התמודדות עם אלימות בבית ספר יסודי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 8570
מספר מקורות 36

תקציר העבודה

תקציר אלימות נתפסת בדרך כלל כשימוש (ואיום בשימוש) בלתי חוקי, בלתי מוצדק ומיותר בכוח, לצורך פגיעה באנשים או ברכוש (אמיר 1982). עם זאת נמנעים חוקרים רבים מהגדרה חד-משמעית של המונח, בשל קיומם של מיקרים גבוליים כגון: תאונות, שימוש בכוח במסגרת תפקיד ועוד. הגדרת התנהגות מסוימת כאלימה היא תוצר שיפוט סובייקטיבי של השופט, הצופה או הקורבן.
חוקרים אחרים נמנעים מהבעייתיות של המונח "אלימות", ומשתמשים תחתיו במונח  "כוח כופה". בכך הם מפחיתים את ההדגשה על תהליכים ביולוגים- למידתיים ומתמקדים בגורמים פסיכולוגים חברתיים.
הסיבות לאלימות יכולות להיות מגוונות. קיימת בספרות הבחנה בין גישה פסיכולוגית, המתייחסת בעיקר לגורמים האישיותיים וההתנהגותיים של הפרט, לבין גישה סוציולוגית, העוסקת במיבנה  החברתי, היוצר מצבים המעוררים נטיות אלימות, ובמאפייניהם הסוציו-דמוגרפיים של המעורבים באלימות (מין, מעמד, השכלה). זוהי גישה אפידמולוגית הבוחנת את דפוס הפיזור של התופעה בחברה. הגישה הסוציולוגית מדברת על שלושה שלבים בהיווצרות תופעת האלימות: תנאים מקדימים (כמו סדרים חברתיים שיוצרים תחושות ניכור או קיפוח); גורמים מאיצים (כמו כישלון) המחריפים את הבעיה, תהליך ההסלמה, שנוצר מתגובות הקורבן או מתגובה לא מתאימה של הסמכות. האלימות המדוברת ביותר היא אלימות אינסטרומנטלית המכוונת להשגת מטרה או אלימות משחררת שמטרתה לתת ביטוי לרגשות.
יכולה להיות אלימות אידיאולוגית שמטרתה להביא לשינוי חברתי או אלימות אנושית המכוונת להשגת מטרת אישית. האלימות יכולה להתבטא בדרכים שונות: היא יכולה להיות מילולית או פיזית, אקטיבית או פסיבית (שביתת שבת או מניעת מתן שירות), אלימות מתוכננת ומאורגנת בכנופיות או אלימות אימפולסיבית המתפרצת באופן ספונטני. ישנם מקורות נוספים שונים להתנהגות האלימה: חיקוי מודלים אלימים וחברות לאלימות, תסכול, חוסר משאבים, גורמים אקולוגיים (חום, צפיפות), אישיות הקורבן, טיפוסים שונים "מזמינים" התנהגות אלימה כלפיהם, ופסיביות של הקורבן גוררת התנהגות אלימה נוספת ואף מוגברת.
התמודדות עם אלימות בבית ספר יסודי   תוכן העניינים
מבוא .. 2
סקירת הספרות . 4
1 .1   הגדרת אלימות ומונחים -… 4
1 .2   התפתחות השפיטה אצל בני נוער — 5
1 .3   אלימות אצל בני נוער –.. 6
הסיבות לאלימות 9
2 .1   הסיבות והגורמים לתופעת אלימות בביה"ס — 9
2 .2   מאפייני התלמיד האלים -. 11
2 .3   אלימות הנובעת מיחס ההורים –.. 11
2 .4    גורמים חברתיים לאלימות .. 14
תאור מקרה של בית ספר יסודי דתי בר-אילן –…15
   3.1     נבדקים .16
   3.2    כלים -16
   3.3    הליך -16
   3.4   תוצאות –..16-17
דרכי פתרון ומניעה — 18  
4 .1   דרכים למניעת אלימות -.. 18
4 .2   פתרונות בצורת עונש –. 21
  
4 .3    הצעה לפתרון ולמניעת אלימות –..22            דיון -.24
סיכום –…
5 ביבליוגרפיה – 27
נספח – שאלון -..29