סמינריון בנושא חשיבותה של מצרכז אסיה בתקופה העבאסית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 15618
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

מבוא האנשים הראשונים שידוע כי אכלסו את מרכז אסיה היו נוודים איראנים אשר הגיעו מן הערבות הצפוניות של האזור שהיום נחשב לאוזבקיסטן, מתישהו במילניום הראשון לפני הספירה. בזמן ההוא, ערים כמו  Bukhara ו- Samarkand החלו לצוץ כמרכזי ממשל ותרבות. עד המאה החמישית לפני הספירה, המדינות Bactrian, Soghdian, ו- Tokharian שלטו באזור ביד רמה הן כלכלית, צבאית והיוו גשר מקשר בין מזרח למערב. כשסין החלה לפתח את סחר המשי שלה עם המערב, ערים אסלאמיות נצלו מסחר זה על ידי כך שהפכו למרכזי סחר המרכזיים ביותר במרכז אסיה. תוך שימוש ברשת נרחבת של ערים ויישובים בפרובינציה של Mawarannahr (שם שניתן לאזור לאחר הנצחונות האסלאמיים) באוזבקיסטן ומזרחה למה שהיום נחשב אזור אוטונומי של סין, Xinjiang Uygur,  מתווכי ה- Soghdian הפכו לעשירי הסוחרים האיראניים.עקב הסחר על מה שנודע כדרך המשי, Bukhoro ו- Samarqand הפכו בסופו של דבר לערים עשירות בצורה קיצונית, ובזמן זה Mawarannahr היתה אחת מהפרובינציות הפרסיות המשפיעות והחזקות ביותר של ימי קדם במרכז אסיה. עד המאה השישית, הדת השלטת באזור היתה Zoroastrianism, אך בודהיזם ונצרות משכו גם הן מספרים גדולים של מאמינים.
עושרה של Mawarannahr היה מגנט קבוע לפלישות מהערבות הצפוניות ומסין. אין ספור מלחמות חוץ-אזוריות פרצו בין מדינות Soghdian והמדינות האחרות ב- Mawarannahr, והפרסים והסינים היו בקונפליקט תמידי על האזור. אלכסנדר הגדול כבש את האזור ב- 328
לפני הספירה, ולקח אותו לזמן קצר תחת שליטת האימפריה המקדונית שלו.
עם זאת, לא היה זה עושרו של האזור אשר משך את המוסלמים הראשונים למרכז אסיה, אלא הדחף לבקש שת תענוגו של אללה (SWT) על ידי העברת המסר של האמת- האסלאם. פתיחת מרכז אסיה ויישום האסלאם הושלמה במאה השמינית לאחר הספירה, והביאה לאזור אמונה ותרבות חדשה הממשיכה להיות שלטת עד היום.
המוסלמים נכנסו ל- Mawarannahr לראשונה באמצע המאה השביעית דרך פשיטות במהלך כיבושם את פרס. ה- Soghdians ואנשים איראנים אחרים ממרכז אסיה לא היו מסוגלים להגן על אדמתם מול הח'ליפה, עקב החלוקה הפנימית וחוסר מנהיגות חזקה מולדת.
מאידך, המוסלמים, הובלו על ידי גנרל מבריק, Qutaybah ibn Muslim, והיו מונעים ביותר על ידי התשוקה להפיץ את האידאולוגיה האסלאמית. עקב גורמים אלה, הכוח של ה- aqeedah האסלאמית, וטבעה של ה- Shariah, שוחררה אוכלוסיית Mawarannahr בקלות. דרך החיים החדשה שהביאו המוסלמים נפוצה לרחבי האזור. תרבויות הילידים הוחלפו במאות שנבעו מכך, בעוד האסלאם עיצב את האנשים לאומה אחת- האומה האסלאמית. עם זאת, גורל מרכז אסיה כאזור אסלאמי בוסס בחוזקה על ידי נצחון הח'ליפה (הח'ליפה Abu'l-Abbas) על צבאות הסינים ב-750 בקרב על נהר Talas. תחת השלטון האסלאמי, מרכז אסיה היווה מרכז תרבות וסחר חשוב במשך מאות. שפת הממשל, הספרות והסחר, במקורה פרסית, הפכה לערבית (למרות זאת, כשהח'ליפה העבאסי החל להחלש והערבית נזנחה, השפה הפרסית רכשה מחדש בתפקידה המכובד באזור כשפת הספרות והממשל). Mawarannahr המשיכה להיות שחקן פוליטי חשוב בפרשות האזוריות. במהלך פריחתו של הח'ליפה העבאסי במאות השמינית והתשיעית, מרכז אסיה ו Mawarannahr חוו תור זהב אמיתי. Bukhoro הפכה לאחד ממרכזי הלמידה, התרבות והאמנות המובילים בעולם המוסלמי, שתפארתה התחרתה בו זמנית במרכזי תרבות כמו בגדד, קהיר, וקורדובה. חלק מההיסטוריונים, המדענים, והגיאוגרפיים הגדולים ביותר בהיסטוריה של התרבות האסלאמית היו ילידי האזור, ואחד מעותקי הקוראן האצילי הוכן בזמן בו הח'ליפה העותמני נשמר ב- Tashkent (עיר הבירה של אוזבקיסטן).
המצב הפוליטי והרוחני האסלאמי החדש במרכז אסיה קבע התקדמות תרבותית וטכנולוגית חדשה. הוא סימן את הפקת נייר ה- Samarkand (מאז המאה השמינית, תחת השפעת הסינית, תושבי Samarkand למדו לייצר נייר מהסמרטוטים), אשר תפס את מקום הגומא והקלף במדינות האסלאמיות בסוף המאה העשירית. בנוסף לכך, מדענים אשר היו אזרחי הח'ליפה כמו al-Khorezmi, Beruni, Farabi, Abu Ali ibn Sino (Avicenna), הביאו תהילה לאזור בכל העולם, יצרו כבוד בכל העולם, והשגים מדעיים רבים של העידן השפיעו רבות על המדע האירופאי (ומספיק להזכיר את הטבלאות האסטרונומיות של האסטרונומים מ- Samarkand, ממצפה Ulughbek). במהלך העידן השקט יחסית של השלטון האסלאמי, שגשגו התרבות והאמנויות במרכז אסיה. Jizya נכפה על כל אלה שלא הסכימו לקבל את האסלאם, וההיסטוריון היהודי בנימין מ- Tudela, הבחין במהלך מסעותיו ב-1170 בקיומה של קהילה יהודית המונה 50000 איש בפאתי Samarkand.  מטרתה של העבודה הנוכחית היא לחקור מה משך את המוסלמים בכלל ואת העבאסים בפרט לכבוש את מרכז אסיה מלכתחילה ולהופכה למרכז תרבות וסחר עבורם ? . כמו כן העבודה תדון באינטרסים של העבאסים לשלוט במרכז אסיה מהבחינות הצבאיות, כלכליות, מסחריות וחברתיות . תוכן עניינים מבוא.. 1
א.
חשיבותה של מרכז אסיה בהיסטוריה כמרכז מסחרי -תרבותי -דתי –צבאי – מהתקופה הקדומה ועד התקופה העבאסית.. 2
ב. מי היו העבאסים ?. 5
ג.
חשיבותה של מרכז אסיה צבאית ואסטרטגית בתקופה העבאסית.. 6
סחר עבדים במרכז אסיה בתקופה העבאסית –לצרכים צבאיים.. 8
ד.
החשיבות הכלכלית והמסחרית של מרכז אסיה בתקופה העבאסית מבחינה כלכלית –מסחרית.. 10 חשיבותה של מרכז אסיה בתור כלכלה בינלאומית רחבת היקף לפני ובמהלך שלטון העבאסים.. 10 Sogdiana- בירת סחר בינלאומית שחלשה באסיה המרכזית  הן יבשתית –ימית עד לסין הרחוקה  ומדוע המוסלמים חמדו אותה לעצמם בתקופה העבאסית. 14
ה.
ח'ליפות עבאסית במרכז אסיה השפעות תרבותיות –דתיות.. 17
חשיבותה של מרכז אסיה למוסלמים לפני העבאסים – יחסי דתיים, כלכליים ומסחריים בין התושבים המקומיים לבין השליטים המוסלמים שכבשו אותם –דינאמיקת היחסים ושיתוף פעולה. 17
ח'ליפות עבאסית במרכז אסיה השפעות תרבותיות  -חברתיות –דתיות. 23
סיכום.. 28
מקורות.. 32