ניתוח עסקי ופיתוח מערכות

תקציר העבודה

                     שם הקורס: ניתוח עסקי ופיתוח מערכות Module Name & Number : Business Analysis & System Development                                                                                      ספטמבר 2007
תקציר מנהלים "אסטרטגיה חייבת להשיג התאמה בין הסביבה שבה פועלת הפירמה למשאביה – ובין אלו לערכי הצמרת הניהולית" (אהרוני, 1982).
במהלך שנות ה- 90 גובשה בתעשיה הצבאית תרבות עסקית וארגונית חדשה שאפשרה הפיכת החברה לישות תעשייתית עסקית חובקת עולם, בעלת תשתית מוצקה לצמיחת כושר התחרות.
עד שנת 1995 נוהלה התעש כמרכז רווח והפסד אחד.
כתוצאה משינוי במצב השווקים נכנסה התעש לקשיים עסקיים גדולים ובפרק זמן לא רב הפסידה עשרות רבות של מיליוני דולרים, כתוצאה מכך החליטה החברה על שורה של צעדים דרסטיים שיאפשרו לה לעלות על פסי רווחיות וצמיחה. צעדים אלה גובשו תחת הכותרת תוכנית אסטרטגית.
אחד מהנדבכים המרכזיים בתוכנית היה שינוי רחב היקף בארכיטקטורה ובטכנולוגיה של מערכות המידע בחברה כדי שיתמכו בצעדים האחרים שהוגדרו בתוכנית האסטרטגית.
מערכות המידע  הישנות מפיתוח עצמי הוחלפו במערכות מדף בקונפיגורצית ERP: מערכת MFG PRO החליפה את המערכות המפעליות, ומערכת SAP החליפה את כל היתר (כספית, מכירות, משאבי אנוש וכו').
רק לאחרונה נתפס המידע כמצרך בסיסי ונחוץ בהיקף רחב, אולם לא תמיד ניתן ליישם את תיאוריות והמודלים הכלכליים הרגילים על מצרך זה, מידע. כל השיטות המסורתיות מתבססות על נתוני העבר תוך נתונים לחישוב עתידי בתנאי אי וודאות ובלי להסתמך על תועלות ועלויות בלתי מוחשיים.
נראה כי יש מקום לשיקולים נוספים מלבד השיטות המסורתיות לחישובי חלופות השקעה כדאיות.
בהתבסס על הספרות המקצועית ומניתוח התהליכים שהתבצעו בחברה, הראתי כי קיומם של יכולות הארגון כ- E-BUSINESS נתפסות כיכולות עיקריות, פירוש הדבר כי המימון המסורתי המבוסס על גישות של הערכת השקעות במערכות מידע, כבר אינן רלוונטיות, כאשר אני מנתחת את פרוייקט פיתוח המערכות המידע בתעשיה הצבאי, כאשר החברה פועלת עפ"י מודלים מומלצים לניהול.
תוכן עניינים                                                                                                                                                                               עמוד             תקציר מנהלים –
2 תוכן עניינים -…
3 מבוא ..
4 פרק א' הצגת הארגון –.. 5
תאור הסביבה החיצונית -… 5
ניתוח החברה עפ"י מודל חמשת הכוחות של פורטר – מודל הכוחות התחרותיים–
6 ניתוח הארגון עפ"י מודל  SWOT —
8 ניתוח הארגון עפ"י מודל  PEST –..
1 0 אסטרטגיית החברה –…
1 0 מטרה מרכזית של החלפת המערכות -.
1 1
אנשי מפתח בארגון
1 2
פרק ב' עלויות תועלות והערכת מערכות מידע, דיון …
1 2
פרק ג' סיכום -..
1 6
ביבליוגרפיה -…
1 7
מבוא
 התעשיה הצבאית לישראל (התעש) בע"מ נוסדה בשנת 1933 והיא חלוצת התעשיה הביטחונית טרם הקמת המדינה. במהלך שנות ה- 90 גובשה בתעש תרבות עסקית וארגונית חדשה שאפשרה להפוך את החברה לישות תעשייתית עסקית חובקת עולם, בעלת תשתית מוצקה לצמיחת כושר התחרות.
מרכזה ברמת השרון ולה אתרים שונים בארץ.
כדי לעמוד בתנאי הסביבה המשתנים ובתחרות הקשה בנתה החברה תוכנית אסטרטגית, אשר כוללת צמצום במס' אתרי ייצור וצמצום בעובדים. התעשיה הצבאית לישראל מונה כיום כ- 3789 עובדים (הכוללים את עובדי התעש, עובדי חברות כ"א ויועצים).
כאמור מצבת עובדים זו הצטמצמה עם השנים (כאשר ב- 1985 מצבת החברה עמדה על 15,000 עובדים).
לאחר שנים של הפסדים כבדים נצפית בשנים האחרונות מגמת התאוששות.    התוכנית האסטרטגית כללה גם תהליכי עבודה חדשים שלא נמצא להם פתרון במערכות המידע הקיימות (Mainframe) וצריך היה להשקיע משאבים כספיים רבים כדי להתאים פתרון לצרכים העדכניים, בשנת 1998 ביצעה החברה מיקור חוץ (Outsourcing) של יחידת המחשב, כאשר לנעליה נכנסה חברת EDS העולמית.
התעש מקבלת החלטה עקרונית להפסקת הפיתוח העצמי של התוכנות ומעבר להתבססות על תוכנות מדף קנויות.
הוחלט על החלפת מערכת המידע בארגון וכניסה ל- ERP.   
1 .   פרק א' הצגת הארגון – התעשייה הצבאית לישראל בע"מ (התעש).             פעילות החברה מהווה פרק נמשך ומפואר בהתפתחות מדינת ישראל בתחומי הטכנולוגיה היישומיים, הצבאיים, תוך כדי העלאת תרומה משמעותית לחוסנה הביטחוני, הטכנולוגי והכלכלי של המדינה. לחברה מוניטין כספק למערכת הביטחון ולצבאות זרים, בעיקר למדינות החברות בנאט"ו.  התעש היא אחד התאגידים המובילים בישראל במחקר, פיתוח וייצור של מערכות לחימה ותחמושת בתחומי היבשה, האוויר והים. החברה נוסדה בשנת 1933 והיא חלוצת התעשיה הביטחונית טרם הקמת המדינה.           עם הפיכת התעש לחברה ממשלתית בשנת 1990, פועלת התעש בעיקר עפ"י אמות מידה עסקיות, מאורגנת עפ"י תחומים עסקיים ופעילותה מבוקרת ע"י מועצת המנהלים.         במהלך שנות ה- 90 גובשה בתעש תרבות עסקית וארגונית חדשה שאפשרה הפיכת החברה לישות תעשייתית עסקית חובקת עולם, בעלת תשתית מוצקה לצמיחת כושר התחרות.
תעש כיום הינו ארגון הנערך לקראת האתגרים הטכנולוגיים, המדעיים והעסקיים שיעמדו בפניו בשנות ה- 2000. אחד העקרונות להם מחויבת החברה הוא השגת מצוינות ארגונית ע"י ביזור סמכויות, הכרה באחריות ובסמכות מנהלים לתוצאות עבודתם וע"י קיום תקשורת פנים ארגונית פתוחה.  תעש נוהלה עד שנת 1995 כמרכז רווח והפסד אחד. החברה מורכבת מכמה אתרי ייצור, הפזורים בכמה אתרים ברחבי המדינה (רמת השרון, ירושלים, חיפה, קרית שמונה, נוף ים) + מטה הממוקם ברמת השרון.     כל אתר אחראי על כמה קווי מוצר. ההזמנות מלקוחות מתקבלות באמצעות אגף שיווק מרכזי הממוקם במטה החברה, ופועל להשגת הזמנות מלקוחות בארץ ובחו"ל.     כתוצאה משינוי קיצוני במצב השווקים נכנסה התעש לקשיים כספיים גדולים, ובתוך פרק זמן לא רב הפסידה החברה עשרות רבות של מיליוני דולרים. כדי לצאת ממעגל ההפסדים החליטה החברה על שורה של צעדים דרסטיים, שיאפשרו לה לעלות על פסי רווחיות וצמיחה. תאור הסביבה החיצונית       התעש מתפקדת בסביבה מאוד תחרותית, שדורשת ממנה להיות אחראית על התוצאות העסקיות, לנתח מהיכן צומחים הרווחים או ההפסדים בחברה ולבצע תהליך בקרה בסיסי. לצורך הישרדותה של התעש בסביבה עליה לבחון את עצמה מול הסביבה החיצונית בה היא פועלת, לזהות את המתחרים, להעריך את יעדיהם, יתרונותיהם, חולשותיהם ודפוסי תגובתם, לבחון את השפעת סוגי הסביבות השונות על הפעילות העסקית של החברה, להעריך את החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והאיומים העומדים בפני התעש ובהתאם לכך לפתח אסטרטגיה תחרותית, המקנה לחברה מיצוב איתן כנגד המתחרים, ואת היתרון התחרותי הגדול ביותר שאפשר.