סמינריון-שחיקת אחיות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 8917
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

שחיקת אחיות עבודת סמינריון המוגשת בנושא "הצוות כקבוצה קטנה" תאריך הגשה:
31.08.06
תוכן עניינים
עמ' 3-5
מבוא
עמ' 6-11
לחץ – הגדרות ומאפיינים עמ' 12-15
שחיקה – הגדרות ומאפיינים עמ' 16-24
ניתוח הבעיה – שחיקת אחיות עמ'
5 -27
גורמים ופתרונות לשחיקה עמ' 28-29
סיכום ומסקנות עמ' 30-31
רשימה ביבליוגרפית מבוא
מקצועות הסיעוד ובמיוחד מקצוע האחות הוא מקצוע שירות בו הלחץ והשחיקה גבוהים למדי.
לחץ ושחיקה אופייניים למקצועות שירות רבים ולבאים בקשרי עבודה ישירים עם קהל רב של לקוחות. במקצועות הבריאות נוספת על כך החשיבות הקריטית של החלטות רבות, כך שמידת הלחץ והשחיקה גבוהות במיוחד.
האחיות בישראל ניצבות בשורה הראשונה של מעניקי שירותי הבריאות, הן עובדות מסביב לשעון ונאלצות לעשות הרבה מהעבודה השחורה, ולמרות זאת נראה כי הן לא זוכות להכרה מספקת במעמדן. אחיות נמצאות בשורה הראשונה של הצוות המעניק שירותי בריאות. הן אומדות ומנטרות את מצב המטופל באופן עצמאי, ותוך גישה הוליסטית, מחליטות למה זקוק המטופל על מנת לשמר ולקדם את בריאותו. לאחר מכן הן מעניקות טיפול ולפי הצורך מערבות בכך עובדי בריאות אחרים. לדוגמא, אחיות בחדר המיון עורכות אמדן ראשוני לכל מטופל הנכנס לחדר המיון ומחליטות על סדר עבודתם של עובדי בריאות אחרים (כולל רופאים). דהיינו, אחיות מתאמות את הטיפול הבריאותי הניתן על ידי כל מקצועות הבריאות (רופאים, עובדים סוציאליים, פיזיותרפיסטים וכו'). אחיות מעריכות גם את הצלחת הטיפול שניתן. אם לא היה מוצלח –  הן עורכות תכנית טיפול חדשה. אחיות נמצאות בשורה הראשונה של הצוות המעניק שירותי בריאות. הן אומדות ומנטרות את (עוקבות אחרי…) מצב המטופל באופן עצמאי, ותוך גישה הוליסטית, מחליטות למה זקוק המטופל על מנת לשמר ולקדם את בריאותו. לאחר מכן הן מעניקות טיפול ולפי הצורך מערבות בכך עובדי בריאות אחרים. לדוגמא, אחיות בחדר המיון עורכות אמדן ראשוני לכל מטופל הנכנס לחדר המיון ומחליטות על סדר עבודתם של עובדי בריאות אחרים (כולל רופאים). דהיינו, אחיות מתאמות את הטיפול הבריאותי הניתן על ידי כל מקצועות הבריאות (רופאים, עובדים סוציאליים, פיזיותרפיסטים וכו'). אחיות מעריכות גם את הצלחת הטיפול שניתן. אם לא היה מוצלח –  הן עורכות תכנית טיפול חדשה.
אחד מהתפקידים החשובים ביותר של האחות הוא "לסנגר" על החולה – דהינו, להגן על זכויותיו כאשר אינו מסוגל לעשות כך בעצמו עקב מחלה או עקב מחסור בידע מספק.
אחיות הן גם מחנכות לבריאות – אחראיות להסבר על תהליכים, פעולות. למשל אחיות מסבירות למטופלים ומשפחותיהם כיצד לאכול נכון יותר, כיצד להחליף חבישות ולטפל בעצמם, לקחת תרופות ולהשתמש בציוד רפואי.
אחיות מעצימות מטופליהם ומכוונות אותם לקראת התנהגויות בריאות יותר, תוך מתן תמיכה לפי הצורך. כאשר יש להם את היכולת לכך, האחיות מעודדות אותם לעצמאות ונותנות טיפול באותם מקרים שבהם  המטופל אינו מסוגל לכך בעצמו.
כאשר חולים קרבים לסוף חייהם, אחיות מאפשרות להם מוות מכובד יותר, על ידי אבטחת טיפול מספק נגד כאבים, ועוזרות לספק את התנאים שיאפשרו להם לבלות שארית חייהם ליד אהוביהם, בביתם.
אחיות בתי חולים אחראיות לתכנון השחרור של המטופל מביה"ח, ומחליטות ביחד עם עובדי בריאות אחרים מתי יכול להשתחרר לביתו, תוך מתן עזרה למטופל להסתגל למצבו הבריאותי ולעבוד לקראת שיקום וחזרה למצב בריאות אופטימאלי.
אחיות, ובמיוחד אלה העובדות בתחום הקהילה, עובדות למניעת מחלות (תחלואה) על ידי חינוך הציבור והשתתפות פעילה בתכניות קהילתיות המכוונות להפחתת גורמי תחלואה, אלימות, משקל עודף, שימוש באלכוהול, סמים ועישון. הן גם מספקות מידע הקשור בהתפתחות תקינה של תינוקות וילדים.
מצב האחיות מחייב התייחסות ושינוי משמעותי, שכן שחיקת האחיות והלחץ בעבודה פוגעים בתפקוד התקין של האחיות והתרומה למערכת היא מינימאלית. התחושה הקשה המלווה את האחיות כתוצאה משחיקתם פוגעת בהם, בסביבתם ובמשפחתם וכן בתפקודם התקין וגורמת להם ניכור ותסכול רב. שחיקתן של האחיות נשוא המחקר מחייבת התערבות ומציאת פתרונות ודרכים להתמודדות עם שחיקה זו וזאת למען השגת תוצאות טובות יותר בעבודתם ושמירה על בריאותם.
מכאן נובע המניע והצורך של כותבת המחקר לבדוק את תופעת השחיקה בקרב אחיות אלה מקרוב ולנסות למצוא ולהציע דרכי התמודדות עם שחיקתן. ומכאן נובעת גם חשיבותה של עבודת מחקר זו, אשר מטרתה הייתה לבחון ולהמליץ בפני הממונים ובפני מערכת הבריאות על דרכי טיפול והתמודדות עם תופעת אחיות, לצורך בלימת התופעה, צמצומה ושיפור המצב הקיים.
שחיקה היא מושג שהפך בשנים האחרונות שגור ביותר בפי העוסקים בפסיכולוגיה הארגונית או הקלינית. המושג מבטא שינויים התנהגותיים, הכרתיים ופיזיים, המתגלים אצל אנשי מקצוע, במיוחד אצל אנשי מקצוע המעניקים שירות לזולת, בעקבות מגע ממושך ומאומץ עם מקבלי השירות (פרידמן,1991). העבודה תעסוק בניתוח גורמי השחיקה בקרב אחיות, סקירת מקורותיה והצעת פתרונות לבעיה.
הגורמים לשחיקה הם רבים: מחסור בצוותי עזר ובציוד, עבודת ניירת רבה מידי, משכורת בלתי מספקת, היעדר אפשרויות לקידום, העברות שלא מרצון למקומות עבודה אחרים, אדישות מצד החולים והמשפחות, העדר תמיכה מנהלית, ניגודיות בתפיסת התפקיד ועמימות בהגדרת התפקיד, ביקורת ציבורית קשה על האחות ועל עבודתה ועוד, אולם, בעיקר בשל המוסד שאינו מתפקד כלבבם.
מטרת המחקר מטרת העבודה הנוכחית היא לסקור את מושג  השחיקה והתשישות של אחיות  על מנת לעמוד על הסיבות. תכלית העבודה היא להציג מספר פתרונות ולהעריך האם השחיקה ניתנת להקטנה ולטיפול.
שאלות המחקר
1 . האם ובאיזו מידה ניתן לבלום את תהליך שחיקת האחיות ?
2. מהן דרכי הטיפול וההתמודדות עם תופעת שחיקת האחיות ?
השערות מחקר ניסיון וותק אינם מקלים את עצמת הלחץ, והוא מצטבר וגורם לשחיקה.
שיטת המחקר במחקר זה השתמשתי בשיטת ניתוח תוכן איכותי וזאת תוך כדי שימוש בספרות מחקרית רלוונטית בנושא.