ניתוח ענף כרטיסי האשראי בישראל

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 12871
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

תקציר מנהלים במסגרת עבודה זו נסקור את ענף כרטיסי האשראי, תוך חקירת שלוש החברות הפועלות בו: תשלובת ישראכרט (חברת בת של בנק פועלים), ויזה כאל (חברת בת של בנק דיסקונט) ולאומי קארד (בבעלות בנק לאומי).
בשנים האחרונות עבר שוק כרטיסי האשראי בישראל שינויים רבים, שהשפיעו על הן על מחזור העסקים של חברות האשראי, הן על היערכותם מחדש לתחרות בענף והן על עוצמת התחרות בענף. בשנת 2001 עבר שוק זה שינוי מהותי שהתבטא בשבירת חלוקת המותגים הברורה בין החברות ומעבר למצב בו כל חברה מנפיקה את כל סוגי הכרטיסים.
תשלובת ישראכרט, בה נעסוק בעבודה זו, היא המובילה בשוק כרטיסי האשראי, עם נתח שוק של 43% ועוד 4% נתח שוק של המותג היוקרתי הבלעדי לה AMERICAN EXPRESS. זוהי החברה היחידה שמצליחה להרוויח בתקופה זו הן מהנפקות והן מסליקה.
תשלובת ישראכרט, על אף היותה מובילת השוק, אינה החברה החדשנית ביותר. החברה גם אינה מספקת מגוון רחב של מוצרים ושירותים ביחס למתחרותיה. עובדה זו נגזרת מהאסטרטגיה של החברה לחקות את מתחרותיה בענף, ולא ליזום מהלכים חדשים עד שלא נבדקו ונוסו בפועל ע"י המתחרות האחרות. אסטרטגיה זו, ואמידת הפוטנציאל המדויק של כל מוצר או פעילות עתידית, מבטאת את הזהירות הרבה בה נוקטת החברה  בפעילותה בענף האשראי. כמו כן, היא מבטאת את תגובתה והיסתגלותה האיטית של החברה למצב התחרותי החדש שנוצר בענף.
בשל המצב שנוצר, קשה ליצור בידול בין כל החברות בענף. מלבד בעיה זו, שמשותפת לכל חברות כרטיסי האשראי, זיהינו בעיה נוספת מהותית בתשלובת ישראכרט- מיצוב נמוך של החברה בעיני הצרכנים. בעיה זו נובעת בעיקר בשל המותג "ישראכרט" שאמנם מחזיק בנתח השוק הגדול ביותר אך עם זאת נתפס כישן, חלש ועממי מבין מגוון כרטיסי האשראי האחרים, שמקנים הטבות, הנחות, שימוש בחו"ל ויתרונות נוספים.
מלבד בעיה זו לישראכרט בעיות משנה נוספות כגון: אובדן הבלעדיות על מותג מסטרקארד החזק, אובדן מוניטין, אובדן הבלעדיות על לקוחות בנק פועלים  ותפיסתה של החברה כלא חדשנית לעומת מתחרותיה.
בעיית המיצוב ניתנת לפתרון באמצעות שלוש חלופות אפשריות:
1.       פיתוח מוצרים חדשים וכניסה לשווקים חדשים, ולשווקים שלא מוצו עד תם.( הגוונה).
2.       השקעה ב- American Express.
3.       העמקת ההחדרה של ישראכרט.
אנו הצענו כפתרון שילוב בין החלופה הראשונה לחלופה השנייה. שילוב זה יאפשר לחברה הזדמנויות חדשות בשווקים בהם היא לא פעלה עד היום עם מוצרים ושירותים קיימים או חדשים, שיפותחו בעתיד. במקביל, השקעה בפיתוח המותג היוקרתי AMEX, אשר כבר היום ממוצב גבוה מאוד בתודעת הצרכנים ומקנה הטבות רבות, יאפשר לחברה להגדיל את נתח השוק שלה ולשמר את קהל הלקוחות הקיים באמצעות שדרוגים ומתן שירותים חדשים וטובים יותר ללקוח. כך תיתפס החברה כחדשנית יותר ותפנה ללקוחותיה, הן הקיימים והן החדשים, עם מוצרים ושירותים איכותיים וחדשניים יותר.
תוכן העניינים
נושא  עמוד רקע
3
ניתוח חיצוני
2 4-4
v     מגמות ותנודות בסביבה העסקית/ שיווקית
4 – 6
v     זיהוי ואפיון הסביבות השונות 9-6
v     מאפייני התחרות בענף/ תחומי יתרון ותורפה של המתחרים
2 0-9
v     קהל הלקוחות, הקונים וכוח המיקוח שלהם
2 1
v     הספקים וכוח המיקוח שלהם
2 2-21
v     חסמי כניסה ויציאה בענף
2 2- 23
v     ניתוח KSF- גורמי מפתח להצלחה בענף
2 4-23
ניתוח פנימי
3 4-
5 v     מהות העסק, מטרות ויעדים של הפירמה
2 6-
5 v     אסטרטגיה נוכחית של הפירמה
2 7-26
v     משאבי הפירמה
2 7
v     ניתוח SWOT , יתרון תחרותי
2 9-28
v     תמהיל השיווק של הפירמה
3 4-29
הבעיה המרכזית באירוע
3 5
בעיות משנה באירוע
3 5
חלופות אפשריות לפתרון
4 0-36
מסקנות והמלצות
4 1
ביבליוגרפיה
4 2