ייצוגה הפוליטי של תת התרבות ה"רוסית"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 3946
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

ייצוגה הפוליטי של תת התרבות ה"רוסית" תאריך הגשה:05.10.06
תוכן עניינים
עמ' 2
מבוא
עמ' 3-5
פרק ראשון – היסטוריה עמ' 6
פרק שני – הקדנציה הקודמת והמצב לפני תחילת מסע הבחירות עמ' 7-10 פרק שלישי- הקמפיין האחרון עמ' 11-12
סיכום
1 3
רשימת מקורות מבוא
מאז תחילתה של העלייה הגדולה בשנת 1990 קהילת דוברי רוסית בישראל משחקת תפקיד חשוב בפוליטיקה הישראלית. יש הטוענים כי היא זו שהכריעה בכל מערכות הבחירות, למעט אולי הבחירות האחרונות. עם זאת, כפי שנראה בהמשך, גם בבחירות האלה הייתה לקולו של הקהילה השפעה עצומה.
מן האמור לעיל מובן, כי התנהגותם האלקטוראלית של דוברי רוסית שונה מזו של רוב האוכלוסייה.
ואכן, כפי שזה נצפה בתחומים כגון צרכנות, תקשורת ובידור, גם במבחינה פוליטית-אלקטוראלית נהוג לראות בדוברי רוסית מגזר נפרד, לצד שני מגזרים נוספים – ערבי וחרדי – ו"המגזר הכללי".
המונח "קהילת דוברי רוסית" אף הוא פרי של אבולוציה ארוכת שנים. קשה להגדיר את גבולותיו האמיתיות של המגזר הרוסי משתי סיבות עיקריות. ראשית, קיימת "נשירה" מהמגזר הזה אל המגזר הכללי, במיוחד בקרב גילאי 18-35. שנית, בתוך המגזר ישנם "מגזרי משנה", כגון קווקזי, בוכרי וגרוזיני. התנהגותם האלקטוראלית יכולה להיות שונה לחלוטין – כך, בוכרים רבים הנם מצביעי ש"ס. ישנם חילוקי דעות בנוגע לשאלה, האם נכון לכלול במגזר את עולי שנות ה-70 המונים כרבע מיליון בני אדם. ברור אומנם, שלחלק ניכר מהם יש תכונות המשייכות אותם למגזר, כגון צריכת עיתונות בשפה הרוסית.
על אף היותו מעורפל, המונח "מגזר רוסי" השתרש בקהילה הפוליטית, לצד המודעות לכך שמגזר זה דורש טיפול נפרד. בכל מערכת בחירות מתפתחת פעילות ענפה בשפה הרוסית הכוללת מסעות פרסום בכל האפיקים הקיימים ויחסי ציבור גלויים וסמויים.
קהילת דוברי רוסית מונה קרוב למיליון וחצי בני אדם, כולל עולי שנות ה-70, או כמיליון ורבע בני אדם בלעדיהם. המגזר הנו מבוגר יחסית, אודות לשתי סיבות עיקריות:
ראשית, גמלאים רבים עלו ארצה לבד, ללא ילדים אשר נשארו בחו"ל; שנית, רמת הילודה במגזר נמוכה. ניתוח סוציו-אקונומי מראה, כי רוב המגזר משתייך למעמד בינוני ובינוני-נמוך, על אף רמת ההשכלה הממוצעת הגבוהה. רמת העוני במגזר גבוהה, בעיקר בגלל גמלאים ומשפחות חד-הוריות. משקי בית רבים מתנדנדים בין מעמד בינוני-נמוך לבין עוני. אחוז בעלי דירה, רכב ורוב מוצרי בני קיימה במגזר נמוך בכ-15-20% מאשר במגזר הכללי. ככלל, ניתן לתאר את המגזר הרוסי כעובד קשה ושורד בכבוד.
שוויו האלקטוראלי של המגזר הוא תיאורטית כ-20 מנדטים (17-18 בהתחשב באחוז הצבעה הנמוך יחסית). יש להוסיף, שהמגזר הוא חילוני ברובו המוחלט.