פרידה קאלו- אומנות וחיים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8783
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

מבוא
  פרידה קאלו הייתה ציירת שגדלה בתקופתה של המהפכה המקסיקנית בדרום אמריקה.
באומנותה היא מצאה ביטוי לתחושת ורגשות שעלו הן בעקבות התקופה הפוליטית בה חייה והן בעקבות נסיבות חייה. יצירותיו של יוצר הן בדרך כלל תבנית נוף ילדותו, במקרה של קאלו משפט זה מקבל משמעות מוגברת. קאלו לא טרחה להסתיר את העובדה שציורה הם השתקפות של מציאות כפי שהיא תופשת אותה. הן של מציאותה הפנימית והן של המציאות החיצונית. פרידה קאלו מייצגת עבור רבים את השילוב בין תכונות והתנהגויות סותרות:
כוח ועמידות אל מול הטרגדיה וכאב פיזי מתמשך, מצפון פוליטי אקטיבי בחיי היומיום ובציוריה, התייחסות לעבר של עמה והבאתו להווה, היחסים הבעייתיים עם בעלה דייגו ריוורה, נוכחות  כריזמטית ותוססת,  איתאיזים קשוח  אל מול שימוש בסממנים דתיים, בריאה של העצמי דרך אומנות מקסיקנית, עצב עמוק וייאוש המשולבים עם שנינות וחוש הומור, דמיון פורה ואינטליגנציה חדה שיצרו עבודות מורכבות שאינן מאפשרות התבוננות שטחית. ואכן נראה כי פרידה קאלו הייתה כול אלה ויותר. רבים ממבקרי האומנות נהגו להתייחס לעבודותיה של פרידה בעיקר בקונטקסט האישי, היינו, תוצאה של חיים מתוך שנולדו לתוך טרגדיה, צמחו מטרגדיה ונגדעו בטרגדיה. כיום מתגברת ההבנה כי יצירותיה של פרידה קאלו אינם רק תוצאה מהשפעה של אכזריות החיים או  מהיותה אשתו של ריוורה. בציוריה נתנה דרור לכלל האספקטים של החיים. התעסקות בעצמה לא מנעה ממנה לפתח תודעה חברתית ומצפון חברתי. פרידה הייתה חלק ממהפכה, הן חיצונית והן פנימית, השילוב בין העולם החיצוני לפנימי יצר ציירת דגולה. בעבודה זו אבקש לטעון כי קאלו ציירה בציוריה את המתחולל בנפשה. בעזרת הציור היא העבירה מסרים מהפכנים במונחים של אותה התקופה. מרבית חייה הייתה פרידה  שרויה בצלו של בעלה, האומן הדגול שגם כן השתמש בעבודתו לקדם את המהפכה. מהצלבה בין ציוריה והאירועים שהתרחשו בחייה במישור האישי ובמישור הלאומי, ניתן למצוא שפע של אמירות, הצהרות וביטוים למתחולל בנפשה ולאופן בו חוותה את המציאות. בעבודתי אבקש להדגים את הביטוי אותם קיבלו המאורעות האישיים והמדיניים בציוריה של האומנית.  תוכן ענייניים מבוא. 1
פרק א': ילדותה ונעוריה של פרידה קאלו 2
פרק ב' : נישואיה של קאלו לדייגו ריוורה. 9
פרק ג': המהפכה המקסיקנית והיצירה הפוליטית. 16
סיכום. 23
ביבליוגרפיה. 26