אנורקסיה ופרפקציוניזם

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2572
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

אנורקסיה ופרפקציוניזם תוכן העינינים
1 . מבוא. 1
2 . סקירת ספרות. 2
2 .1. אנורקסיה נרווזה וקונפורמיזם תרבותי 2
2 .2. אנורקסיה, חרדה וכפייתיות. 3
2 .3. פרפקציוניזם כגורם לאנורקסיה. 4
2 .4. סיכום הספרות והשערות המחקר. 5
3 . מתודולוגיה. 7
3 .1. משתני המחקר. 7
3 .2. שיטת המחקר. 7
3 .3. שדה המחקר ואוכלוסיית המחקר. 7
ביבליוגרפיה. 8

1 . מבוא
עבודה זו תעסוק בקשר שבין אנורקסיה נרווזה ובין פרפקציוניזם. מלכתחילה ברור, כי האנורקסיה נרווזה הינה תופעה התנהגותית, המתבטאת בהפרעות אכילה המאופיינות בהרעבה עצמית (Davis & Scott-Robertson, 2000). יוצא אם כן, כי האנורקסיה נרווזה נובעת מגורמים נפשיים, אשר בכללם ניתן לראות את "משאלת השלמות" המייצגת את התפיסה התרבותית של היופי בחברה המערבית, כשזו מתבטאת ברזון (Goldner et al.,
2 002). משמעות הדבר, שהפרפקציוניזם מוביל לאנורקסיה.
גולדמן (1998) מוצא במחקרו קשר חיובי בין התנהגות אובססיבית-קומפולסיבית לבין פרפקציוניזם בכלל ופרפקציוניזם בין-אישי בפרט. מכיוון שאנורקסיה נרווזה נובעת מפרפקציוניזם בין-אישי, כלומר מתוך רצון לממש את תפיסת היופי על פי היבטים תרבותיים מערביים (הרדוף, 1998), הרי שניתן לראות את הפרפקציוניזם כנובע מכפייתיות החותרת לשלמות ועל כן ניתן לראות כי הכפייתיות מובילה לפרפקציוניזם שמוליך לאנורקסיה. לפיכך תהיה שאלת מחקרי: מה הקשר שבין פרפקציוניזם לאנורקסיה נרווזה, כאשר התפיסות התרבותיות לגבי היופי והמשיכה הגופנית דומות? מדובר אם כן בשלושה משתנים שהינם: המשתנה הבלתי תלוי "פרפקציוניזם" מוביל למשתנה התלוי "כפייתיות" והמשתנה הבלתי תלוי "כפייתיות" מוביל למשתנה התלוי "אנורקסיה נרווזה".
הגדרתם של שלושה משתנים אלה היא כדלהלן:
כפייתיות – עיסוק בלתי פוסק החוזר על עצמו, מבלי שתהיה לכך שליטה רצונית על האדם בתחום מסוים, כאשר אותו תחום או נושא משתלט על האדם באופן טורדני עד לגילויים של חולניות. הדבר מתבטא בכך שהכפייתיות הופכת לשיגעון לדבר אחד (גולדמן, 1998). פרפקציוניזם – שאיפה של אדם להגיע לשלמות מקסימלית בתחום עיסוקו או התנהגותו. הפרפקציוניזם נחלק לפרפקציוניזם תוך-אישי, המתבטא בתביעה למקסימליות ולטוטאליות של אדם כלפי עצמו ולפרפקציוניזם בין-אישי המתבטא בתביעה של אדם מעצמו במסגרת מערכת יחסיו עם אנשים אחרים (גולדמן, 1998). אנורקסיה נרווזה – אנורקסיה נרווזה הינה הרעבה עצמית הנובעת מפחד מפני השמנה ומהצורך לשלוט על המשקל. האנורקסיה נרווזה נובעת גם מהיבטים תרבותיים המעצבים את תפיסות היופי והמשיכה הגופנית, כשאלו מתבטאות ברזון ומשפיעות על הצורך האישי להשיג שליטה על המשקל (הרדוף, 1998). מתוך המטרה לברר את הקשר שבין פרפקציוניזם לאנורקסיה נרווזה, אבקש לבחון האם קשר זה מתבטא בקרב בעלי תפיסות תרבותיות דומות הנוגעות ליופי ולמשיכה גופנית, כאשר בקרב חלקם קיימת תופעת הפרפקציוניזם ובקרב חלק אחר אינה קיימת תופעה זו. בשלב הראשון אבקש לסקור את המשתנים השונים ואת הקשר שביניהם ולאחר מכן אציג את המתודולוגיה המחקרית.