מרוצי מכוניות- פגע מסוכן או ספורט מחתרתי מסורס?- סוגיית המסגור בתקשורת

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 4970
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

מרוצי מכוניות- פגע מסוכן או ספורט מחתרתי מסורס?- סוגיית המסגור בתקשורת עבודה מסכמת בקורס "סוגיות בסיקור תקשורתי"
2 7/6/2004
מסגור בעין העיתונאי – מה משמעותו של המסגור בכתיבה העיתונאית?
יש הטוענים כי התקשורת יוצרת הבנייה חברתית של המציאות. הבנייה זו נובעת מכוחה של התקשורת ליצור את המסגרת הפרשנית בה הארועים הופכים למוגדרים וניתנים להבנה. כלומר, הבניית המידע לתוך סכימה שימושית עבור היוצרים והקוראים כאחד.  "מסגרת מדיה" היא  מבנה, "כותרת-על" לארוע, אשר מארגן התרחשויות יומיומיות וכך הופך אותן לארועים מוגדרים. לדוגמא, סיקור אירוע של פיצוץ במרכז עירוני, תחת מסגרת של "מעשה טרור" או תחת  מסגרת של "מאבק לגיטימי לשחרור לאומי", נותן משמעות שונה לגמרי לאותן עובדות מדווחות. המסגור מצמצם את גבולות השיח ותוחם אותם במסגרת המובנה המאפשרת פרשנות אחידה של האירועים.
צמצום של גבולות השיח מדגימים ליבס ובר נחום (1998) אשר בדקו  את סיקור התקשורת של נסיון הפיגוע בחוף ניצנים במאי 1990. החוקרים מצאו כי הסיקור התאפיין ב"פרגון" כלפי מערכת הבטחון והממשלה ונמנע מן הביקורת, לה היו אלה ראויים, לדעת החוקרים, לנוכח תפקודם הלקוי באירוע. "הסיקור העיתונאי של התקפת המחבלים בחוף ניצנים, שכמעט הסתיימה באסון, מדגים איך במקום להתייחס לבעיה הבוטה שההתקפה ייצגה, העיתונות הכתובה והתקשורת פעלו בעיקר לחיזוק הדימוי החיובי של הממשלה וצה"ל". מסגור זה היוצר צמצום של הנושא הוא לא בהכרח מכוון. לעיתים העיתונאי משתמש בקונוטציות חיוביות או שליליות המבטאות באופן בלתי מודע את דעתו וערכיו לגבי הנושא הנידון: "    Journalists generally do not deliberately insert their own values but these values are implied in the selections and interpretations that are chosen for the stories.  Using positive connotations, a story can indirectly express desirable values" (Vollmer, 1998) העיתונאי יוצר מסגרת על ידי בחירת היבטים מסוימים של המציאות הנתפסת והבלטתם בטקסט החדשותי.
מילים ותמונות בהתאמה יוצרות מסגרת והגדרה של הבעיה הנידונה. המסגור יכול לקדם פתרונות מסוימים לבעיה ולהציע באופן גלוי או סמוי מדיניות לטיפול בה. העיתונאי יכול להשתמש במסגרת באופן מודע על מנת ליצור הזדהות עם הנפשות הפועלות. בהנחיות לכתיבה איכותית, הניתנות לעיתונאים, מוצא אף לעיתונאי לבחור מסגרת משמעותית מוגדרת אחת ושולטת:
"Find a frame that limits your subject to one single dominat  meaning.  Is your story about police stress or one cop's life and death struggle? "(scanlan,
2 003) מרוצי מכוניות בישראל- רקע תופעה הקיימת כ-30 שנה במדינת ישראל. ב–