עבודה סמינריונית - עיונית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5165
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

מבוא
העבודה זו הינה תוצאה של חוויה אישית מורכבת לכותביה. שנינו משרתים כחוקרים בתחנות שונות במשטרת ישראל  במרחב העמקים.
במהלך עבודתנו אנו באים על בסיס כמעט יום יומי במגע עם הכאב , העצב , האימה והחוסר אונים הכרוכים באלימות במשפחה.
חוויה זו מתעצמת במיוחד כשמדובר בקורבנות שהינם ילדים , ולא אחת נאלצנו להתמודד עם עבודתנו תוך ניסיון לניתוק מוחלט של הרגש , ניסינו שלכוח  לרגע שגם אנחנו הורים לילדים קטנים.
במסגרת הקורס ותוך כדי הכנת העבודה הבנו,  כי משפחה , שאמורה להיות החממה והמפלט , הופכת לא אחת עבור רבים מהילדים לגוב אריות מסוכן והרסני, אשר לא רק מונע את הביטחון והחום הנדרשים להתפתחות תקינה של כל ילד , אלא לא אחת מעמידים את אותו ילד או ילדה בסכנה קיומית של ממש.
נהוג לחשוב כי ההורים הם אלו אשר פוגעים בילדיהם.
 בעבודתנו זו אנו נרצה להתייחס ליחסים הבעייתיים בין אחים במשפחה.
נשתדל לגעת ואילו בקצרה בתחום היחסים האלימים, פגיעה פיזית ממש בין האחים וכמו כן נייחד חלק מהעבודה לסקירה של יחסים אינצסטואליים בין אחים במשפחה.
בפרק הראשון  נדון בתופעת אלימות במשפחה תוך התייחסות ליחסים בין אחים  , נדון בניצני אלימות כפי שהם מתבטאים  תחילה ביחסי קינאה בין האחים ולאחר מכן לעיתים בהעדר טיפול והכוונה נכונים ולעיתים בשל מבנה משפחתי לקוי/הרסני,  הופכים ליחסים אלימים המסכנים פיזית את האחים המעורבים ומפוררים אט אט את המבנה המשפחתי העדין.
הפרק השני  נעסוק בתופעת נעסוק במה מביא את האחים לפגוע בילדים אחרים במשפחה, נביא סקירה קצרה של הסיבות העיקריות כפי  שנמצאו לבולטות בספרות המקצועית. הפרק השלישי יסקור בקצרה סוגים  שונים של אלימות כלפי אחים. פה נדבר על אלימות פיזית, התעללות רגשית /נפשית ואז בפרק הרביעי נדון בהרחבה על תופעת גילוי העריות במשפחה בין אחים . זכורים לנו מעבודתנו כחוקרים במשטרה דבריו של השופט של בית משפט המחוזי בחיפה אמנון כרמי כפי שלמדנו אותם בקורס חוקרים בבית ספר ללימודי משטרה: " סופה של דרך מוביל את המכה והמוכה אל בית המשפט " אנו יודעים כי  במציאות לא כל קורבן מוצא עצמו קם וזועק את זעקתו  ולא כל פוגע מוצא עצמו בסוף על ספסל הנאשמים. לדעתנו ככל שהמודעות לתופעות הכואבות אותן סקרנו בעבודתנו זו תגדל, ישנו סיכוי ואילו הקלוש ביותר שחייהם של מספר ילדים עשויים להיות בטוחים וטובים יותר.