמש אך השמש היא המקור ולכן כפי שהאחד המוחלט נצחי הוא כך גם עולם השכל.
עולם השכל אינו עולם רוחני הזהה עם האידיאות ומחולק ל5- קטיגוריות: הוויה סוסנאיאלית, מנוחה, תנועה, זהות, גיוון. השכל מכיר בשלמות ובצורה ישירה את עצמו אך את האחד יכיר רק "באופן ציורי".
המאמאנציה של עולם השכל  היא מקור נפש העולם. נפש העולם היא הגשר שבין הוויה הרוחנית למוחשית, היא אומנם –