מבוא, רקע תיאורטי, הכולל: גורמים פסיכולוגיים וגורמים סוציולוגיים, השוואה בין 2 סוגי עליות: העליה לארץ ממדינות חבר העמים מול העליה מאתיופיה, חקר מקרה, הכולל: תיאור וניתוח, סיכום, ביבליוגרפיה.

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3293
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

 הגירה ופשיעה בקרב בני-נוער  יום רביעי י' טבת תשס"ח                              19.12.2007                                                                                                   מבוא
במהלך ההיסטוריה היגר האדם ממקום למקום בחיפוש אחר חיים טובים יותר. מהגר הינו אדם שיצא מארצו ובא להשתקע בארץ אחרת. יחד עם המעבר עובר המהגר שינויים, שכן הסביבה החדשה גורמת לכך.
ה"הגירה" נתפסת כתופעה מגוונת ומורכבת בתחומים שונים:
סוגי ההגירה:
הגירה פנימית לעומת חיצונית, הגירה מרצון לעומת הגירה מכורח, הגירה זמנית לעומת קבע, הגירת המעמד הגבוה לעומת הגירת המעמד הנמוך…
   סיבות ההגירה:
להגירה יש המון מניעים וסיבות, לדוג': סיבות כלכליות או אידיאולוגיות, תנאים פוליטיים בארץ המוצא, הגליה, בריחה כתוצאה מאסונות טבע, רצון להתאחד עם בני המשפחה, ועוד.
אופי המהגרים ואופי החברה הקולטת:
ייתכן והמהגר הוא פליט, המגיע חסר כל לתרבות זרה מאוד, ייתכן והוא בעל מקצוע חופשי שעובר מרצונו לחיות בארץ סמוכה. ייתכן והמהגר מגיע לחברה שבה ההגירה היא תופעה נפוצה, או שמא חברה שבה הוא חריג מוחלט (לרר, 1993).
לאחרונה העבריינות נתפסת כחלק בלתי נפרד מתהליך ההגירה, שכן היא מלווה בגורמים שונים המשפיעים על ההתנהגות הנורמטיבית ומביאים לעיתים לידי פשיעה וסטייה חברתית.
האם קיים קשר ישיר בין תהליך ההגירה לעבריינות? האם קיים קשר בין גיל ההגירה לקליטה? האם יש הבדל בין קליטת הדור ה-1 (הורים) לקליטת הדור ה-2 (מתבגרים)?
אנו מתייחסים בעבודתנו לפשיעה בקרב דור שני של מהגרים, כלומר בני הנוער ולפיכך ניתן לציין שעבודתנו תתייחס לעבריינות תוך התייחסות לבעיות של גיל ההתבגרות ותהליכיו. הסוגיות שיוצגו בעבודתנו הן: גורמים פסיכולוגיים וגורמים סוציולוגיים. בחרנו בתיאוריות אלה בשל הקשר הרב ביניהן ובשל כמות החומר אליו נחשפנו ממקורות שונים. כמו כן נתייחס לשתי הגירות שונות לארץ: ההגירה מאתיופיה מול  ההגירה מבריה"מ, שכן לפי דעתנו הגירות אלה מהוות דוגמא טובה להמחשת תוכן העבודה מאחר ושתיהן התאפיינו במס' רב של בני נוער, כמו כן  למרות השוני באופי הקליטה ובאופי העולים של כל אחת מהגירות אלו, בשתיהן קיים קשר בין הגירה ופשע.
   בפרק הראשון נעסוק בהגירה ופשע של מהגרי הדור השני מהפן הפסיכולוגי ומהפן החברתי. 
2  
1 0 תוכן עניינים
  מבוא –…2
גוף העבודה 3-10 פרק 1.א.
גורמים פסיכולוגיים -…3
        1.ב.
גורמים סוציולוגיים –4
פרק 2.א.העלייה לארץ ממדינות חבר העמים …5
       2.ב.העלייה לארץ מאתיופיה .6-7
פרק 3.א. חקר המקרה: "משה והתאבדותו" …8
        3.ב. ניתוח המקרה ..9
סיכום –10 ביבליוגרפיה ..11