מניהוגות מעצבת בהוראה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8340
מספר מקורות 52

תקציר העבודה

תקציר עבודה זו עוסקת בסוגיה של מנהיגות וחינוך.  בהתייחסות למנהיג אין מדובר בהכרח במנהיג של אומה או קבוצה גדולה, אלא כל האדם הנמצא במיקום מסוים ויחסי גומלים מסוים בדינאמיקה של קבוצה. העבודה מתייחסת למהותה של מנהיגות, לתיאוריות השונות ולסגנונות המנהיגות הקיימים. ישנה התייחסות מיוחדת למנהיגות מעצבת שהיא זו הנדרשת ממנהיג חינוכי המבקש להנחיל ידע כמו גם ערכים של מוסר וערכים חברתיים נוספים. המנהיגות החינוכית נבדקת על כלל הגדרותיה והתכונות הנדרשות מסוג מנהיגות זה.  הדגש מושם על האפקט הרגשי שהינו תופעת לוואי נפוצה והכרחית במנהיגות מעצבת, טרנספורמטיבית, המחוללת שינוי רגשי ומוטיבציוני במונהג. בנוסף, ישנה התייחסות לתופעת האלימות וליכולתו של המורה להשפיע ולחולל שינוי משמעותי בתפישותיו של התלמיד.  תוכן עניינים: מבוא: 1
פרק 1- מנהיגות-סקירת ספרות. 2
1 .1 הגדרה מושגית. 2
1 .2 תיאוריות שונות. 4
פרק 2: מנהיגות מעצבת. 5
פרק 3: האקלים הכיתתי 12
פרק 4: אלימות בכותלי בית הספר. 14
4 .1   מהי אלימות. 14
4 .2 אלימות בבית הספר. 16
4 .3 גורמים מגבירי אלימות. 17
4 .4 דרכי התמודדות עם תופעת האלימות. 19
פרק 5: דיון 21
מסקנות וסיכום.
5 ביבליוגרפיה: 26
מבוא: מנהיגות הינה מושג המתייחס ליכולת של אנשים להשפיע על אחרים ולהניע אותם לביצוע משימות, לעיתים מעבר לציפיותיהם הראשוניות וברמת מחויבות גבוהה, תוך שימוש במינימום אמצעי כפייה. תופעת המנהיגות ריתקה במשך שנים רבות הוגי דעות רבים, אשר ניסו להבינה ולהסבירה בדרכים שונות. אם עד לפני כמאה שנה הופיע הדיון בנושא המנהיגות במשנתם של פילוסופים, היסטוריונים וסוציולוגים, הרי שמראשיתה של המאה ה- 20 הפך נושא זה גם לתחום מרכזי בפסיכולוגיה החברתית והארגונית. מהות ותהליכי המנהיגות מוסברים בספרות המקצועית של הפסיכולוגיה החברתית באמצעות ארבע גישות מרכזיות: גישת התכונות, הגישה המצבית, הגישה תלויית ההקשר וגישה חדשה המשלבת את הגישות הקודמות (פופר, 1994; רונן, 1989; 1985 ,Bass).  בעבודתי אבקש לבחון את הגישות השונות של המנהיגות ביחס לתפקידו של המורה. יכולתו של המורה להשפיע, לעצב ולשנות את הסביבה בה הוא נמצא. אבקש לבחון את היכולת של המורה להשפיע על תופעה האלימות. האלימות היא תופעה נפוצה בחברה, על כל סוגיה. הילדים הנמצאים בבית הספר מהווים לעיתים קרובות תמונת מראה של החברה. אם ברצוננו להשפיע על החברה הרי שנרצה להתחיל מבראשית, משמע מהילדים הצעירים העתידים להיות מבוגרים המרכיבים את החברה ומעצבים אותה. המורה המצוי באינטראקציה יומיומיות הינו בעל יכולת פוטנציאלית לגעת בנפשותיהם של אוכלוסיה גדולה ומגוונת. בחינה של רמת האלימות ביחס למורים השונים המנהיגים את הכיתה יכולה להוות מדד ליכולתו הריאלית והממשית להשפיע ולשנות. תוכנית ההתערבות כפי שתצוין בהמשך הינה דוגמא למצב שבו הסביבה החיצונית מצליחה להשפיע על חברת צעירים. לעיתים נהוג לחשוב כי חלק ניכר מהחינוך מונחל בבית והוא בבחינת עובדה מוצקה כאשר הילד מגיע אל בית הספר. טענתי העיקרית בעבודה זו היא כי המורה הוא בבחינת פוטנציאל מנהיגותי אדיר. מנהיגות לא רק במובן של השלטת משמעת וסדר בכיתה, אלא במובן של יצירת שינוי משמעותי בערכים, בנורמות ובאמונות של הקבוצה. בפרקים הבאים אסקור ואתייחס למהותה של מנהיגות, לתיאוריות הכלליות ואל מנהיגות מעצבת באופן מיוחד. לאחר מכן אתייחס לתופעת האלימות ולמקומו של המורה בתוך מציאות חברתית זו.