עבודה מצטיינת - זיגמונד פרויד תורת החלומות בתחום פסיכואנליזה

תקציר העבודה

א) במהלך פיתוח התיאוריה הפסיכואנליטית, הציע פרויד שתי חלוקות המסבירות את מבנה אישיות האדם ותפקודה. החלוקה הראשונה הייתה החלוקה הטופוגרפית, אולם עם הזמן גילה פרויד שהמודל הטופוגרפי הינו פשטני מדי לתאר את האישיות האנושית ולכן המשיך ופיתח את המודל המבני.
המודל הטופוגרפי: ע"פ מודל זה קיימים באישיות האדם שלוש רמות מודעות שאותן השווה פרויד לקרחון: החלק הקטן שמעל פני המים מורכב מהמודע הכולל רגשות, מחשבות וזיכרונות הנמצאים בהישג ידינו, כלומר המודעות הנוכחית שלנו. הסמוך למודע נמצא מעל לפני השטח מתחת למודע – כולל מידע שאינו במחשבותינו כרגע, אך אנו יכולים להיזכר בו מתי שנרצה. לדוגמה: שמו של ראש הממשלה. כלולים בו גם תכנים ופרטי מידע שעומדים "על קצה הלשון" – מידע שאיננו מצליחים לרגע להיזכר בו, על אף שיודעים אותו היטב. התת-מודע: נמצא מתחת לפני השטח ומהווה את חלקו הגדול של הקרחון.
כולל מחשבות, דחפים, תכנים פנימיים, זיכרונות ומשאלות שאף פעם לא היו מודעים או שהודחקו מהתודעה, ואין לאדם גישה אליהם, אך הם משפיעים על התנהגותו, חוויותיו, מחשבותיו ורגשותיו של האדם. ניתן להסיק על קיומו ופעולתו המתמדת של הלא מודע מפליטות פה, חלומות, ואסוציאציות חופשיות . (מבוא לפסיכולוגיה,  1990; Smith, Nolen-Hoeksema, Fredricson, & loftus 2003) המודל הסטרוקטוראלי (המבני): מבחין בין 3
כוחות המקיימים קשרי גומלין ביניהם ע"מ…