נסיבות הקמתה של מדינת ישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 10336
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

מבוא
ראשית ההיסטוריה של מדינת ישראל נעוצה בתופעה שהתרחשה בסוף המאה ה- 19 של התעוררות יהודים ברחבי העולם לעלייה לארץ ישראל. להתעוררות זו קשורים מספר הוגי דעות יהודים, הנחשבים למבשרי הציונות, בניהם רבי יהודה שלמה אלקלעי (1798-1879), משה הס (1812-1875), הרב צבי הירש קלישר (1795-1874), יהודה לייב פינסקר (1821-1891) ומשה לייב לילינבלום (1843-1910), שטענו כי הקמת מדינה יהודית היא הפתרון למצוקתו של העם היהודי בעקבות האנטישמיות המתפתחת באירופה. רעיון מדינת ישראל קרם עור וגידים וקיבל את החותם הסופי והממשי שלו על ידי בנימין זאב הרצל (1860-1904) – אבי הציונות המדינית, זרם בתנועה הציונית שדרש השגת ערובות חוקיות וזכויות פוליטיות בטרם שיתחילו יהודים ליישב את ארץ ישראל. הרצל טרח רבות להשגת הכרה בינלאומית ומשפטית בזכויות העם היהודי על ארץ ישראל. בעקבות רעיונותיו של הרצל, החלו להתכנס קונגרסים ציוניים, קמו מוסדות ציוניים בקהילות השונות בעולם והתרחשו גלי עלייה שחיזקו את היישוב היהודי בארץ ישראל. התנועה הציונית קיבלה דחיפה משמעותית עם התכנסות הקונגרס הציוני הראשון בבאזל ב-1897
ובעקבותיו הוקמה ההסתדרות הציונית העולמית. ההסתדרות הציונית החלה בהקמת תשתיות ליסוד מדינה יהודית בארץ ישראל, רכישת קרקעות, הקמת מוסדות פיננסיים, ניהול מדיניות חוץ והכוונה ועזרה להתיישבות היהודית בארץ. הציונות כתנועה לאומית, זכתה ב- 1948 להישגה המרכזי – הקמת מדינה יהודית עצמאית. בכט' בנובמבר 1947 החליטה העצרת הכללית של האו"ם על חלוקת ארץ ישראל לשני עמים, ערבים ויהודים אשר יקימו את מדינתם. ביום שישי ה- 14 במאי 1948 קרא דוד בן גוריון את מגילת העצמאות והכריז על הקמת מדינת ישראל.
כדי להבין את הרקע
המדיני והרעיוני להתהוותה של מדינת ישראל דרושה אינטראקציה בין סוגיות שונות. שאלת המחקר בעבודה היא: מהן נסיבות הקמתה של מדינת ישראל?
על מנת לענות על שאלה זו, עבודה זו תציג סוגיות שונות הנוגעות לנסיבות שהביאו להקמתה של מדינת ישראל, הקשר של מדינת ישראל לשואה, הפעילות הציונית, עמדת המעצמות, ארצות הברית ובריטניה, ובעיית העקורים. בנושאים אלו יוצגו עיקרי התהליכים שהתרחשו במאבק להגשמת החזון הציוני. בסיכומה אנסה להסביר את המניע העיקרי להקמתה של המדינה.
הסיבה שבחרתי לעסוק בעבודה זו נבעה מהרצון לנתח בצורה מחקרית ולא אמוציונאלית את הגורמים שסייעו בהגשמת החזון הציוני, וזאת דרך הצגת עובדות וסקירה היסטורית של תהליכים היסטוריים.